Solens dotter

Granberg, Anna

| 2021

Damiana tror att hon är precis som alla andra. En vanlig ung kvinna, dotter till ett bondepar i riket Gafámia. Men hon bär på hemligheter. Förmågor som skulle få henne bränd på bål om någon visste. Sandreon är Åskgudens son och har förberetts hela livet inför mötet med Solgudens dotter. Han måste döda henne för att rädda sitt rike och återupprätta balansen. Mötet mellan Damiana och Sandreon blir inte som någon av dem förväntat sig. De har all anledning att hata varandra men ju mer de lär känna varandra, desto svårare blir det att förneka de känslor som börjar spira. Men profetian är tydlig. En av dem måste dö. Solens dotter är Anna Granbergs debutroman och är en förtrollande fantasy romance om ljusets makt över mörkret. "En gnistrande debut, helt omöjlig att lägga ifrån sig." - Alice Ekström, Författare Denna resa har varit ett sådant nöje. Från att jag började läsa, känns...

L L

2023-06-29

Klassisk fantasy med fina miljöskildringar för den som tycker om målande landskap.

Gabriella

2022-04-02

Fantasy romance i världsklass. Varje ord i denna roman är valt med omsorg, åtminstone känns det så. För språket är målande vackert, romantiken är pirrande, replikerna är rappa och världen genomtänkt in i minsta detalj. Som jag ser fram emot att få fortsätta följa Annas författarskap och ta del av fler magiska berättelser.

Stina Rundqvist

2021-03-31

Man kastas snabbt in i en intressant historia som tar en genom ett spännande landskap. Damianas magiska utveckling är bra skrivet och var en av de saker jag gillade mest med boken. Hennes relation med Sanderon är fängslande och skildras väl genom boken. Även sidokaraktärerna väldigt mycket intressanta och underhållande, till exempel var Belladonnas kaxighet underbar. Hade gärna sett mer av henne och andra karaktärer som jag tyckte lyfte historien. Boken överlag hade en viss skämtsam jargong mellan de olika karaktärerna som var mycket underhållande att läsa. Amaldas lömska ondskefullhet var lysande. En mycket välskriven svensk fantasy om en värld som är lätt att förstå men aldrig tråkig. Längtar efter nästa bok i Gudablod! Och hur snyggt är inte omslaget?

Jennifer Johansson

2021-03-26

Tack Seraf förlag för recex!

Solens dotter handlar om Damiana som bär på otroliga hemligheter och magi. Sandreon är åskgudens son och har som livsuppgift att döda solens dotter för att upprätthålla balansen i världen. Mötet mellan dem blir allt annat än det kan tänka sig.

En riktig pangdebut av Anna Granberg! Världen är uppbyggd på att bra sätt, och det är lätt att hänga med i svängarna. Kemin mellan karaktärerna går att ta på och jag gillade extremt mycket uppbyggnaden och väntan. Däremot kunde jag tycka att den emellanåt blev lite långrandig. Speciellt när det gjorde att slutet kändes lite väl för förhastat. Jag hade gärna istället haft några kapitel kortare när det var katt-och-råtta-lek och istället lagt mer krut på slutet för att få det mer pampigare och häftigare. För att också få ett mer djup och driv i berättelsen hade jag önskat att man även fick följa de andra karaktärerna lite mer, då det ändå hade vissa kapitel. Men jag förstår ändå att boken i mångt och mycket fokuserade på relationen mellan Sandreon och Damiana.

Men Anna Granberg bjuder på en bra debut. Det är snabbt tempo, kortare kapitel och käftsmälliga fraser som gör det otroligt svårt att lägga ifrån sig boken. Karaktärerna är väldigt egna och det känns som att jag också lär känna dem på djupet, vilket är ett stort plus. Och kemin mellan Sandreon och Damiana, den går att TA PÅ! Världen hon har byggt upp är enkel att förstå och alltså, är det inte alltid jättehäftigt med gudar? Mer sånt! Jag ser oerhört mycket fram emot att läsa fortsättningen!