Solsvärta

Femte och avslutande delen i den älskade serien om Mirjam och Hervor! Mirjam har lämnat sommartillvaron på Gotland och följt med sin älskade Calle till Västerås där han ska arbeta med ett projekt till stöd för den hotade pilgrimsfalken. Tre halvvuxna falkungar ska placeras ut i ett gammalt vattentorn med hopp om att de ska etablera sig i trakten. Men i Västerås finns också flera duvslag, vars ägare oroas av pilgrimsfalkarnas närvaro. Hervor, som i en syn har sett sin försvunna barndomsvän Satu och en brevduva, ger sig ut på en resa i Europa på jakt efter fler ledtrådar. Men duvor och falkar är en dålig kombination, och när Hervor hittar en vinge från en koltrast, en solsvärta, blir hon fylld av onda aningar

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Jag kan rekommendera dig att läsa Marianne Cerderwalls böcker om Mirjam och Hervor. Ett gott skratta det kan jag lova dig att du får, Hervor!

Trevlig och lättläst bok

Maria Olofsson

2016-05-02

Bra skriven. Själva handlingen var inte riktigt lika spännande som i tidigare böcker så det drar ner betyget.

Victoire Marcel

2016-03-08

Har alltid älskat Hervor. Känns lite synd att detta är den sista delen - kommer sakna henne och Mirjam och de mysiga diskussionerna om böckerna med mamma och mormor.

Marita Ryen

2016-02-15

Lyssnade på halva boken men den kändes tråkig. Brukar gilla böckerna om Miriam och Hervor men den här blev seg.

Solveig Andersson

2016-01-15

Jag är inte mycket för talböcker, men här räddar de underhållande inläserskorna en tunn roman från att helt spoliera i mitt tycke. Tre solar.

Lilian Lidforss

2015-06-23

Nu börjar intrigen blir ganska så tröttsam....

2015-06-06

Jag tyckte så mycket om de två första böckerna, men blev sen kanske lite trött på genren? Tänker att de skulle göra sig mycket bättre som trevlig film/deckare på tv!

2015-01-22

Tycker faktiskt att böckerna har blivit sämre och sämre. Enda behållningen av denna är att uppläsarna är så fantastiskt bra.

2014-11-19

Som jag har älskat böckerna med Mirjam & Hervor! Och det här var den sista! Mycket tråkigt tycker jag. Boken är dock inte alls lika bra som Marianne Cederwalls tidigare- men i ljudformat kan det bara inte bli fel. Susanne Alfvengrens gotländska tillsammans med Gun Olofssons norrländska stämma gör lyssnandet till ren njutning för öronen. Även Angela Kovacs som är med och läser är väldigt bra. Boken i sig är för mig en stark 3:a, men ljudboken blir en mycket stark 4:a. Kan varmt rekommendera, speciellt författarens tidigare böcker om de båda väninnorna!

Sofia Berg

2014-11-17

Berättelsen får en stark trea i betyg men iom att jag valde att lyssna på boken så höjer det betyget då uppläsningen ger boken en extra dimention.

Å

Åsa Sjögren

2014-11-17

Tyvärr inte i samma klass som tidigare böcker. Syn då det verkar vara den sista i serien.

My.loved.books

2014-10-21

Å så bra den var!! Så synd att det var den sista i serien om Mirjam och Hervor :(