Snurran äter ketchup

Bergström, Eva

| 2006

Snurran tycker om ketchup. Väldigt mycket. Hennes mamma och pappa säger att ketchup inte är nyttigt. Och en dag säger Snurrans mamma att hon inte får äta ketchup mer. Men Snurran kan inte leva utan sin ketchup?! Som vanligt får Snurran som hon vill, hon är ju en väldigt bestämd och viljestark katt. Och hennes föräldrar får det inte så lätt när det visar sig att Snurran har ännu ett måste på matsedeln - senap!Det här är den fjärde boken om Snurran, den viljestarka och påhittiga kattflickan som har liknats vid både Pettsons katt Findus och Mamma Mus vän kråkan. De två första titlarna gavs ut i serien Tummetott. Den tredje boken, som här har fått ett större format för att än bättre nå sin rätta målgrupp: de lite äldre barnen i förskoleåldern.Hösten 2004 belönades illustratören Annika Samuelsson med den prestigefyllda Elsa Beskow-plaketten för bilderna till berättelserna om Snurran....

Andreas Nordh

2011-05-24

Oerhört rolig bok som passar stora som små. Hur kan man inte skratta åt följande citat?:
"Till lunch äter jag tre makaroner och en flaska ketchup. Fast makaronerna petar jag bort förstås."
"Jag ger Guldprinsessan [en guldfisk, min anm.] ketchup också. Ketchupbad är nämligen det bästa som finns för en Guldprinsessa. För de vet jag."

Dock gör sig det sistnämnda citatet bäst i kombination med den roliga bilden på en skräckslagen guldfisk som är på väg att få ketchup nedsprutad i glasskålen.

Snurran kan få vem som helst att skratta oavsett om man är barn, har barn eller barnbarn eller inget av det ovannämnda. Dråpligt värre!