Solens dotter pop.Uppl.

W

Wilma Arvidsson

2018-06-05

Mycket bra!

Mycket intressant bok. Jag hade dock ingen aning om att den var "sann", dvs att Hatshepsut faktiskt har funnits. Men hittade ju till och med hennes mumie 2007. Hon var nog en mycket stark kvinna som kämpade på bra i en väldigt mansdominerad värld. Boken som sådan var ganska lättläst, kanske lite långa kapitel om man ska vara petig. Det jobbigaste var att alla hade så konstiga namn, många väldigt lika varandra. Är man lite intresserad av historia ska man helt klart läsa denna boken.

Anneli Spjellok

2012-01-06

Boken handlar om Hatshepsut, hur hon växer upp som andra dottern till Egyptens Farao ,och som, när hennes äldre syster dör, plötsligt finner sig vara framtida gemål till sin bror Totmes. En son till Farao kan inte bli Farao om han inte äktar en kvinna i vars blod det flyter kungligt blod, dvs någon av Faraos döttrar, för det kungliga blodet räknas genom kvinnan. Deras far smider dock planer om att sätta Hatshepsut på tronen som kvinnlig Farao, något som aldrig utspelat sig tidigare. Hatshepsut och hennes far påbörjar arbetet med att sätta henne på tronen , men Hatshepsut står ensam när fadern avlider. Hon får finna sig i att äkta Totmes, och att han sätts på tronen som Farao. Men i skymundan ökar hon gradvis sitt inflytande över sin bror och står bakom många av hans beslut, och när Totmes plötsligt avlider efter en kort tids sjukdom, blir Hatshepsut äntligen krönt till Farao av Egypten. Men en kvinnlig Farao strider mot all sed och tradition och många riktar sina ögon till den unge son Totmes hunnit få med en av sina bihustrur. Temat genom hela boken är Hatshepsuts kamp för att bli Farao och senare få fortsätta vara det. Man får sålla lite i författarinnans något sliskiga och klyschiga sätt att skriva, som att Totmes utmålas som korkad och lat, medan Hatshepsut är hans raka motsats, men annars finns en hel del guldkorn. Boken är trots allt baserad på en historisk person - Hatshepsut levde cirka 1500 före Kristus, och på det stora hela har Gedge lyckats hyfsat bra att försöka ge en målande beskrivning av dåtidens Egypten.

Camilla Skoglund

2011-05-12

fastnade tyvärr inte för den här. 250 sidor in i boken gav jag upp.

jenny modin

2010-01-15

Stark bok om en stark kvinna i en tid då styrka inte sågs som ett kvinnligt drag. Mycket intressant om ett dåtida egypten, kungar, prinsessor och strider.

Tove Skarstedt

2009-11-24

Fantastiskt att den här boken finns med i Boktipset! Det är många år sedan jag läste den nu, men jag minns att jag tyckte riktigt bra om den. En annan Egyptenbok jag kan rekommendera är "Fjärran nätter" av Norman Mailer, som var minst lika bra!