Solviken

Estassy, Annika

| 2013

Mitt i reklamhögen på Marie Lindsjös hallmatta i Solna ligger ett vadderat kuvert och väntar. Samtidigt sitter Niklas och Gabriel över varsin fredagsöl och reflekterar över livet, såsom det blev.Inte långt därifrån, i en ljus och fräsch lägenhet i Stockholms innerstad, försöker Ylva stå ut med att det blivit vår och att Niklas inte bor med henne och dottern längre. När Marie öppnar det vadderade kuvertet upptäcker hon att ödet, eller om det är faster Greta, har pekat ut en riktning åt henne; Solviken, ett färgglatt renoveringsobjekt i Roslagens skärgård. Marie, som känner hur fyrtioårskrisen närmar sig med raska steg, vet att hon inte har någonting att förlora, och kastar sig ut i det okända. Det blir en omtumlande yttre och inre resa, inte bara för henne utan även för Niklas, Ylva och Gabriel som hon råkar på vägen och vars öden sammanflätas med hennes. Solviken är en varm relationsroman...

Sabina Wangenfors

2016-08-27

Varm och mysig.

Emma

2016-05-15

Blev lite besviken på den här, för jag förväntade mig så mycket :) Framsidan är ju jättefin. Jag hade hört att den skulle handla om ett torp och en katt och då låter det ju som att det inte kan bli bättre... Den börjar bra, men sen blir det lite för sliskigt i min smak och väldigt förutsägbart. Jag saknar lite mer djup i berättelsen. Även om Ylva är irriterande så är hon ändå den intressantaste karaktären. Det är lite som någon hade skrivit här innan, att man inte saknar den när den är slut. Men är du sugen på en vardaglig kärlekshistoria och att må bra för en stund - läs! Fina miljöbeskrivningar så det skulle varit mer av det istället.

elinore järlehag

2015-09-01

Underbar! Riktig feelgood bok att läsa i sommarkvällarna.

Katarina Nord

2015-01-07

Feelgood - lättläst. Men när den är slut så saknar jag den inte.

Nikita West

2014-12-26

Inget som gör något direkt avtryck, men helt okej en regnig dag. Lite svårstartad men blev intressantare efter halva. Språket är mycket bra och de mysiga beskrivningarna av miljö och mat väger upp att själva historien är ganska tunn. Gillar att avsky Ylva! Rut hade kunnat göras mer personlig för jag misstänker att syftet fanns där.
Marie kom jag tyvärr inte så nära som jag önskar att komma huvudpersonen. Tycker helt enkelt att hon låg runt lite väl mkt på kort tid. Hade kunnat köpa att hon låg med den där unga killen och tom Gabriel men att hon låg med sitt ex (den gifte) när man som läsare börjat tro att hon faktiskt hyste äkta känslor för Niklas var ett misstag. Där tappade jag trovärdigheten för deras kärlekshistoria och trots att resten var rätt fint så kunde jag inte riktigt tro på den. Exet hade kunnat komma, försöka (fast tycker även det kändes väldigt mkt hollywoodfilm) men Marie skulle först då ha insett hur mkt Niklas betyder för henne och ed ett leende sagt tack men nej tack. Sedan hade det ju kunnat bli ett missförstånd dagen efter när exet kom för att hämat ngt han glömde. Men att de hade sex förstörde bokens kärlekshistoria.

Irene Malmeling

2014-09-28

"Har-gått-en-skrivarkurs-men-har-inget-att-berätta"- bok. Riktigt dålig!

Linda Jönsson

2014-09-10

Linda Svensson

2014-08-23

Välskriven och underhållande bok som inte försöker göra sig märkvärdigare än vad den är.

Anneli Johansson

2014-06-27

En trivsam bok i veckorevynanda..lättläst och romantisk. Inget litterärt mästerverk men funkar bra som avkoppling i hängmattan.

2014-05-27

Lite söt, lite naiv, lite osvensk egentligen. Trots stugliv och vackra vyer. Många personporträtt. Småmysig och lagom.

Louise Ö

2014-04-06

Åh, vilken mysig bok! Lagom intriger! Precis vad jag behövde! Vill också flytta till Solviken och bli ihop med Niklas. Haha!

En skön feel goodbok som är lättläst och avkopplande. Hade gärna fått reda på mer om huvudpersonernas bakgrund. En stark trea får den.

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Solviken av Annika Estassy är en charmig bok i en genre som jag normalt inte läser, men jag blev nyfiken på boken.

Boken handlar om Marie som har haft ett två års långt förhållande med en gift man. Hon ärver en sommarstuga ute i Stockholms skärgård. Mannen tycker att hon ska sälja huset och köpa en fin lägenhet till dem i innerstaden. Marie vill egentligen inte, men hon kontaktar en mäklare. När hon går ut med sin väninna Susanne, möter hon till sin förvåning den gifta mannen, som enligt han själv är på konferens och inte kan träffa henne. Nu är han ute och äter med sin gravida fru. Maries värld rasar. In i detta kaos kommer Niklas och Gabriel.
Annika Estassy har lyckats måla upp mycket fina personporträtt, jag vill verkligen ruska om Niklas före detta fru Ylva och sluta dottern Ebba i min famn. En härlig bok att koppla av tillsammans med! Läsa hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/solviken-av-annika-estassy/

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Annika Estassy har lyckats måla upp mycket fina personporträtt, jag vill verkligen ruska om Niklas före detta fru Ylva och sluta dottern Ebba i min famn. En härlig bok att koppla av tillsammans med! Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/solviken-av-annika-estassy/

2014-02-27

Den här raden, som står i beskrivningen av boken från förlaget, tycker jag beskriver boken perfekt:

?Solviken är en varm relationsroman om längtan efter kärlek och bekräftelse och om att våga för att vinna.?

Boken är lättläst, välskriven, och igenkännande.

Jag tyckte mycket om att läsa den, och ser fram emot att läsa den fristående fortsättningen.

Rekommenderar varmt boken för alla som tycker om den här genren.

Glada Gunvor

2013-12-03

Ganska småcharmig, bitvis lite småsliskig och förutsägbar, men också trevlig att lyssna på. Kerstin Andersson passar utmärkt att läsa denna bok. Hon läser lugnt och lyckligt.

Carin Lundberg Papp

2013-11-15

En varm o fin feelgood bok om relationer i olika skepnader.

Carin Lundberg Papp

2013-11-15

En härlig feelgoood bok

Satu Koivukangas

2013-10-23

Lätt läst bok. Feelgood. En berättelse om Maria som har ett förhållande med en gift man då brevet dimper ned i hennes brevlåda. Niklas som är en ensamstående varannan helgs pappa. Dessa två träffas, me nallt är inte så enkelt.
Bra skrivet, historien flyter och slutet är bra.
Kan verkligen rekommendera den om man bara vill flyta iväg från vardagen.

Anne Liljeroth

2013-10-14

En mysig och inte helt förutsägbar historia om en kvinnas kärlekstrubbel och ett ärvt hus. Berättelsen blir som en vän som man vill fortsätta umgås med även när boken är slut.

Monica Carlsson

2013-09-01

Den var för förutsägbar.

Valde mellan 3 och 4 i betyg, men väljer det högre dels för att jag fått boken signerad av författaren, som jag tyckte var en synnerligen söt och härlig människa, dels för att boken utspelar sig i trakter där jag själv känner mig hemma och slutligen för att den totalt sett ger en skön känsla. Jag gillar böcker om vardagen.

För några år sedan hade Blå band en reklam som löd: Smaskens till sista slicken och när jag läst ut boken var det lite samma känsla. Om man byter ut orden lite förstås, mina barn undrade varför jag satt och läste med ett småleende på läpparna. Men man blir glad av boken även om det finns en taskmört.
Den beskrivs som en relationsroman och det kan jag skriva inunder på, både bra och dåliga sådana. Men den beskriver också vänskap både mellan Marie och sin bästis och hennes nya granne. Det sker på ett jordnära och varmt sätt. Jag gillar också att de vardagliga sakerna får ta lite plats i boken, den känns mer verklig då.
Ylva då, finns det en så taskig ex. i verkligheten. Hon sätter t.om sitt eget barn i kläm och trampar på i ullstrumporna. (Men av egen erfarenhet så vet jag att hon finns och värre därtill)
Sammanfattning: Lättläst bok som lämnar kvar en varm känsla efteråt och jag läser gärna mer av Annika.
(Kul också att Niklas jobbar på Fritidshem för det gör jag också, fast härnere måste man vara utbildad Fritidspedagog för ett jobb där).

Anneli Gustavsson

2013-05-28

Jag har sträckläst denna underbara bok via en bokcirkel "en bokcirkelför alla".#solvikenbok. Det är en enkel och lättläst bok.En bok om relationer och vardagliga konflikter/problem.