Solsken och parmesan

Holst, Christoffer

Rasmus är en avdankad dansbandsstjärna som tillbringar dagarna på sin systers soffa och har svårt att komma över sitt ex. Hilda älskar matlagning mer än något annat, men jobbet som kock på en förskola ger inte direkt utlopp för hennes drömmar. Särskilt inte när hon gått och blivit KK med sin chef ?För att komma ut i världen har båda två bokat in sig på en matlagningsresa till Toscana. Men på Arlanda får de ett oväntat besked: hotellet i Italien har brunnit ner och istället ska kursen hållas på ett pensionat i Öregrund, en liten stad vid Roslagens kust. Väl där kommer kursdeltagarna allt närmare varandra, och känslor blommar upp. Men alla bär de på hemligheter, som när som helst riskerar att avslöjas under den värmande sommarsolen ...

Eva Pettersson

2022-08-24

Varm, humoristisk och romantisk - vad mer kan man begära?

Julia Ä

2022-02-02

Riktig bladvändare! Holst gör det igen.

2021-01-11

En varm relationsroman om alldeles vanliga människor som försöker hitta rätt i tillvaron. Här att våga ta steget. Jag känner sympati för dem alla.

Anne Hansson

2020-11-20

Ännu en fartfull bok av Holst, och inga mord, så skönt, humoristisk och glädjefylld bok. Det är svårt att lägga den ifrån sig, man vill hela tiden veta mer.

En charmig och underbar bok som handlar om Hilda som älskar matlagning och dansbandsmusik, hon arbetar som kock på en förskola. Hennes dröm är att få åka på matlagningsresa till Toscana i Italien och äntligen ska hon åka iväg. Sen har vi Rasmus som är en avdankad dansbandsstjärna som tillbringar sina dagar i sin systers soffa för att komma över sin före detta flickvän. Båda behöver bryta med sitt förflutna och båda hamnar av en slump på samma matlagningsresa till Toscana, men väl på Arlanda får de resande ett oväntat besked, hotellet som de ska till i Italien har brunnit ner så istället hamnar de vid Roslagens kust.

Det här är en lysande feelgoodspärla som är bra skriven med inslag av kärlek, humor, sorg, smärta och hemligheter. Christoffer har fått till härliga karaktärer som jag lär känna och tycker om och underbara beskrivningar av miljöer som gör att jag får härliga bilder i huvudet och alla fantastiska matsituationener som får munnen av vattnas och magen att börja kurra. För mig blev boken en riktig bladvändare och jag sträckläste den. En feelgood som uppfyller alla krav för att bli så där mysig och som gör att man mår så där härligt gott när man slår igen boken efter sista sidan, men boken överraskar med oväntade tvister under läsningens gång.

Bettan_bokprataren

2020-06-09

En bok helt i min smak, jag verkligen älskade den.
Vi bjuds på allt från kärlek, hemligheter till lite smärta och god mat,. Ja en salig blandning som blir så där perfekt som det ska vara i en feelgoodbok.
Jag både skrattade och förfasades med på ett underbart sätt.
Boken bjuder på härliga karaktärer som författaren gestaltar på ett utomordentligt sätt, jag kan verkligen se dem framför mig. Hilda i sina fina klänningar med härliga färger men även den lite rundlagda och inte allt för charmige chefen på Hildas jobb. Lysande Christoffer.

En mysig och väldigt charmig historia som har alla de rätta elementen som en riktigt BRA feelgoodare ska ha, kärlek, förvecklingar men inte minst ett gott slut.
Så skaffa dig boken, släng dig i hängmattan eller solstolen och NJUT. Det här är en riktig pärla.
Fler recensioner hittar du på https://bokprataren.blogspot.com/

Underbar, gripande & vacker!

2020-05-31

En brokig skara människor är på väg till en matlagningskurs i Toscana men hamnar istället i den lilla staden Öregrund och där verkar det mesta gå snett.
Rasmus är en avdankad dansbandsstjärna som har svårt att komma över sitt ex. Hilda tycker inte att jobbet som kock på en förskola ger henne utlopp för sina drömmar.
Det här är en underbar sommarbok. En bok med både hjärta och smärta, vänskap och kärlek till mat. Jag skrattade högt flera gånger under läsningen och njöt av att läsa den här boken. Gillar att det är karaktärer som är väldigt olika och jag tycker att Christoffer får ihop historien väldigt bra. Han är duktig på att sätta ord på känslor och gestalta historien så att man känner som att man ingår i berättelsen.
En mysig och väldigt charmig historia. En historia som fick mig att själv vilja åka till Toscana och laga mat!

En mysig bok med sommarkänslor som får en att le.

Beas bokhylla

2020-05-28

Otroligt härlig bok som är perfekt att läsa i sommar. En riktig feelgoodbok som bjuder på kärlek, drama, sorg, underbar miljö, och sist men inte minst...italiensk mat! Boken underhöll mig från början till slut.

2020-05-23

Lättlyssnad och trevlig.

Pia Gummesson

2020-05-14

Tycker jättemycket om denna lilla pärla⭐⭐⭐⭐⭐