Södra vägen till Saltön

Lärn, Viveca

| 2014

Uppdrag Rädda Saltön Levnadsglade Holger med hatten och hans stränge bror Åke har en tobaksaffär i Göteborg. På Saltön i Bohuslän har Blomgren också en tobaksaffär, fast de känner inte varandra ? inte än. Men plötsligt ärver Holgers käresta Dolores, som lever på att ta bort oönskade tatueringar, ett hus just på Saltön. Samtidigt lämnar Göteborgs rikaste man Roger Holkfjell sin hemstad. Av en slump landstiger han på Saltön, där han köper bortgångne MacFies stuga vid havet för att börja ett nytt liv. Han har helt tappat intresset för sin exfru Samantha och deras väntade barn och samtalar hellre med MacFies egensinniga katt President Clinton. Han spanar också in en äldre dam i hopp om att sådana är mindre besvärliga och billigare i drift. Badgästerna tycks tro att Saltön bara existerar mellan midsommar och skolstart. Men ön är inte bara sol och sommar. Inte ens den fantastiska bron...

Karin Löfstrand

2015-03-23

150308: Slutet var bäst i en annars tämligen trist bok. Det känns som om min gamla favorit Lärn går på tomgång.

2015-02-27

Kan man annat än älska Viveca Lärns sätt att skriva? Ja. Jag kan då inte det! Älskade tv-serien Saltön och älskar hennes härliga karaktärer. Tjocka-Emily, Johanna, Blomgren & Baskermannen för att nämna några. Jag har faktiskt enbart sett tv-serien förut- men nu vill jag läsa alla hennes böcker! Dessutom vill jag ge en stor eloge till uppläsaren Jill Ung som passade som handen i handsken att läsa den här boken. Stark femma till såväl bok som uppläsare! Kan varmt rekommenderas!

My.loved.books

2014-10-08

Jätteglad att man i alla fall en gång till fick återvända till Saltön och träffa alla de underbara karaktärerna igen! :)