Sofies värld

Gaarder, Jostein

| 1993

När Sofie hämtar posten hittar hon för en gångs skull ett brev till sig själv. Utan frimärke, utan poststämpel och utan avsändare. "VEM ÄR DU?" Det står bara det. Konstigt! Brevet är bara det första av många. Sofie får det ena tjocka kuvertet efter det andra, och de visar sig innehålla en grundkurs i filosofi. Breven fyller henne med förundran över världen och hennes egen existens - och att hon överhuvudtaget finns till. Men genom den här ensidiga och märkliga brevväxlingen dyker också det ena mysteriet efter det andra upp. Vem är till exempel Hilde Møller Knag? Plötsligt stöter Sofie på hennes namn överallt - till och med i sitt eget rum... Sofies värld är både en filosofihistoria och en roman om två flickor. Men filosofihistorien och historien om Sofie är sammanflätade med varandra. Romanen slutar i Hildes trädgård - eller är det här den börjar? Boken har fått en mängd priser...

Jenny A

2022-10-24

Riktigt seg stundtals, men jag älskade den trots att jag hatar filosofer. Den har verkligen fått mig att tänka

JenT

2017-02-23

Jag läste den här boken som tonåring, och minns att verkligen fastnade i den. sättet som författaren skriver på fångar en verkligen i historien. man blir engagerad och nyfiken, och sättet som filosofin vävs in i historien är så självklar. minns att jag verkligen gillade denna boken under tiden jag läste den, och tack vara den lärde jag mig lite om filosofi och gjorde att jag själv sökte vidare kunskap om just filosofi.

Mikaela86

2016-07-30

En bok som på ett väldigt genomgripande sätt tar sig igenom filosofins historia och många av de viktigaste filosoferna genom tiderna. Den allmänbildar och är lätt att förstå oavsett tidigare intresse till filosofi. Jag älskade den och skulle rekommendera den till alla ;)

D

Dragon

2015-11-14

Inte läst

Sara Johansson

2015-01-27

Ville läsa denna för att jag sätt filmen sen jag var liten och älskar filmen. Det är mycket mer information än i filmen, ville hellre ha lite mer om Sofie och Hilde. Filmen och boken skilljer sig en del faktiskt. Men läsvärd och landar på en hög trea-fyra.

Angelica Råberg

2014-11-06

Läste denna för länge sedan men den har verkligen satt sig fast. Gillar filosofin och hur de får in det i hennes liv samt hur historien utvecklar sig

Malin Jansson

2014-02-25

En fantastisk resa i filosofins värld! På ett finurligt och fantasifullt sätt introduceras du till olika tänkare och deras idéer.

Boken är helt fantastisk. Tråkigt att folk som inte förstått syftet ger den dåligt betyg med motivering att den innehåller mycket fakta; Det är ju nästan hela poängen!

Rekommenderas varmt till filosofiintresserade. Till de som inte är, kan jag inte rekommendera den. Däremot är det mycket sannolikt att Du kommer bli intresserad.

Synd att man inte fått läsa sådana här böcker i skolan, och istället tvingar folk igenom Aniara.

D

david Lindberg

2013-05-26

Underbar bok en klassiker läst denna 4 gånget

Louise Olsson

2013-03-30

Väldigt mycket fakta! Tråkig som fan!

Lina Josefsson

2012-06-29

Älskade den när jag var ca 12-13 år, om jag skulle läsa om den idag skulle jag nog bli besviken, så jag låter bli.

Liza Carlsson

2011-12-13

Mycket bra bok. Själva historien om Sofie och allt som händer henne är mycket bra. Det blir tungt att läsa de historiska partierna i boken. Men man kan faktiskt hoppa över dom om man vill.

Josefine Ejebjörk

2011-12-05

En suverän bok att börja sina filosofi studier med! Läs och bli inspirerad av de stora.

Kamali 

2011-11-13

Läs och fascineras! Och få din hjärna att vändas ut och in för att sedan pressa citronsaft över den. Helt suverän bok, en av mina topp 5!

Liam Olsson

2011-11-12

Genialt! Att berätta om ett så komplicerat ämne som filosofihistoria i romanform. När jag pluggade filosofi på komvux hade vi den här som lärobok. Kändes annorlunda. Mycket mer lättsmält än när jag försökte plugga samma ämne på gymnasiet. En bok jag varmt skulle rekommendera till alla nyfikna nybörjare på området.

Ida

2011-11-09

Fick denna när jag var 15. Började läsa men orkade inte efter ett tag. För mkt fakta och för tung. Läste om den när jag var 19 och då slukade jag den. Så intressant! Är fortfarande så här nästan 10 år senare fortfarande undrande över slutet! Jag fick aldrig ihop det.

Hilda Bergström

2011-10-25

Gillar starkt. Läste den som ganska liten och fick på så vis min första filosofi-crush... Det höga betyget har lite med det att göra^^

Smashie

2011-08-28

helt ok, men jag var nog för gammal när jag läste den första gången för att tycka att det var en toppenbok.

Herman Ferner

2011-07-22

En väldigt trevlig filosofilektion men jäklar vad dålig dialogen är. Också fett störigt att det hela tiden är äldre män som står för kunskapen och unga kvinnor som blir undervisade. Uteblivet genustänk liksom.

petra lindqvist

2011-06-02

Seg o tråkig. Orkade inte läsa ut den när den kom. Får kanske göra ett nytt försök??

Sofie Nilsson

2010-12-05

Nog den segaste boken jag någonsin läst!!!

Trevligt med en bok som så lättfattligt och underhållande presenterar stora västerländska filosofer och deras tankar.

Jenny Stenberg

2010-10-06

Läste den när jag var 15 år och älskade den. Kan vara att jag borde läsa om den då min smak kanske har ändras.

lysol *

2010-06-19

Rätt dålig bok som försöker lära ut filosofins historia inbäddad i rosa novell. Huvudpersonen är en ung tjej som helt plötsligt får oväntade brev med filosofiska utläggningar och historia. Jag skulle enbart rekommendera boken som tonårslitteratur.

Maria Blomkvist

2010-06-19

En bok med potencial men som tyvärr inte föll mig i smaken. Det börjar bra med en intressant öppning och en bra nivå på filosofi-delen men sen tycker jag att historien blir konstig och filosofin för tung och för mycket.

Carolina Hytter

2010-05-19

Min absoluta favoritbok när jag var runt 12. Jag älskar den fortfarande och läser den någon gång per år. Det blir dock mer och mer påtagligt att det är en barn-/ungdomsbok i språket. Man har dock behållning av den ändå.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Nää, det här är en riktigt seg bok! Filosofi må vara nog så viktigt för en människas intellekt, men just denna bok är det INTE.

Såg först filmen och ville läsa boken, men la av efter halva boken. Otroligt seg, i alla fall i början.

Marko Krejic

2010-01-08

Tycker att denna bok borde ingå i grundskolans obligatoriska litteratur. En introduktion till filosofi samt allmänt tänkande utanför den vanliga livsrytmen som man som vuxen lätt hamnar i!
Har du inte läst den och vet inget om filosofi, läs då denna bok!

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Given bok för filosofiintresserade tonåringar att börja med. Jag läste den när jag var 10, vilket nog var i tidigaste laget, men har sedan dess läst den ett par gånger.

Annie F

2009-11-25

Unerbar och lärorik men kanske lite för långa, älskade slutet

Annika Mayer

2009-09-06

En besvikelse, hade höga förväntningar. Tror inte jag läste klart den.

Mirre! ...

2009-06-23

Detta är nästan den bästa boken som finns1

Maria Klamas

2009-06-06

Jodå, boken har goda ambitioner, att lyfta fram alla filosoferna gör den, och storyn som knyter samman är ju bra, med breven i brevlådan... men det blir lite tjatigt i längden om man tänkt sig en roman... men att istället läsa ett kapitel då och då om varje filosof ger en bra grund som jag gillar...