Sokerimyrkytys

Fernholm, Ann

| 2015

Flag from fi

Ann Fernholmin mukaan olemme paljon tarkempia lemmikkieläintemme oikeasta ravitsemuksesta kuin siitä, mitä lapsemme nykyisin syövät. Fernholm osoittaa, mitä runsaasti sokeria ja valkoista jauhoa sisältävä ruokavalio tekee kasvavan lapsen keholle. Ravinnon vaikutukset ulottuvat kaikkialle: maksaan, aivoihin, suolistoon, jalkoihin... Epäterveen suuret määrät hiilihydraatteja ovat syynä siihen, että lapset ja nuoret ovat yhä lihavampia ja sairaampia. Fernholmin mukaan nykyään yleiset sairaudet, kuten astma, allergiat, keliakia, ykköstyypin diabetes, masennus, ylipaino, autismi, ADHD, akne ja liian varhainen puberteetti, ovat suoraa seurausta vääristä ruokatottumuksista. Tämä teos on omiaan avaamaan silmämme sille tosiasialle, että makea roskaruoka ja riittämätön liikunta vaarantavat lastemme terveen kasvun ja kehityksen.

Tindra Jansson

2017-12-20

Fyllde inte upp mina förväntningar. Det stod att det skulle handla om "socker och växande kroppar". Visst, det gör det - till viss del. Men jag hade förväntat mig mer djupgående information om de ämnena och inte kopplingar till autism och magproblem, osv. Dvs gick boken in på ovesäntliga teman. Samt att det kändes som att hon inte så mycket var bekant med den information hon berättade, det kändes som att hon använde mycket källor, me främst skrev av, som att hon själv inte var utbildad inom det hon skrev om utan använde sig av medvetna personers kunskap. Dessutom var nästan en tredjedel av boken recept (exl bilder) och den sista delen av boken (ca en femtedel) var det bara nedskrivet en massa länkar och källor.

Hanna Melin

2015-09-22

Mycket intressant. Många referenser till små eller stora studier och undersökningar, många paralleller till egna och andras berättelser. Lite ojämn i sin vetenskapliga stil då författaren varvar krångliga medicinska termer och företeelser med enkla tips på mat till kalas, exempelvis.

Marita Ryen

2015-05-08

Mycket intressant bok. Man får sig en tankeställare.