Socialsvängen

Trosell, Aino

| 1978

Inger Melin recenserade Socialsvängen 1978 i Göteborgs-Tidningen: Böcker om socialvården låter kanske inte speciellt upplyftande. Men i Socialsvängen vävs socialassistenters och klienters öden ihop så skickligt att det påminner om en thriller av bästa klass. En thriller som effektivt och detaljerat klär av myten om socialvården.Torgny Lindgren kåserade i Sydsvenska Dagbladet: Det är en bok som innehåller mycket värme och kärlek och klarsyn. Och att Aino Trosell skriver lätt och enkelt och klart. Jag tror att jag också ska säga att blivande socialarbetare borde läsa ´Socialsvängen´. Som någon sorts andlig skyddsympning.I Folket skrev Bjarne Moelv: Författaren till denna fina, realistiska roman heter Aino Trosell. Trots att hon ännu inte är 30 år gammal, skriver hon moget, övertygande och stilistiskt drivet.I Göteborgs-Posten skrev Bernt Eklund: "Aino Trosell heter en 29-årig varvsarbetare...

Solveig Andersson

2015-09-08

Med små medel skapar Aino Trosell ett mycket minnesvärt kvinnoporträtt. En lysande debut från -78 som spelar lika stor roll i vardagens samhälle.

2014-08-15

Fantastiskt välskriven, engagerande och samtidig väldigt lättläst! Det kanske inte låter så väldigt spännande med livet på en socialbyrå, men det är det. Boken som var Aino Trosells genombrott 1975 är lika aktuell idag som den var då. Kan varmt rekommendera den till alla som älskar starka romaner!

Kenneth Olausson

2011-11-14

Schabloniserad, skissartad beskrivning av arbetet på ett socialkontor. Miljö- och personbeskrivningarna tunna som vatten. Boken har tydligen fått någon sorts kultstatus bland socialarbetare, vilket är obegripligt.