Som en fjäder i vinden

Lundberg, Sofia

| 2021

Ny roman av författaren till "Den röda adressboken" som legat på Der Spiegels bestsellerlista i över ett år.Ibland kan en enda dag rymma ett helt liv. ?Som en fjäder i vinden? är en berättelse som sjuder av vänskap, kärlek och jazz, och av de där omständigheterna i livet som är så svåra att råda över. Den 12 augusti 2019 får Viola ett oväntat samtal från Lilly, grannflickan som en gång var hennes bästa vän. Nu är de 80 år och Lilly ligger på dödsbädden. De skiljdes åt i ungdomen, men slutade aldrig längta efter varandra. I Sofia Lundbergs varma och hjärtskärande roman får läsaren följa Violas och Lillys livsöden under ett och samma datum, från 1950-talet fram till nutid. När Viola och hennes döttrar till slut tar sig till Paris för att få återse Lilly en sista gång, får hon svaret på den fråga som under många år gnagt i henne.

2023-07-23

Inte riktigt så bra som de bästa av hennes tidigare. Men ändå läsvärd om man gillar dem eftersom den är lättläst och trevlig.

Hade läst så många hyllningar av denna roman, så blev nyfiken. Jag antar att jag hade väldigt stora förväntningar, för jag är dessvärre inte lika såld. Jag tycker mycket om nutid som varvas med dåtid, men jag sveps inte riktigt med som jag hade önskat. Berättelsen handlar om vänskapen mellan Viola och Lilly, och Lilly som flyttar till Paris. De hörs inte igen förrän årtionden senare, på grund av en hemlighet som Lilly hållit inom sig alla dessa år (hemligheten var dock uppenbar tidigt i boken). Förstår ändå varför många tycker om ”Som en fjäder i vinden”. Den är lättläst, mjuk och fin.

Pia Gummesson

2021-06-13

Varm och mycket läsvärd roman.

Bettan_bokprataren

2021-05-31

Jag hade riktigt stora förväntningar på den här boken.
Höll den? Oj, ja blir svaret på den frågan.
Vilken fantastisk bok, jag älskar den. Språket, gestaltningen av personer och sättet att förmedla olika känslor och sinnesstämningar på är briljant. Jag gillar Sofias extremt skickliga sätt att växla mellan nu- och dåtid för att få berättelsen att bli levande och nyanserade. Hon gör det så bra och det ger hela berättelsen ytterligare en dimension.

Historien vävs ihop på ett trovärdigt sätt och jag vill inte att den ska ta slut och ända vill jag veta, varför?
Den här berättelse är en sådan som kommer att stanna kvar hos mig väldigt länge. Den går in i hjärtat på riktigt. En stark bok om att förlora sin mamma, om vänskap och om syskonkärlek. Om att våg hoppas och inte tappa tron på att det är allt är möjligt.

2021-05-15

Har läst hennes tidigare böcker och tyckt väldigt mycket om dem. Denna är kanske inte fullt så gripande men ändå lika välskriven. Hon har ett språk som jag tycker om, det värmer.