Sockerdden

Lindell, Unni

| 2011

Jag mste f prata med dig, Martin. Nu ska jag bertta det allra vrsta.Sexton r har gtt sedan Kari Helene hittade sin lillebror liggande livls p golvet. Tragedin avskrevs d som pltslig spdbarnsdd. Nu fr en vardaglig hndelse Kari Helene att pltsligt minnas ngot helt annat. Ngot hon frtrngt. Polischefen Martin Egge r en gammal vn till familjen och den enda Kari Helene vgar avslja allt fr. Men kvllen fre deras avtalade mte blir Martin pkrd av en bil och kort drefter dr han p sjukhuset.Oslopolisens vldsrotel fr drmed ett ovanligt krvande och uppmrksammat mordfall p sitt bord. Men inspektr Marian Dahle drabbas ven personligen. Om det kommer fram hur nra hon och Martin stod varandra riskerar hon att flyttas bort frn utredningen. I sin sorg stter hon den egna karriren p spel, och lojaliteten till kriminalkommissarie Cato Isaksen och hela polisteamet p hrda...

2024-02-12

Riktigt, riktigt bra! Hr finns allt en komplicerad men begriplig intrig, dramatik och en vldigt fin personskildring.

emmakicki

2017-04-11

S seg och ospnnande, lyssnade som ljudbok och det var vl ungefr de sista 50 minuterna som var hyfsat spnnande. Har fr mig att jag gillat Unni Lindells bcker, eftersom jag lst alla de tidigare, men nu knner jag mig tveksam. Och Cato Isaksen r ju s svinaktig.

2014-09-23

Krystad intrig, dåligt skriven och språkligt undermålig. Att boken dessutom är inläst av den sämste uppläsaren Magnus Roosman förbättrar ju inte resultatet. Jag kan inte förstå hur han tillåts läsa in så mycket böcker. Han har 0 känsla och betoning. Stark 1:a.

Marianne Strandberg

2014-07-19

3++. Bra spnning, men rcker inte riktigt fram p slutet t en fyra.

Marika Holmberg

2013-03-31

Alldeles fr mnga namn att hlla reda p.

Anitha Ronnersj

2013-03-15

N, hoppa ver denna deckare!

Madame Medusa

2012-07-30

Det tog lng tid att komma in i denna trdfyllda historia som trots karikatyr karaktrer med starkt sregna drag aldrig engagerade p djupet. Som vanligt i en kriminal roman s kar lslusten nr upplsningen nrmar sig. Synd att man som lsare redan tidigt var medveten om frgans svar. Den lilla verraskning som kom var inte tillrcklig fr att ge mig ett "a-ha" gonblick. Tyvrr! En frutsgbar historia!

2012-07-17

Jag tror att jag kan ha sagt det frut, men nu gr jag nog slut med Unni Lindell. tta bcker har jag lst i den hr serien och nu fr det nog rcka. Unni Lindells stt att skriva passar mig inte alls, utan gr mig nstan tokig. Det r riktigt synd, fr hennes historier r bra, men jag klarar bara inte att lsa dem. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/07/sockerdoden-av-unni-lindell.html

Marlne S

2012-06-19

Jag blir tokig p alla dessa namn. Lste frst ca 1/3 & hoppade sedan ver drygt 1/3 och hade inga som helst problem att hnga med i storyn och slutet.

Michaela Schuller

2012-01-16

Bra deckare, varken bttre eller smre n andra deckare jag lst. r lite svag fr Cato Isaksen.

SivLouise Ordd

2012-01-03

Man mste verkligen vara p allerten d man lser dessa bcker, eller rttare sagt lyssnar p. Upplsaren Magnus Roosman brukar vara en bra upplsare, men eftersom Unni har ganska lika namn p karaktrerna, s blir det bitvis svrt att hnga med om vem som gr vad

Katarina Sj

2011-12-09

en av f deckarfrfattare som faktiskt ven kan anvnda pennan som folk. i love you unni

Monica Brandts

2011-10-15

En besvikelse faktiskt. Har gillat Lindells andra bcker men denna r bara ... vimsig.

Pia Stendahl

2011-08-18

Sockerdden r en spnnande bok vars spnningsniv kar ju mer boken fortlper. Det r en riktigt gripande och tragisk historia. Dock tycker jag att boken knns lite ondigt lng. Periodvis hnder det vldigt lite och i andra perioder hnder s mycket att det nstan r svrt att hinna med.

Jag som inte lst Lindell tidigare har lite svrt att hlla rtt p alla karaktrerna men som van Lindell-lsare r det nog inga problem.

Sockerdden r en vlskriven bok och jag tycker att Lindell skildrar de mnskliga relationerna p ett ypperligt stt.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om boken i det stora hela. Lite rrig, lite fr lng, hyfsat spnnande och ngot frutsgbar. Det r nog en kort sammanfattning
/Pia

Rasmusmatte .

2011-08-14

Jag r inte s frtjust i denna bok. Fr mycket interna polisintriger. Rriga parallella historier att hlla ordnig p.

harriet karlsson

2011-07-29

spnnande men jag blir frustrerad nr Marian hela tiden gr allt p egen hand, men det r vl det som r meningen.

harriet karlsson

2011-07-29

Maria Larsson

2011-05-08

En frtvivlad ung kvinna tar kontakt med Kripochefen Martin Egge och stmmer ett mte med honom. "Jag mste prata med dig, Martin. Nu ska jag bertta det allra vrsta...".
Sexton r tidigare har Kari Helene hittat sin lillebror dd. Tragedin avskrevs d som pltslig spdbarnsdd. Nu minns Kari Helene ngonting annat. Ngot hon frtrngt.
Kvllen innan deras avtalade mte blir Martin pkrd av en bil och dr sedan p sjukhuset.

Unni Lindell r inte den starkast lysande stjrnan p den norska deckarhimlen men har nd en tendens att skapa spnning i sina bcker med ett sprk som r lttlst och stycken som r korta och koncista.
I hennes senaste bok om Cato Isaksen - "Sockerdden" - knns det som om iderna brjar att sina en aning. Catos kollega Marian Dahle har ftt en strre roll i den hr boken vilket jag tyckte var positivt d Catos egna struliga privatliv brjade bli en brda i bckerna. Dock misstnker jag att Marians ngot komplicerade personlighet ocks kan komma att bli ett irritationsmoment i framtida bcker om Lindell vljer att spinna vidare med samma huvudpersoner.

Upptakten i boken r bra. Det hnder mycket och fngar lsarens intresse. Slutet r dock s utdraget och verdrivet att man tappar fokus p sjlva handlingen. Det knns lite som om Lindell har kryddat lite extra p upplsningen fr att kompensera en tunn intrig.

Jag r snl i mitt betyg eftersom jag vet att Lindell kan bttre. Dock r "Sockerdden" ett perfekt tidsfrdriv i hngmattan i sommar. Som snabbmat ungefr. Man blir mttad fr stunden men man lgger inte mltiden p minnet.

Maria Larsson

2011-05-08

En av Lindells svagare bcker. Tunn intrig som mste kryddas med ett lngdraget och verdrivet slut.

Ulrica Sandell

2011-04-25

Vimlar av mord o psykopater! Precis s hr ska de vara!

Eva Bommelin

2011-04-08

Unni har kommit ikapp sig igen med en mycket bra spnningsroman. Undrar nd lite ver om hon har frskt att kopiera Salander i Marian?!
Bra r den och det r sknt att det kan pirra till nr jag lste boken.

Kristina Simar

2011-03-16

Som alltid r Unni Lindells kriminalromaner vldigt innehllsrika. Mnga olika karaktrer som rr sig i mnga olika miljer. Jag tycker dock att handlingen r lite ojmn skriven. Ibland hnder det s mycket att det r svrt att hnga med och ibland hnder ingenting. Det knns mest som utfyllnad fr att boken ska bli s lng som mjligt. Drfr r de ingen strcklsarbok, som den kunde varit om den haft cirka hundra sidor mindre. D hade bladvndareffekten infunnit sig. Annars r den vldigt trevligt skriven och Unni Lindell kan verkligen lgga orden p ett stt s romanen blir lttlst och underhllande.

2011-03-16

Jag har aldrig lst ngon bok skriven av Unni Lindell frut. "Sockerdden" r en fristende bok som r den ttonde delen i en serie om kriminalkommissarie Cato Isaksen och hans polisteam.

Jag tror att jag hade tyckt att den hr boken hade varit mycket bttre om jag hade lst dom fregende bckerna. Det var s mycket hnvisningar till tidigare hndelser, s jag tror att Unni Lindells bcker vinner p att att lsas i rtt ordning.

Annars s var boken en helt okej, ganska s ordinr, kriminalroman. Rtt s frutsgbar, men lite spnnande nd. Lttlst var den, och storyn var bra.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Tarja Ahlgrn

2011-02-19

Brjar historierna sina fr Lindell? Inte vet jag, texten flyter men sjlva storyn r denna gng alldeles fr svag och genomskinlig fr att vcka lsintresse. Kan ju hoppas att detta r en tillfllig svacka.