Solange

Kyrklund, Willy

| 1996

Flag from no

Boka forteller om ei kvinnes lengsel og drømmer om et bedre liv.

Sanna Carlborg

2017-10-08

Det här är en hallucinatorisk kortroman som har mer poesi och filosofi än sammanhängande handling. Ändå är igenkänningen stor. Solange är flickan som så gärna vill dansa men dansar i otakt och skämmer ut sig. Hon är också dålig på det mesta som är nyttigt, som att arbeta eller vara hemmafru. Hon har en så stark längtan. Efter något. Men hennes man säger att den sortens längtan inte är något för de arma och mediokra, så hon försöker foga sig, tills det brister.

Jag tycker att "Solange" är ett litet mästerverk om hur samhället försöker tvinga ner alla i samma form och kasserar de odugliga. Och om att vara olycklig.

TERTIO

2013-11-07

En av sveriges få nobelpriskandidater. Som sämst kan han vara kronblomsk, som bäst är han överlägsen de flesta vad angår originalitet och språkkänsla.

Ronnie Kronblad

2013-10-06

Så många fina sanningar om enkelheten och vardagen som skaver. Om att inte passa in i normen. Rolig sorglig och smart.

Lars Andersson

2011-05-17

Svår ena halva, andra halvan måttligt underhållande. Svag 2:a, kanske eftersom jag inte förstår nog av innehållet.

Tor von Geijer

2009-09-16

Salome...nej, förlåt Solange!

BOKMANIA bokblogg

2009-07-13

Jag har bara läst "Om godheten" och recenserar den här: http://www.bokmania.net/2009/07/om-godhet.html