Snösystrarna 1 ? Tre magiska gåvor

Foss, Astrid

På trillingarna Hanna, Ida och Magdas tolvårsdag ska de enligt legenden förses med varsin magisk förmåga. De är nämligen prinsessor i ett förtrollat rike. Men så försvinner deras föräldrar. De har kidnappats av den onda Skugghäxan som ta makten över det magiska ljussken som skyddar riket. Nu måste trillingarna stoppa henne! De smyger ut ur slottet på natten och beger sig in i skogen, på jakt efter sina föräldrar men också ett livsviktigt ljusklot. Uppdraget är både farligt och svårt. Klotet finns i boet hos en vacker, silverbefjädrad fågel, djupt inne i den frosthöljda skogen. Snösystrarna är en ny, härlig serie för alla som gillar spänning, prinsessor och magi! Vackra klänningar och tindrande diadem har en självklar plats men det har även systrarnas mod och klipskhet. Del 1 släpps lagom till att filmen Frost 2 går upp på bio.

bra högläsnigs bok till sina små syskon

4b

2021-10-04

Den var veldigt spännande.

Gustav (9år):
När jag såg omslaget tänkte jag att vi skulle läsa en tjejbok. En bok om prinsessor och kanske något som liknade Frost. Boken känns som en av sagorna som mamma gillar att läsa. Askungen blandat med Frost och Narnia. Jag tycker att boken var ganska bra.

Boken handlar om tre systrar som är trillingar och prinsessor. De bor i Nordavien och de ska fylla 12 år och få sin magiska kraft i present. Deras mamma och pappa åker iväg och blir tillfångatagna av mammans onda syster. De har en isbjörnsunge som heter Oskar. De har en snökula och den är magisk och i den kan de kommunicera med sin mamma som berättar om systern som är en skugghäxa. Mamman har gömt ljusets magi i tre klot som är gömda på ön. Nu måste flickorna hitta dem.

Philip (7år):
Jag tyckte boken var spännande och ville att mamma skulle läsa många kapitel när vi läste. Barnen får reda på vad de har för krafter när de letar efter ljuset. De ska hitta sina föräldrar och de har en fin och gullig isbjörn som heter Oskar och han försvara barnen. Bilderna i boken är fina. Jag vill att vi läser nästa bok.

AC (mamma):
Tre magiska gåvor är första boken i serien Snösystrarna. Framsidan är ljuvlig även om den känns väldigt riktad. Både Gustav och Philip gillade bilden på framsidan och frågade om det var en Frostbok. Författaren är nog inspirerad och boken är ganska könsstereotyp. Philip tyckte det var lustigt att isbjörnen kallades pojken hela tiden. Flickorna är rätt flickiga men även om de är tre så beskrivs det om deras olika personligheter osv och man är nyfiken på vilka krafter just de ska få.
Philip gillade boken och vill läsa fler. Gustav tyckte det var mysigt att läsa tillsammans och tyckte nog det mysigaste var att jag fick läsa om lite flickig magi och äventyr. Att det finns med en snöglob i historian som de skakar och som de kan kommunicera med sin mamma i gillar jag.

Rolig, spännande & härlig!

Gullis lästips

2020-02-19

Snösystrarna är en ny, härlig serie för alla som gillar spänning, prinsessor och magi! Där vackra klänningar och tindrande diadem har en självklar plats men även utrymme för systrarnas mod och klipskhet.

Det här är en kapitelbok med lockade framsida som passar alla som gillar självständiga prinsessor och förtrollade äventyr. Boken är skriven med luftig text och svartvita bilder och passar både som individläsning som till högläsning för modiga och coola prinsessor där ute.

En ny magisk serie om systras, vänskapens och familjens magiska band.