Snöugglans sigill

Blixt, Hanna

Succéserien med schackpjäserna fortsätter! Snöugglans sigill är den sjunde och avslutande delen i serien Äventyren i Sagofallen.Kampen mellan schackpjäserna är över. Godheten har segrat. Men vem är egentligen Styx? Och vem är Snöugglan? Följ med till Drömmarnas trädgård där allt tog sin början ? Snöugglans sigill utspelar sig före de andra delarna och är ett fartfyllt och spännande äventyr bland drakar, slott och mystiska broar tillsammans med de tolv medlemmarna i De vises råd.?Spännande, fartfylld och fängslande och nu vill jag bara läsa om serien från början!? Betyg 5 av 5 ? Bokugglor bloggI serien Äventyren i Sagofallen, pågår kampen mellan de vita och svarta schackpjäserna. Med korta spännande kapitel, härliga miljöer och en värld som växer och zoomas ut, trollbinder Hanna Blixt sina läsare. Böckerna i Äventyren i Sagofallen har blivit en storsäljare och serien innehåller...

Betyg: 4,5 av 5 ⭐️

Detta är den sjunde och avslutande delen i serien ”Äventyren i Sagofallen”, vi har recenserat samtliga delar innan som ni kan läsa i vårt flöde.
I denna serie har vi framförallt fått följa syskonen Sofia och Leo som bor i världen Mirroria. Genom en portal kommer de till Sagofallen som är en magisk värld som på något vis är sammanbunden med Mirroria. I Sagofallen har det pågått en maktkamp mellan ont och gott, där karaktärerna har drag av olika schackpjäser. Men i sjätte delen så avslutades denna kamp. I denna sjunde del slängs vi istället bakåt i tiden och får reda på hur allt tog sin början. Vem står egentligen bakom onskefulla Styx? Och vem är den magiska Snöugglan vars väsen varit beskyddare under hela serien?

Jag har högläst boken tillsammans med A, snart 10 år. Han tyckte att boken var bra och spännande, han var den som satte bokbetyget. Han ansåg att om Äventyren i Sagofallen hade varit Sagan om ringen så hade Snöugglans sigill varit Hobbiten. Ett rätt bra betyg enligt mig att använda en av tidernas största fantasyäventyr som jämförelse.
Oavsett vad så får man iallafall lust att läsa om hela serien från början igen när man väl läst denna avslutande del.

Här har illustratören även lyckats illustrera en man med asiatiskt ursprung utan att förenkla och göra ”streckögon”. En nidbild som sorgligt många barnboksillustratörer fortfarande gör idag. Bra att vi slipper se det i denna bok!

Visst finns en del normativt kring könsroller men Blixt har verkligen försökt väga upp det med att poängtera kvinnornas starka sidor också, samt skrivit in karaktärer som utmanar i högre grad. Så personligen har vi tyckt att det varit en hyfsad balans i berättelsen och i kombination med att vi läser en variation av böcker så har det känts helt okej för oss.

En bra fantasyserie som verkligen har fångat mig och A! Även en av hans bästa vänner tycker att denna serien är fantastiskt bra. Första delen heter ”Styx märke”.

Spännande, fartfylld & skickligt skriven!