Sånt är livet : Berättelser från akuten

Sandström, Mikael

| 2023

Mikael Sandström blev läkare för att jobba med livet. Men det blev också att jobba nära döden. Självklart går dessa storheter hand i hand. Läkaryrket är omväxlande och samtidigt oerhört givande. Känslan av att göra skillnad, att känna sig behövd och att ha kraften och möjligheten att få hjälpa människor när livet inte riktigt blev som man hade tänkt sig.Efter alla år som expert i TV4 Nyhetsmorgon berättar nu Mikael om livet på akut- och intensivvårdsavdelningar, personliga erfarenheter och möten med patienter som har berört honom utöver det vanliga. Det har handlat om att skapa förtroende mellan läkaren och patienten som gör att patienten klarar av att ta emot ett svårt och oväntat besked.

Det flesta av oss känner igen Mikael som "Soldoktorn" som gästar Nyhetsmorgon på TV4 med sina kunskaper och råd. Att bli läkare var för Mikael att jobba med livet men också att jobba nära döden. I denna bok får jag som läsare en inblick i om hur arbetet som läkare kan vara, både i motgångar och medgångar, olika känslor och lösningar man måste hantera. Det är en intressant bok med både djup, allvar men det finns också humor. Boken berör och har gripande berättelser. Ett stort plus för att Mikael själv läser sin ljudbok.

💜Denna Läkarroman var riktigt Intressant & Gripande
Den var väldigt utlämnande men sidorna flöt fram så den blev en Perfekt Bladvändare
Jag ger denna allt jag kan &
Jag hoppas att många fler tar den till sig.
5/5st😷💜

2023-03-13

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken tyckte jag väldigt mycket om. Den är som en blandning av en biografi och en faktabok. Den är riktigt intressant, och jag fick reda på en massa intressanta fakta. Men den är också mycket berörande och gripande. Jag lyssnade på boken, och den var väldigt bra inläst av författaren själv. Jag kan varmt rekommendera boken. Och jag hoppas verkligen att Doktor Mikael skriver fler böcker om olika fall och händelser från alla hans år inom vården, och då speciellt inom akuten, för jag tror att han har väldigt mycket mer intressant att berätta.