Socialgrupp noll

Larsson, Christina

När en äldre kvinna utsatts för ett utstuderat överfallsrån av en grupp nordafrikanska ungdomar i centrala Göteborg leder det till ett stort massmediapådrag och regionpolischefen tillsätter extra resurser med fokus på gäng- och invandrarrelaterat våld.Kriminalkommissarie Ingrid Bergman är tillbaka på jobbet efter en kortare tids föräldraledighet. Hon börjar med att på deltid se över kalla fall och väljer ett ärende som fick stor uppmärksamhet eftersom endast offrets huvud hittades. Det mer än tjugofem år gamla olösta mordet på en kvinnlig lågstadielärare utvecklas åt ett helt annat håll än vad hon har kunnat förutse.Under en kartläggning i ett naturreservat norr om Göteborg påträffas en uttjänt brunn innehållande kroppar i olika stadier av förruttnelse. Identifieringen drar ut på tiden. Snart inser Ingrid att det finns en koppling till mordet hon utreder från början av nittiotalet...

Jan Banan

2021-03-18

En riktig fullträff och den bästa av de sex första böckerna i serien. Bra inläst av "Coach" Bengtsson. Stenklar 4:a!

Karin Johansson

2021-01-17

Själva handlingen är bra men trådarna spretar iväg åt alla olika håll vilket gör den rörig.

Den sjätte fristående delen i serien om Ingrid Bergman går verkligen bra att läsa fristående, då jag inte har läst någon av de tidigare delarna men inte hade något problem med att följa med i det som händer. Det finns några tillbakablickar, men Christina Larssons Socialgrupp noll är främst fokuserad på den här tidsrymden och inte så mycket på det som hänt förr i tiden. Jag får veta nog mycket, men inte för att det ska bli tjatigt.

Vi kastas direkt in i Ingrid Bergmans väl av vilket kallt fall hon ska återuppta nu när hon återkommer efter föräldraledigheten. Här måste jag säga att jag tycker att det är bra av Larsson att skildra en kvinna som längtar tillbaka till jobbet. Inte för att hon ogillar sitt barn, utan för att en stor del av den hon är försvinner när hon inte jobbar. Hon är väldigt kärleksfull mot lilla Nora när hon är hemma. En mamma som inte bara lever för att vara mamma, är något som behövs mer av i litteraturen. I alla fall väljer Ingrid ett gammalt fall där mordoffret heter Annika Williams och man bara har hittat hennes huvud, men aldrig mördaren. Samtidigt blir en äldre dam rånad av ett invandrargäng på en järnvägsstation och resten av utredningsgruppen sätts på att nysta upp den krångliga utredning som följer, på något som från början verkar vara ett ganska rättframt problem.

Jag gillar Ingrid, hennes personlighet fungerar bra med min egen. Jag tycker också om att vi får följa henne privat också, med familjelivet och saker hon har i bagaget, det gör att jag känner ännu mer för henne. Samtidigt tycker jag inte riktigt att jag lär känna de andra karaktärerna nog mycket för att få ett riktigt grepp om dem, utan de finns mest där i periferin. Lite tråkigt, kan tyckas, men det är inget som stör mig. Istället tycker jag att det är ganska trevligt att det största fokuset på det privata planet ligger hos Ingrid. Det är ett ganska stort persongalleri i övrigt, med alla utredare, familjer, offer och personer runt dem att det skulle bli alldeles för rörigt med stora utläggningar kring alla.

Det är ett driv i berättelsen hela tiden som för det framåt och jag tycker mycket om hur Larsson får mig att misstänka olika personer i olika omgångar, får mig att fundera på motiven och varför just hen skulle gjort det hela. I slutändan visar det sig att jag har rätt, i alla fall till viss del, och då är jag också väldigt nöjd med mig själv.

Språket är bra och drivande, passar genren och de olika karaktärerna visar sin personlighet mycket genom språket, vilket jag gillar.

fredrik spele

2019-11-17

Bokdjungeln

2019-02-17

Då jag tidigare arbetat med ensamkommande barn så blir jag tagen av denna boks innehåll. Jag tänker på alla de barn som lämnar allt de har för att komma till ett annat land. Ett land där ingen saknar dom om de försvinner. Det är så hemskt, och det händer idag. Därför så känns boken väldigt tung att läsa. Jag har inte tidigare läst något av författarinnan men gillar språket och tempot hon använder. Detta var den sjätte och fristående boken om kriminalkommissarie Bergman. Jag tycker inte att man bör ha läst de tidigare böcker för att ge sig på denna bok. Men det är klart att man blir sugen att ta sig an dom med efter att ha läst denna.

Spännande, stark och skickligt skriven!

A H

2018-06-19

Nu orkar jag inte läsa/lyssna på fler böcker om invandrare, papperslösa eller tiggare.
Ledsen men så är det.