Söder om helvetet

Engström, Thomas

| 2015

Pennsylvania, USA, valrörelsen 2012. En ung man hittas död på ett sjaskigt motellrum. I ett brev anklagar han politikern Ron Harriman för att ha krossat hans hjärta. Ludwig Licht anlitas för att utreda vem som ligger bakom smutskastningen av Harriman. Han hittar snart en sammansvärjning. Ju djupare han infiltrerar gruppen bakom konspirationen, desto mer anar han att en livsfarlig urladdning är på väg. Söder om helvetet är andra delen i kvartetten om Ludwig Licht, en gång Stasi-anställd och CIA:s främste spion i DDR, numera frilansande problemlösare.

Rebecka Nyman

2021-07-09

Boken började enligt mig lite segt och det tog ett tag för mig att komma in i den. Jag fick inte intrycket av att fastna i läsningen och hade svårt att fokusera på berättelsen. Till viss del tror jag att det kan bero på att jag sällan läser denna typ av romaner, där det är lite spionlikt. Men ju längre in i boken jag kom desto mer upptäckte jag hur mycket jag hejade på. Jag märkte även hur jag mer och mer brydde mig om Ludwig Licht och hur det skulle gå för honom. Det blev spännande in i det sista.

At first I had hard to focus on the story and it didn't touch me in any way. I think that it was like that because of my inexperience with spy-novels. It had a lot of information that I thought was boring. But when I had read some of the book I noticed that I started to care about both the story and Ludwig Licht. It ended up being a really enthralling story.

2020-12-29

Riktigt bra. Spännande och lättläst.

Jan Banan

2018-09-20

Den här boken gillade jag skarpt och är en av de bästa böckerna jag läst det senaste året. Betydligt bättre än den första boken i serien om Ludwig Licht. Som vanligt en fantastisk inläsning av Stefan Sauk och ser fram emot att grotta ner mig in den tredje delen.

Christoffer Ekelund

2017-02-19

Börjar bättre än den första boken, men tappar mig ändå efter ett tag på grund av tråkiga karaktärer och en inte tillräckligt spännande intrig.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Spännande och hårdkokt om tysken Ludwig Licht, fd Stasiagent/undercover CIA, nu i USA. Inte en svensk så långt ögat når i den här historien. För er som gillar Robert B. Parker och Lee Child.

Yvonne Larsson

2014-12-05

Den förra boken av Thomas Engström "Väster om friheten" var bra, den här var riktigt bra. Ludwig Licht, den fd. Stasi-agenten får denna gång ett uppdrag i USA där han infiltrerar en extremiströrelse. Det är 2012 och valrörelsen inför kongressvalet är igång, en ung pojke begår självmord på ett motellrum och en politiker blir anklagad för att vara orsaken. En otäck sak är att det verkligen finns människor som har samma extrema åsikter som karaktärerna i boken.