Solstorm

Larsson, Åsa

| 2003

Svenska Deckarakademins debutantpris 2003 Det stormar på solen. Norrskenet sprakar över Kiruna. I den nybyggda Kristallkyrkan bryts ljus och mörker. Församlingens andlige ledare, Viktor Strandgård, har hittats brutalt mördad mitt på altargången. Rebecka Martinsson, som sedan länge lämnat Kiruna för att arbeta som jurist i Stockholm får ett oväntat telefonsamtal. Det är mordoffrets syster Sanna, som ber henne komma hem och hjälpa till. Hon tror att polisen misstänker henne, och hon är rädd att förlora sina barn. Motvilligt beger sig Rebecka Martinsson tillbaka till barndomsstaden. Hennes hemkomst väcker starka känslor och snart jagas hon av både sitt eget förflutna och våldsamma krafter som vill tysta henne. I det snötyngda Kiruna växer skuld och hot ikapp...

Teresia Kjellgren

2016-09-19

Mycket bra bok. Intressanta karaktärer, jag gillar främst Rebecka och polisen Anna-Maria. Kastade mig direkt över bok nr 2, "Det blod som spillts".

2015-03-08

Stark och obehaglig berättelse. Gillar huvudkaraktären Rebecka som inte är charmig (på ett generellt sätt) och struntar i att bli omtyckt. Hon är stark och övertygad, är stressad och svär men agerar med mod. Jag gillar också polisen Anna-Maria som också är en stark och intelligent kvinna. Hela boken känns som en uppmaning till att ifrågasätta auktoriteter och "självklarheter". Bara för att någon säger att du ska göra eller leva på ett visst sätt, eller kanske många gör det, behöver det inte betyda att det är rätt.

Anna Jensen

2015-02-22

En mycket stark trea, men ville inte riktigt sätta fyra stjärnor. Välskriven och bra story. Ännu fler onda präster, vilket känns annorlunda och intressant. Sorglig, brutal, men lite för lite action i mitten av boken. Ändå jättebra.

Anna Jensen

2015-02-22

Mycket bra spänningsroman! Åsa Larsson vågar ta ut svängarna, väldigt intressant story och intressanta karaktärer utan att det blir för mycket.

Lisa Karlmark

2015-01-19

Sådär inte hennes bästa.

Ingeborg Amnéus

2014-11-02

Helt ok deckare, men inte den bästa Åsa Larsson skrivit.

2014-05-22

förutsägbar, för många och enkla karaktärer och i det stora hela en fram tills slutet rysligt långtråkig bok.

Katarina Johansson

2014-03-11

Spännande, men inte någon riktig höjdare.

Mary Göransson

2014-02-28

Alla Åsas böcker är bra och spånnande. Väntar på
nästa bok.

Bengt Girvall

2013-11-20

Bra exponering av extremister! Fina naturskildringar!

Majja Svensson

2013-10-17

Underbar känsla, språk och driv!

2013-09-21

Herregud så tråkig! Har lyssnat nu i snart 7 timmar, och det händer INGENTING! Absolut ingenting. Välskriven och med en bra uppläsare, men för mig ett riktigt sömnpiller!

Annelie Eriksson

2013-08-21

Jag gillar hennes böcker mycket, allihop!

Marina Trenkoska

2013-07-25

Mysiga miljöbeskrivningar är största behållningen av den här boken.

Merja A

2013-07-07

En mycket spännane bok den här också.
Åsa Larsson fångade mig från första sidan och höll sedan mig i sitt "grepp" tills boken var utläst.

Jenny Jansson

2013-06-16

Åsa Larsson är helt lysande! Älskar hennes böcker personerna i dem och känslan som smyger på när hon så levande beskriver miljöerna. Riktig läsnjutning!!

Ellinor Karlberg

2013-04-28

Inte lika bra som första tycker jag, men bra! Riktigt otäckt på slutet. Beger mig snarast till bibblan för att läsa den tredje..

Ellinor Karlberg

2013-04-24

Mysiga böcker sa en vän till mig. Och jag förstår hur hon menar även om själva ämnet är som deckaren brukar vara, ond bråd död och poliser som letar gärningsmän.
Lättläst och trevlig på ngt vis. Gillar den

Karin Erch

2013-03-07

Mycket bra beskrivning både av personer och miljö

2012-10-25

Nja jag gillade denna bok si så där.
Visst var det en spännande deckare men den fångade mig inte helt i sitt grepp =(

Jenny Jansson

2012-10-15

Som vanligt skriver Åsa spännande med vacker natur och hemska mord. Bra bok

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Jag fick en ny Åsa Larsson från bokklubben o efter det har jag lånat o läst de gamla på bibblan. Den här var verkligen spännande och jag satt o gissade vem förövaren var efter halva boken.

Karin Söder

2012-08-01

Jag tycker om Åsa Larsson, nu ska jag till biblan och låna nästa!

Karin Söder

2012-06-21

Ja! Den här var så bra att jag gick direkt till biblan och lånade nästa :-)!

Petra Hansson

2012-06-04

Åsa Larssons beskrivning av trosrörelseförsamling är mycket trovärdig. Kan inte vara annat än självupplevt.
Samma med förlossningsscenen. Över huvud taget känns många av beskrivningarna mycket gedigna och trovärdiga. Troligen för att Åsa Larsson faktiskt kommer från Kiruna, faktiskt har studerat juridik osv. Har hon också varit med i trosrörelsen, månne?
Hela boken är för övrigt mycket välskriven. Om den är bra som deckare kan jag inte bedöma då jag normalt aldrig läser deckare. Däremot läser jag precis allt om sekter. Det var därför denna bok kvalade in hos mig :).
En lapsus (?) Rebecka Martinsson påstår att det är den 17 januari, medan det faktiskt är 17 februari. Varför?

Viveca Sten

2012-05-21

Jag är mycket förtjust i Åsa Larssons böcker och har läst dem allesammans. Åsa har ett alldeles eget språk, jag blir avundsjuk!

Mikaela A.

2012-04-26

Tyvärr är jag inte precis förtjust i deckare. Men boken.. När det väl kom scener då det gällde liv och död om man säger så, när det blev mest spännande så kunde jag läsa flera blad utan att ha koll på tiden. Så efter några minuter så hade jag läst flera sidor. Så ni som gillar/älskar deckare borde läsa Solstorm.

Kamali 

2012-04-20

Flytande text och en hyggligt spännande historia. Kryddat med den typiskt norrländska värmen hos folk.

Anette Hökerberg

2012-02-26

Lättläst, lite halvspännande deckare. Tillhör väl inte toppen, men inte heller botten. Gott om ställen att lägga ifrån sig boken. Kan mycket väl tänka mig att läsa mer av Åsa Larsson.

Maria Carré

2011-11-24

Från baksidan när jag läste om boken

Gillar alla Åsa Larssons deckare. Den här är en klar trea.

2011-08-19

Vissa böcker är bra direkt och följer med en genom livet som bra, en del är kass direkt och man vill att de ska lämna en men hänger med ändå, vissa lyckas man förtränga när man slått igen boken... Denna bok - Det blod som spillts är bra medan man läser den, eller ja okej i alla fall - men så fort jag la den ifrån mig så kunde jag inte komma ihåg vad som var så lockande med den...

Boken handlar om mord och om personer som varit med om trista svåra saker och försöker komma vidare i livet... om poliser och advokater om präster och andra vanliga....
Jag lyssnade på Åsa Larsson då hon var på bokens dag här i stan och tyckte hon var jätteintressant att lyssna på... men att läsa det... nej det blev ju för trist... och de där kapitlen om vargen... hallå??!! till slut hoppade jag över dem... och mördaren... och hans motiv... ja jo öh ganska väntat...

Anneli Lyxell

2011-08-15

Spännande och lite hemsk

Anna Persson

2011-05-24

Inte så minnesvärd men rätt bra underhållning, antar jag.

2011-05-11

Ja, det här gillar jag. Egentligen kan jag inte sätta fingret på vad jag tycker är så bra, men det är nog det att alla små delar bildar en riktigt bra helhet. Tempot är högt, men språket långsamt och eftertänksamt. Beskrivningarna är inte många, men de som finns är som bildspråk för min hjärna. Karaktärer och dialog känns trovärdiga. Vem mördaren är, är inte helt solklart, en del av handlingen är förutsägbar, en annan inte. För mig blir det definitivt mer Åsa Larsson.

Elin Stenblom

2011-03-23

Välskriven deckare. Larsson kombinerar spänning med ett bra språk.

Eva Svensson

2011-02-15

Åsa Larsson brukar jag dras till. Hon är en bra författare.Har läst denna men glömt handlingen.

Anna Nyman

2011-02-06

dussindeckare. Blir nog ingen mer larsson för min del.

Linus R

2010-12-05

Spännande och uppfriskande låg nivå av förvecklingar. Satte inga djupa spår direkt, dock.

2010-09-14

Det här är den första bok jag läst av Åsa Larsson, men det blir absolut inte den sista. Andra delen om Rebecka Martinsson är redan på väg med post. Jag såg filmen för några år sedan och var inte imponerad, men eftersom det verkar som att jag gillar svenska deckare så tänkte jag ge Åsa Larsson en chans och det ångrar jag inte för ett ögonblick. Jag hade inte tråkigt en sekund, hela tiden hände något eller så hade man något att fundera över. Språket var enkelt och utan att krångla till det, precis om det ska vara i en deckare och inga milslånga beskrivningar på ovidkommande saker. Jag gillar detta!

2010-07-31

Så bra! Spännande.

2010-07-28

Jag tyckte detta var en bra spänningsroman som utspelade sig i Kiruna.
Det var även en bra handling och den gjorde sitt ..

Jonna

2010-07-18

Tyckte boken var riktigt bra! Jag hade hört dåliga saker om den men det stämde inte enligt mig.

Maria Josefsson

2010-07-13

En bok med en lovande inledning med hemvändande storstadskvinna mitt i karriären. Det enda som skavde lite då var de många karaktärerna, vilket gjorde att jag inte riktigt fick kläm på vem som var huvudperson. Men ett "nytt" grepp är ju alltid intressant och rituella mord med religiösa förtecken har ju sålt bra som bok senaste åren...

Tyvärr tycker jag inte alls att boken håller. Handlingen är långsam, inledningen sträcker sig fram tills dess att det är kanske 30 sidor kvar. Karaktärerna känns inte trovärdiga, förutom kanske barnen som skildras på ett helt okej sätt. Och upplösningen tänker jag nog inte ens kommentera.

Jag tycker ändå att det finns något underhållande över boken och inledningen var som sagt intresseväckande. Kanske är det debutantmissar jag retar mig på och kanske tar jag upp någon av de kommande böckerna så småningom. Men just nu känner jag mig ganska mätt och stämmer in i betyget "dussindeckare".

Björn Larsson

2010-07-04

Hmmm är inte mycket för kioskdeckare

Maria Lindh

2010-07-02

Blev besviken. Hade stora förväntningar på spänning och förväntade mig en välskriven bok. Men tyvärr. Trist och oengagerat.

Elisabeth E

2010-06-06

Kort beskrivning av boken: Rebecka Martinson åker till Kiruna efter att en gammal vän, Sanna, har ringt och berättat att polisen misstänker att hon mördat sin bror Viktor Strandgård. Viktor är Paradispojken och väldigt känd i Kiruna. Han är Kristallkyrkan och dess församlings andlige ledare. Rebecka åker dit och hoppas på att få åka hem samma dag men blir istället indragen i historien. Det finns de som inte tycker om att hon är tillbaka...

Jag blev väldigt positivt överraskad av Larsson. Jag har hört en massa blandade kommentarer om henne där de mest övervägande kommentarerna har varit att hon är tråkig. Tråkig tycker jag inte att hon var i Solstorm. Slutet kanske kändes lite Hollywood-aktigt men annars var historien väldigt spännande.

Betyg: 3.5/5

Elisabeth E

2010-06-06

Spännande deckare som utspelar sig i Kiruna.

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Älskar denna bok.

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Tråkigt och väldigt, väldigt onytt. En dussinbok.

2009-12-15

Mitt betyg avser filmen.

Jonna Österlund

2009-12-05

Helt okej, men det kändes som att den var slut innan den hade börjat. Tempot var snabbt och jag hann nog inte riktigt med...det sa bara svisch så var den utläst.

Marina Trenkoska

2009-11-01

Helt ok bok. Dock lite förutsägbar... Inte alls överraskande på slutet.... En neutral trea får den!

Sofia Åkerberg

2009-10-09

Ahh, den är verkligen så fantastiskt bra. Ok, lite skruvad som så många andra deckare, lite "over the top" mot slutet, utan den skärande vardagstragiken i Det blod som spillts och inte ett uns av den bitande politiken hos Sjöwall & Wahlöö, Roslund & Hellström eller Arne Dahl, men ändå... Språket bara porlar fram på sidorna och emd några få snabba iakttagelser blir karaktärerna, även de som bara förekommer perifert, otroligt helgjutna. Och så gillar jag att Larsson kallar sin huvudperson för bara "Rebecka" och inte hela tiden "Rebecka Martinsson" som så många andra deckarförfattare.

Det blev fakatiskt en stjärna till i denna minst tredje omläsning.

maria hansson

2009-09-01

kanske 3,5...

Stina Thunberg

2009-08-17

Rolig att diskutera, speciellt kring religion och människans natur. Favorit bland svenska som andraspråkselever

Johanna Falkered

2009-07-01

Det blir liksom läskigare och mer spännande i ett ödsligt Norrland.

sarah björck

2009-06-17

åsa larsson är alltid bra

Li Bok

2009-06-08

Solstorm utspelar sig uppe i Norrland bland snötäckta landskap och originella människor..Ett mord på byns "sektledare" skapar misstankar mot alla i kyrkans församling. Otroligt spännande..Har du läst boken skippa se filmen, du blir bara besviken..

Jack Russel

2009-05-23

Helt ok läsning en regnig sommardag. Lättläst och hyfsat spännande, man vet ungefär vad man får redan från början.