Sofies vrld

Gaarder, Jostein

| 1993

Nr Sofie hmtar posten hittar hon fr en gngs skull ett brev till sig sjlv. Utan frimrke, utan poststmpel och utan avsndare. "VEM R DU?" Det str bara det. Konstigt! Brevet r bara det frsta av mnga. Sofie fr det ena tjocka kuvertet efter det andra, och de visar sig innehlla en grundkurs i filosofi. Breven fyller henne med frundran ver vrlden och hennes egen existens - och att hon verhuvudtaget finns till. Men genom den hr ensidiga och mrkliga brevvxlingen dyker ocks det ena mysteriet efter det andra upp. Vem r till exempel Hilde Mller Knag? Pltsligt stter Sofie p hennes namn verallt - till och med i sitt eget rum... Sofies vrld r bde en filosofihistoria och en roman om tv flickor. Men filosofihistorien och historien om Sofie r sammanfltade med varandra. Romanen slutar i Hildes trdgrd - eller r det hr den brjar? Boken har ftt en mngd priser...

JenT

2017-02-23

Jag lste den hr boken som tonring, och minns att verkligen fastnade i den. sttet som frfattaren skriver p fngar en verkligen i historien. man blir engagerad och nyfiken, och sttet som filosofin vvs in i historien r s sjlvklar. minns att jag verkligen gillade denna boken under tiden jag lste den, och tack vara den lrde jag mig lite om filosofi och gjorde att jag sjlv skte vidare kunskap om just filosofi.

Mikaela Veijalainen

2016-07-30

En bok som p ett vldigt genomgripande stt tar sig igenom filosofins historia och mnga av de viktigaste filosoferna genom tiderna. Den allmnbildar och r ltt att frst oavsett tidigare intresse till filosofi. Jag lskade den och skulle rekommendera den till alla ;)

linda ungsten

2015-11-14

Inte lst

Sara Johansson

2015-01-27

Ville lsa denna fr att jag stt filmen sen jag var liten och lskar filmen. Det r mycket mer information n i filmen, ville hellre ha lite mer om Sofie och Hilde. Filmen och boken skilljer sig en del faktiskt. Men lsvrd och landar p en hg trea-fyra.

Angelica Rberg

2014-11-06

Lste denna fr lnge sedan men den har verkligen satt sig fast. Gillar filosofin och hur de fr in det i hennes liv samt hur historien utvecklar sig

Malin Jansson

2014-02-25

En fantastisk resa i filosofins vrld! P ett finurligt och fantasifullt stt introduceras du till olika tnkare och deras ider.

Boken r helt fantastisk. Trkigt att folk som inte frsttt syftet ger den dligt betyg med motivering att den innehller mycket fakta; Det r ju nstan hela pongen!

Rekommenderas varmt till filosofiintresserade. Till de som inte r, kan jag inte rekommendera den. Dremot r det mycket sannolikt att Du kommer bli intresserad.

Synd att man inte ftt lsa sdana hr bcker i skolan, och istllet tvingar folk igenom Aniara.

david Lindberg

2013-05-26

Underbar bok en klassiker lst denna 4 gnget

Louise Olsson

2013-03-30

Vldigt mycket fakta! Trkig som fan!

Lina Josefsson

2012-06-29

lskade den nr jag var ca 12-13 r, om jag skulle lsa om den idag skulle jag nog bli besviken, s jag lter bli.

Liza Carlsson

2011-12-13

Mycket bra bok. Sjlva historien om Sofie och allt som hnder henne r mycket bra. Det blir tungt att lsa de historiska partierna i boken. Men man kan faktiskt hoppa ver dom om man vill.

Josefine Ejebjrk

2011-12-05

En suvern bok att brja sina filosofi studier med! Ls och bli inspirerad av de stora.

Kamali 

2011-11-13

Ls och fascineras! Och f din hjrna att vndas ut och in fr att sedan pressa citronsaft ver den. Helt suvern bok, en av mina topp 5!

Liam Olsson

2011-11-12

Genialt! Att bertta om ett s komplicerat mne som filosofihistoria i romanform. Nr jag pluggade filosofi p komvux hade vi den hr som lrobok. Kndes annorlunda. Mycket mer lttsmlt n nr jag frskte plugga samma mne p gymnasiet. En bok jag varmt skulle rekommendera till alla nyfikna nybrjare p omrdet.

Ida

2011-11-09

Fick denna nr jag var 15. Brjade lsa men orkade inte efter ett tag. Fr mkt fakta och fr tung. Lste om den nr jag var 19 och d slukade jag den. S intressant! r fortfarande s hr nstan 10 r senare fortfarande undrande ver slutet! Jag fick aldrig ihop det.

Hilda Bergstrm

2011-10-25

Gillar starkt. Lste den som ganska liten och fick p s vis min frsta filosofi-crush... Det hga betyget har lite med det att gra^^

Smashie

2011-08-28

helt ok, men jag var nog fr gammal nr jag lste den frsta gngen fr att tycka att det var en toppenbok.

Herman Ferner

2011-07-22

En vldigt trevlig filosofilektion men jklar vad dlig dialogen r. Ocks fett strigt att det hela tiden r ldre mn som str fr kunskapen och unga kvinnor som blir undervisade. Uteblivet genustnk liksom.

petra lindqvist

2011-06-02

Seg o trkig. Orkade inte lsa ut den nr den kom. Fr kanske gra ett nytt frsk??

W

Weronica U

2011-02-27

En seg bok att lsa tycker jag. Rtt svr att hnga med i hndelsen ocks.

Sofie Nilsson

2010-12-05

Nog den segaste boken jag ngonsin lst!!!

Trevligt med en bok som s lttfattligt och underhllande presenterar stora vsterlndska filosofer och deras tankar.

Jenny Stenberg

2010-10-06

Lste den nr jag var 15 r och lskade den. Kan vara att jag borde lsa om den d min smak kanske har ndras.

lysol *

2010-06-19

Rtt dlig bok som frsker lra ut filosofins historia inbddad i rosa novell. Huvudpersonen r en ung tjej som helt pltsligt fr ovntade brev med filosofiska utlggningar och historia. Jag skulle enbart rekommendera boken som tonrslitteratur.

Maria Blomkvist

2010-06-19

En bok med potencial men som tyvrr inte fll mig i smaken. Det brjar bra med en intressant ppning och en bra niv p filosofi-delen men sen tycker jag att historien blir konstig och filosofin fr tung och fr mycket.

Carolina Hytter

2010-05-19

Min absoluta favoritbok nr jag var runt 12. Jag lskar den fortfarande och lser den ngon gng per r. Det blir dock mer och mer ptagligt att det r en barn-/ungdomsbok i sprket. Man har dock behllning av den nd.

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

N, det hr r en riktigt seg bok! Filosofi m vara nog s viktigt fr en mnniskas intellekt, men just denna bok r det INTE.

Sg frst filmen och ville lsa boken, men la av efter halva boken. Otroligt seg, i alla fall i brjan.

Marko Krejic

2010-01-08

Tycker att denna bok borde ing i grundskolans obligatoriska litteratur. En introduktion till filosofi samt allmnt tnkande utanfr den vanliga livsrytmen som man som vuxen ltt hamnar i!
Har du inte lst den och vet inget om filosofi, ls d denna bok!

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Given bok fr filosofiintresserade tonringar att brja med. Jag lste den nr jag var 10, vilket nog var i tidigaste laget, men har sedan dess lst den ett par gnger.

Annie F

2009-11-25

Unerbar och lrorik men kanske lite fr lnga, lskade slutet

Daniel Silfver

2009-11-02

Tycker man inte om den hr boken s tror jag inte heller att man r mogen att ta t sig av dess budskap. En fantastisk bok som ppnar upp sinnet och fr en att tnka i andra banor. Perfekt fr mig som vardagsfilosof...

Annika Mayer

2009-09-06

En besvikelse, hade hga frvntningar. Tror inte jag lste klart den.

Mirre! ...

2009-06-23

Detta r nstan den bsta boken som finns1

2009-06-06

Jod, boken har goda ambitioner, att lyfta fram alla filosoferna gr den, och storyn som knyter samman r ju bra, med breven i brevldan... men det blir lite tjatigt i lngden om man tnkt sig en roman... men att istllet lsa ett kapitel d och d om varje filosof ger en bra grund som jag gillar...