Soldat med brutet gevär

Moberg, Vilhelm

| 1992

Vilhelm Moberg flyttade från sin småländska hembygd redan när han var några och tjugo, men i sitt författarskap lämnade han den aldrig. De romaner som utspelas bortom Värendsbygden handlar nästan alltid om längtan tillbaka dit, till jorden, till ursprunget.    Med anledning av att det i år är hundra år sedan Vilhelm Moberg föddes i soldattorpet i Moshultamåla ger Albert Bonniers Förlag ut tre av de romaner som ligger närmast hans egen och familjens historia.    I Soldat med brutet gevär från 1944 får vi möta soldatsonen Valter Sträng, den av Mobergs romanpersoner som är mest lik sin egen författare. Vi får följa Valters liv som glasbruksarbetare, ungsocialist, pacifist och landsortsjournalist under 1900-talets första årtionden. Romanen är både en berättelse om hur en ung man försöker forma sitt eget liv och en hyllning till landsbygdens fattiga,¿träskofolket¿.

Helena R

2018-01-18

Med hur media framställs i dagens läge kändes det ännu mer angeläget att läsa denna bok, även om jag inte visste det innan. Vi följer Valter Sträng, från hans uppväxt i ett soldattorp till vuxen ålder då han ger sig in i arbetarrörelsen och journalistiken.

Vilhelm Moberg vet hur en bra historia berättas. Det är lågmält, stilla men med bra beskrivningar av både miljöer och känslor. Det är en trovärdig berättelse och han skyr inte undan för svåra saker, det är bara så det är.

Detta är min morfars favoritbok, jag fick hans kopia, och jag förstår varför. Det berättas om arbetarrörelsens födelse samt hur viktig arbetarpressen var för den. Hur viktigt pressen är i en demokrati förstås mellan raderna, viktigt att tänka på i dessa dagar. En fri press är inte viktig i en demokrati, den är och bör vara nödvändig, något jag förstod riktigt ordentligt när jag läste denna bok.

Boken är en bra historisk skildring, om än fiktiv, av livet i början av 1900-talet i Sverige, samt livet under första världskriget. Vilhelm Moberg flätar fint in fakta och låter sina fiktiva karaktärer visa oss hur livet var - och det gör han bra.