Solviken

Estassy, Annika

| 2013

Mitt i reklamhgen p Marie Lindsjs hallmatta i Solna ligger ett vadderat kuvert och vntar. Samtidigt sitter Niklas och Gabriel ver varsin fredagsl och reflekterar ver livet, ssom det blev.Inte lngt drifrn, i en ljus och frsch lgenhet i Stockholms innerstad, frsker Ylva st ut med att det blivit vr och att Niklas inte bor med henne och dottern lngre.Nr Marie ppnar det vadderade kuvertet upptcker hon att det, eller om det r faster Greta, har pekat ut en riktning t henne; Solviken, ett frgglatt renoveringsobjekt i Roslagens skrgrd. Marie, som knner hur fyrtiorskrisen nrmar sig med raska steg, vet att hon inte har ngonting att frlora, och kastar sig ut i det oknda.Det blir en omtumlande yttre och inre resa, inte bara fr henne utan ven fr Niklas, Ylva och Gabriel som hon rkar p vgen och vars den sammanfltas med hennes.Solviken r en varm relationsroman om...

Sabina Wangenfors

2016-08-27

Varm och mysig.

Emma

2016-05-15

Blev lite besviken p den hr, fr jag frvntade mig s mycket :) Framsidan r ju jttefin. Jag hade hrt att den skulle handla om ett torp och en katt och d lter det ju som att det inte kan bli bttre... Den brjar bra, men sen blir det lite fr sliskigt i min smak och vldigt frutsgbart. Jag saknar lite mer djup i berttelsen. ven om Ylva r irriterande s r hon nd den intressantaste karaktren. Det r lite som ngon hade skrivit hr innan, att man inte saknar den nr den r slut. Men r du sugen p en vardaglig krlekshistoria och att m bra fr en stund - ls! Fina miljbeskrivningar s det skulle varit mer av det istllet.

elinore jrlehag

2015-09-01

Underbar! Riktig feelgood bok att lsa i sommarkvllarna.

Katarina Nord

2015-01-07

Feelgood - lttlst. Men nr den r slut s saknar jag den inte.

Nikita West

2014-12-26

Inget som gr ngot direkt avtryck, men helt okej en regnig dag. Lite svrstartad men blev intressantare efter halva. Sprket r mycket bra och de mysiga beskrivningarna av milj och mat vger upp att sjlva historien r ganska tunn. Gillar att avsky Ylva! Rut hade kunnat gras mer personlig fr jag misstnker att syftet fanns dr.
Marie kom jag tyvrr inte s nra som jag nskar att komma huvudpersonen. Tycker helt enkelt att hon lg runt lite vl mkt p kort tid. Hade kunnat kpa att hon lg med den dr unga killen och tom Gabriel men att hon lg med sitt ex (den gifte) nr man som lsare brjat tro att hon faktiskt hyste kta knslor fr Niklas var ett misstag. Dr tappade jag trovrdigheten fr deras krlekshistoria och trots att resten var rtt fint s kunde jag inte riktigt tro p den. Exet hade kunnat komma, frska (fast tycker ven det kndes vldigt mkt hollywoodfilm) men Marie skulle frst d ha insett hur mkt Niklas betyder fr henne och ed ett leende sagt tack men nej tack. Sedan hade det ju kunnat bli ett missfrstnd dagen efter nr exet kom fr att hmat ngt han glmde. Men att de hade sex frstrde bokens krlekshistoria.

Irene Malmeling

2014-09-28

"Har-gtt-en-skrivarkurs-men-har-inget-att-bertta"- bok. Riktigt dlig!

Linda Jnsson

2014-09-10

Linda Svensson

2014-08-23

Vlskriven och underhllande bok som inte frsker gra sig mrkvrdigare n vad den r.

Anneli Johansson

2014-06-27

En trivsam bok i veckorevynanda..lttlst och romantisk. Inget litterrt msterverk men funkar bra som avkoppling i hngmattan.

2014-05-27

Lite st, lite naiv, lite osvensk egentligen. Trots stugliv och vackra vyer. Mnga personportrtt. Smmysig och lagom.

Louise

2014-04-06

h, vilken mysig bok! Lagom intriger! Precis vad jag behvde! Vill ocks flytta till Solviken och bli ihop med Niklas. Haha!

En skn feel goodbok som r lttlst och avkopplande. Hade grna ftt reda p mer om huvudpersonernas bakgrund. En stark trea fr den.

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Solviken av Annika Estassy r en charmig bok i en genre som jag normalt inte lser, men jag blev nyfiken p boken.

Boken handlar om Marie som har haft ett tv rs lngt frhllande med en gift man. Hon rver en sommarstuga ute i Stockholms skrgrd. Mannen tycker att hon ska slja huset och kpa en fin lgenhet till dem i innerstaden. Marie vill egentligen inte, men hon kontaktar en mklare. Nr hon gr ut med sin vninna Susanne, mter hon till sin frvning den gifta mannen, som enligt han sjlv r p konferens och inte kan trffa henne. Nu r han ute och ter med sin gravida fru. Maries vrld rasar. In i detta kaos kommer Niklas och Gabriel.
Annika Estassy har lyckats mla upp mycket fina personportrtt, jag vill verkligen ruska om Niklas fre detta fru Ylva och sluta dottern Ebba i min famn. En hrlig bok att koppla av tillsammans med! Lsa hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/solviken-av-annika-estassy/

Kim M. Kimselius

2014-04-01

Annika Estassy har lyckats mla upp mycket fina personportrtt, jag vill verkligen ruska om Niklas fre detta fru Ylva och sluta dottern Ebba i min famn. En hrlig bok att koppla av tillsammans med! Ls hela recensionen hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/04/01/solviken-av-annika-estassy/

2014-02-27

Den hr raden, som str i beskrivningen av boken frn frlaget, tycker jag beskriver boken perfekt:

?Solviken r en varm relationsroman om lngtan efter krlek och bekrftelse och om att vga fr att vinna.?

Boken r lttlst, vlskriven, och igenknnande.

Jag tyckte mycket om att lsa den, och ser fram emot att lsa den fristende fortsttningen.

Rekommenderar varmt boken fr alla som tycker om den hr genren.

Glada Gunvor

2013-12-03

Ganska smcharmig, bitvis lite smsliskig och frutsgbar, men ocks trevlig att lyssna p. Kerstin Andersson passar utmrkt att lsa denna bok. Hon lser lugnt och lyckligt.

Carin Lundberg Papp

2013-11-15

En varm o fin feelgood bok om relationer i olika skepnader.

Carin Lundberg Papp

2013-11-15

En hrlig feelgoood bok

Satu Koivukangas

2013-10-23

Ltt lst bok. Feelgood. En berttelse om Maria som har ett frhllande med en gift man d brevet dimper ned i hennes brevlda. Niklas som r en ensamstende varannan helgs pappa. Dessa tv trffas, me nallt r inte s enkelt.
Bra skrivet, historien flyter och slutet r bra.
Kan verkligen rekommendera den om man bara vill flyta ivg frn vardagen.

Anne Liljeroth

2013-10-14

En mysig och inte helt frutsgbar historia om en kvinnas krlekstrubbel och ett rvt hus. Berttelsen blir som en vn som man vill fortstta umgs med ven nr boken r slut.

Monica Carlsson

2013-09-01

Den var fr frutsgbar.

Valde mellan 3 och 4 i betyg, men vljer det hgre dels fr att jag ftt boken signerad av frfattaren, som jag tyckte var en synnerligen st och hrlig mnniska, dels fr att boken utspelar sig i trakter dr jag sjlv knner mig hemma och slutligen fr att den totalt sett ger en skn knsla. Jag gillar bcker om vardagen.

Fr ngra r sedan hade Bl band en reklam som ld: Smaskens till sista slicken och nr jag lst ut boken var det lite samma knsla. Om man byter ut orden lite frsts, mina barn undrade varfr jag satt och lste med ett smleende p lpparna. Men man blir glad av boken ven om det finns en taskmrt.
Den beskrivs som en relationsroman och det kan jag skriva inunder p, bde bra och dliga sdana. Men den beskriver ocks vnskap bde mellan Marie och sin bstis och hennes nya granne. Det sker p ett jordnra och varmt stt. Jag gillar ocks att de vardagliga sakerna fr ta lite plats i boken, den knns mer verklig d.
Ylva d, finns det en s taskig ex. i verkligheten. Hon stter t.om sitt eget barn i klm och trampar p i ullstrumporna. (Men av egen erfarenhet s vet jag att hon finns och vrre drtill)
Sammanfattning: Lttlst bok som lmnar kvar en varm knsla eftert och jag lser grna mer av Annika.
(Kul ocks att Niklas jobbar p Fritidshem fr det gr jag ocks, fast hrnere mste man vara utbildad Fritidspedagog fr ett jobb dr).

Anneli Gustavsson

2013-05-28

Jag har strcklst denna underbara bok via en bokcirkel "en bokcirkelfr alla".#solvikenbok. Det r en enkel och lttlst bok.En bok om relationer och vardagliga konflikter/problem.