Sockerormen

Smirnoff, Karin

| 2021

Agnes, Kristian och Miika växer upp i Södertälje på 80-talet. De har inget gemensamt, men när deras särbegåvning för dem samman uppstår en stark vänskap. Tillsammans med den före detta världsartisten och musikläraren Frank Leide bildar de Bretzel-ensemblen. Från början spelar de i kyrkor och på mindre konserter. Snart ska de även få se världen. Frågan är vem Frank Leide egentligen är: En trygghet när föräldravärlden sviker eller det största sveket av dem alla.  Sockerormen är en berättelse om orimlig kärlek, utanförskap och musik. Om en vänskap som kanske överlever allt. Karin Smirnoff (f 1964) är bosatt i Hertsånger och jobbade som journalist innan hon tröttnade och köpte en träfabrik. Efter några år längtade hon tillbaka till skrivandet och sökte till Lunds universitets författarskola med det som skulle komma att bli hennes debut Jag for ner till bror. Den fick ett jublande...

Marie-Anne Eriksson

2022-08-02

Fem av fem

Maria B

2022-07-10

En bok som berörde mig väldigt mycket. Det subtila språket ger en stark känsla för barnen och allt de är med om. De vuxna däremot tappade jag hoppet om direkt…

D

Daniella Andersson

2022-03-15

Otäck men läsvärd.

Anna Kreissl

2022-02-16

Så gripande och sorglig och hemsk. Fantastiskt språk.

Peter

2022-01-03

Katarina Nord

2021-10-05

Dyster, sorglig, underbar och berörande. Jag är arg på Anitamamman i hela boken! Och jag vill kamma Agnes hår och ge henne trygghet! Men Agnes är ju inte vilket barn som helst! Uppläsaren gör en fin tolkning av boken!

Anna Liljenby

2021-10-04

2021-09-27

Sorgset, grymt, obarmhärtigt och samtidigt så kärleksfullt under ytan. Smirnoffs språk är något alldeles för sig, ibland lite svårt, men som helhet så gripande. Det tar tag och ger en ton som man bara vill ha mer av. Nära en femma.

Ulla Englund

2021-07-27

Bra

Nina Gustafsson

2021-07-23

En hemsk historia om barn som far illa. Berättad mycket ur Agnes perspektiv som tidigt lär sig att reda sig själv. De flesta vuxna bryr sig inte, iallafall inte tillräckligt eller ändå på fel sätt. Tung men lättläst.

Linda Stålberg

2021-07-07

Ingen skriver som Karin! Älskar hur hon lyckas sätta ord på de mörkaste av känslor och beteenden, ur alla sina karaktärers perspektiv. Inte alla törs skriva ur de synvinklar hon väljer, att ge deras berättelse, hur vidrig och hemsk den än är. Jag gillar även hur flickan, huvudpersonen, är närmast övermänsklig. Hur boken får en egen genre, för den är som inget annat. Och språket. Smirnoff-språket.

2021-05-24

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Jag är väl en av dom få som inte har läst den kända trilogin som Karin Smirnoff har skrivit, så det här var den första boken som jag har läst av författaren. Men jag ska absolut läsa fler böcker av henne, för jag tyckte att Sockerormen var en mycket bra bok, som jag absolut kan rekommendera. Lite jobbig att läsa ibland, på grund av tunga ämnen i boken, men den innehåller även humor, nostalgi, och vänskap.

2021-05-05

Så svår att tycka om. Stråket av förskönande och förmildrande av de grövsta brotten gör det knappt uthärdligt. Obehaglig, osannolika 9-åringar, vidriga vuxna monster. Samtidigt så fantastiskt välskriven!

2021-05-05