Soldat med brutet gevär

Moberg, Vilhelm

| 1992

Vilhelm Moberg flyttade från sin småländska hembygd redan när han var några och tjugo, men i sitt författarskap lämnade han den aldrig. De romaner som utspelas bortom Värendsbygden handlar nästan alltid om längtan tillbaka dit, till jorden, till ursprunget.    Med anledning av att det i år är hundra år sedan Vilhelm Moberg föddes i soldattorpet i Moshultamåla ger Albert Bonniers Förlag ut tre av de romaner som ligger närmast hans egen och familjens historia.    I Soldat med brutet gevär från 1944 får vi möta soldatsonen Valter Sträng, den av Mobergs romanpersoner som är mest lik sin egen författare. Vi får följa Valters liv som glasbruksarbetare, ungsocialist, pacifist och landsortsjournalist under 1900-talets första årtionden. Romanen är både en berättelse om hur en ung man försöker forma sitt eget liv och en hyllning till landsbygdens fattiga,¿träskofolket¿.

Björn Öijer

2021-02-21

Född under ett gevär

Vilhelm Moberg växte upp i ett soldattorp i Småland. Det gör också pojken Valter Sträng i hans roman Soldat med brutet gevär, en bok med tydliga självbiografiska inslag.

Under andra världskriget blev Vilhelm Moberg uppmärksammad för sin antifascistiska budkavleskrift ”Rid i natt”. I historisk förklädnad manade författaren till motstånd mot samtidens tyranner, Hitler och Mussolini.

Parallellt jobbade han med den stora romanen om träskofolket och backstugusittarna i Småland. Barndomens vuxna förebilder ville han levandegöra i all deras ynkedom och strävsamma slit för brödfödan.

”Valter Sträng var född under ett gevär, ett svenskt armégevär, 6,5 mm, modell 1896.” Så introduceras huvudpersonen på bokens första sida. Men till skillnad från pappan, indelte soldaten Nils Gottfrid, ska unge Sträng radikaliseras till antimilitarist, nykterhetsivrare, ungsocialist och fredskämpe.

Vi får följa hans kompromisslösa kamp för rättvisa och sanning fram till 24 års ålder. Då har han med nöd och näppe överlevt spanska sjukan och anställts som journalist på en nystartad socialdemokratisk dagstidning. Besviken på att politiska och ekonomiska hänsyn styr över det fria ordet fattar han ett oåterkalleligt beslut under stjärnhimlens astronomiska vishet: att som självständig författare föra den enkla människans talan.

Bokens autobiografiska karaktär innebär inte att allting är upplevt av Vilhelm Moberg. Men som skildring av en ung fattig mans utanförskap och mödosamma bildningsresa vill jag varmt rekommendera ”Soldat med brutet gevär”. Rykande realistiska scener från lärlingsjobb i glashyttor och torvmossar varvas med ynglingens första trevande kontakter med det motsatta könet. Lust och besvikelser även här. Sårat självförtroende blandat med känslor av hämnd och förtvivlan.

Relationen med en gift kvinna tillhör bokens höjdpunkter.

Kärleken och dess omöjliga villkor får mig att återvända till Valters första steg bortom grinden till soldattorpet. Hur det lilla barnet tar in världen via syn och hörsel och äldre syskons tal om Stora och Lilla Lyckan efter stigen de trampar. Dessa gläntor, dessa hagar, i den täta barrskogen har namn som förbryllar den lille. Tillbaka i torpstugan frågar han sin mamma vad lycka är. Hon blir honom länge svaret skyldig.

Helena R

2018-01-18

Med hur media framställs i dagens läge kändes det ännu mer angeläget att läsa denna bok, även om jag inte visste det innan. Vi följer Valter Sträng, från hans uppväxt i ett soldattorp till vuxen ålder då han ger sig in i arbetarrörelsen och journalistiken.

Vilhelm Moberg vet hur en bra historia berättas. Det är lågmält, stilla men med bra beskrivningar av både miljöer och känslor. Det är en trovärdig berättelse och han skyr inte undan för svåra saker, det är bara så det är.

Detta är min morfars favoritbok, jag fick hans kopia, och jag förstår varför. Det berättas om arbetarrörelsens födelse samt hur viktig arbetarpressen var för den. Hur viktigt pressen är i en demokrati förstås mellan raderna, viktigt att tänka på i dessa dagar. En fri press är inte viktig i en demokrati, den är och bör vara nödvändig, något jag förstod riktigt ordentligt när jag läste denna bok.

Boken är en bra historisk skildring, om än fiktiv, av livet i början av 1900-talet i Sverige, samt livet under första världskriget. Vilhelm Moberg flätar fint in fakta och låter sina fiktiva karaktärer visa oss hur livet var - och det gör han bra.