Sofia med knuff ? och alla känslorna

Sofia är fem år. Ibland är det inte lätt att vara Sofia. Hon kan inte styra alla sina känslor. Det är för att Sofia har adhd. Men det vet hon inte om själv. Det vet ingen på förskolan och inte hennes mamma eller pappa heller. Idag är en sådan dag när det arga inte vill ta slut. Det börjar med att Sofia har tänkt dricka varm choklad men den visar sig vara slut. Kompisen Erik vill leka med lego istället för tågbanan. Och Sofia förlorar i Memory. Inte konstigt att hon är arg. Hur ska denna måndag bli för Sofia?

Bokdjungeln

2018-08-04

Min vän Elena (7 år) tyckte bäst om slutet. Hon tyckte att det var bra att de äldre hjälpte Sofia att glömma bort att hon var arg även fast de inte förstod varför Sofia blev arg för allt.
Boken tar upp Sofias vardag med motgångar som hon stöter på. Det är en bra bok som tar upp känslor som säkert många barn och föräldrar kan känna igen hos antingen sig själva/sina egna barn eller andra barn. Det kan då vara bra att prata kring boken med sitt barn. Det finns även arbetsmaterial på Idus förlags hemsida som man kan jobba med vid högläsning av boken. Elena gillade i alla fall boken och gav den högsta betyg.

Treåringen tycker: Det var roligt att Sofia var ganska arg och gjorde saker man egentligen inte får, men han sa också att man inte får puttas och hålla på. Han är lite liten för boken än så länge, men lyssnade på hela.

Mamman tycker: Det är alltid bra med böcker som det går att diskutera runt, och det här är en bra sådan bok. Jag tror att det skulle kunna vara väldigt lätt att överdriva Sofia och få henne att verka riktigt ”annorlunda” men det har inte Annelie Strömberg gjort utan Sofia får vara Sofia, precis som hon är.

Det är ganska mycket text i boken, men det går att korta ner lite, och om barnet är van vid högläsning så går det nog bra.

Jag tycker mycket om den beskrivande kvaliteten i den här texten, till exempel: ”Katastrof! Sofia måste ha varm choklad. Munnen behöver smaken. Det var så Sofia hade planerat.” Det tycker jag beskriver så bra hur det kan vara, och kan ge alla barn en större förståelse. Antingen för sig själv, eller för andra.

Bilderna är färgglada men dämpade i färgen och det tycker jag väldigt mycket om. Den lilla kunskap jag har om adhd är att just skrikiga färger kan vara väldigt jobbigt. Sådant här tycker jag visar på omtanke och ger alla möjlighet att läsa boken.

Idus förlag är bra på det här tycker jag, att lyfta fram och publicera böcker som är till för alla barn. Alla behöver representeras, alla behöver känna sig synliga. Och vi måste våga prata om, och lära ut, sånt som inte alltid är bekvämt men som kommer att hjälpa oss att förstå varandra och samsas i det långa loppet.

Gripande, tänkvärd och fint illustrerad!

Jag har läst bilderboken Sofia med knuff - och alla känslorna av Annelie Strömberg med illustrationer av Johanna Sandberg som är utgiven på Idus förlag 2018. Jag har tidigare läst Sofia med knuff – Inte ett dugg annorlunda och Sofia med knuff – Det här är jag som är kapitelböcker för lite större barn om Sofia som har diagnosen adhd. I Sofia med knuff – och alla känslorna får vi träffa Sofia när hon är fem år och går på förskolan, det här är innan någon vet att hon har adhd. Boken utspelar sig under en dag som börjar fel för Sofia. Sofia har bestämt sig för att hon ska dricka varm choklad till frukost, hennes mun behöver smaken. Mamma berättar att chokladen är helt slut och Sofia blir arg, jättearg. Hon slår och säger hårda ord till sin mamma. Mamma lyckas till slut få Sofia på bra humör och de åker till förskolan. Dagen fortsätter likadant, ibland är Sofia glad men ibland är hon arg, riktigt arg och kan inte riktigt styra över sina handlingar och ord. Sofia verkar ha vuxna omkring sig både hemma och på förskolan som förstår hur Sofia fungerar. Sofia med knuff – och alla känslorna är en bra och trovärdig bok med ett bra språk och ganska mycket text. Johanna Sandbergs illustrationer är färgglada och berättande som förstärker historien. Jag har träffat barn som påminner om Sofia och oftast vet man inte i den här åldern om de har adhd men beteendet och känslorna finns ju där ändå. Så jättebra med en bok som tar upp adhd för yngre barn! Jag kommer att ta med mig boken till förskolan och läsa den för de äldre barnen, jag tycker att den passar för barn i åldern 4-8 år ungefär. Jag tror att många barn känner igen sig i Sofia och att många barn känner en Sofia och därför vill jag rekommendera boken till både förskolor och skolor!