Soft Dream : en roman om utmattning

Borde vi inte röntga min hjärna? frågade Julia och försökte läsa av Claes Bengtssons minspel medan han skrollade genom hennes journal.Julia Wallén är dödstrött. Samtidigt står hon inför ett efterlängtat karriärskliv på universitet. Hennes arbete suger musten ur henne och varvas allt oftare med alkoholstinna pubbesök. Relationen till sambon Frank känns alltmer meningslös tills han en dag överraskar henne med en ny soffa. Soft Dream, denna italienskdesignade gräddvita skapelse, blir Julias nya vän faktum är att hon varken vill eller kan ta sig upp ur den igen   Kristina Emanuelsson tilldelades 2017 det prestigefyllda Selmapriset, för sin debutroman Viskskrik. I sin nya bok, Soft Dream, använder hon lika doser humor och träffande samtidssvärta i skildringen av en ung kvinnas väg in i den berömda väggen .

Det här är de första jag läser av Kristina Emanuelsson, hon har tidigare skrivit boken "Viskskrik" som tilldelades Selmapriset 2017. Boken är en välskriven roman där vi får följa Julia som är doktorand på universitetet. Hon stressar, driver sig själv väldigt hårt och har väldigt höga krav på sig själv och som ständigt lider av extrem trötthet. Utmattningen är ett faktum men hon gör allt för att inte tappa greppet och hålla skenet uppe. Bokens språk är väldigt beskrivande och målande, den innehåller både allvar och inslag av humor. Att skriva en bok om utmattning är viktigt, att uppmärksamma detta ämne ger en ökad förståelse ute i samhället och förhoppningsvis så öppnar det upp till diskussioner. Boken får en stark trea av mig, orsaken är att jag liksom inte får igång flytet i boken och jag kan inte sätta fingret på vad det är, för storyn är bra och jag gillar språket, men något är det som fattas för mig.

2019-12-03

Julia Wallén är dödstrött. Samtidigt står hon inför ett efterlängtat karriärskliv på universitet. Hennes arbete suger musten ur henne och varvas allt oftare med alkoholstinna pubbesök. Relationen till sambon Frank känns alltmer meningslös tills han en dag överraskar henne med en ny soffa. Soft Dream, denna italienskdesignade gräddvita skapelse, blir Julias nya vän faktum är att hon varken vill eller kan ta sig upp ur den igen.

Det här är en bok skriven både med humor och allvar. Det är en lättläst bok med ett bra språk som flyter på. Jag känner med Julia och blir även förbannad på henne. Känner igen mig i vissa delar av utmattningen, vill berätta för henne att hon måste ta hjälp och att det kan bli bättre. Kristina skriver öppet och boken känns otroligt äkta. Den känns som livet är. Vi gör alla tokiga saker emellanåt. Ibland mår vi sämre och ibland mår vi bättre. Livet har upp och nergångar och jag tycker att författaren gestaltar det bra. Läs!

Evasbokhylla

2019-11-29

3 plus. En roman om den berömda väggen. En som är välskriven och skriven med ett stänk av humor.

Fantastisk, underhållande & välskriven!