Snöret, fågeln och jag

Adlibris tipsar alla som letar efter en bra kapitelbok om den här välskrivna pärlan. Vinnare av Augustpriset i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok 2013! Finstämd kapitelbok med både djup och humor! Äntligen ska Selma få vara på landet med mormor och morfar. Där behöver hon inte bry sig om att hon inte har någon bästis. Men fågeln pickar på och påminner henne hela tiden. Då är det bra att Snöret finns. Hon är lite galen och gör precis som hon vill. Och plötsligt pickar inte fågeln lika mycket längre. Lovande debut av Ellen Karlsson med härligt skruvade illustrationer av sjufaldigt Augustnominerade Eva Lindström.

Otroligt bra bokserie med ett av barnlitteraturhistoriens mest dynamiska par, Selma och fågeln. Magisk och pricksäkert realistisk på samma gång. Eva Lindströms bilder lyfter böckerna ytterligare. Både jag och femåringen älskar dem!

Underbar, rolig & charmig!

2019-09-19

Snöret, fågeln och jag fick Augustpriset för bästa barnbok 2013. Den samt En fisk som heter Fabian och Bästisar och hemligheter ingår alla tre i denna ljuvliga samlingsvolym.
Selma är sju år och en ganska ensam tjej, i skolan har hon inga kompisar. Inuti Selma sitter en liten fågel som ständigt pickar och påminner Selma om allt hon inte kan och allt hon gör fel. Men under sommarlovet hos morfar och mormor på ön, träffar Selma en annan tjej, Snöret och plötsligt har hon någon att leka med. Nu går sommarlovet fort när hela dagarna tillbringas med nya bästisen!

Det är tre helt fantastiska berättelser vi bjuds på i Boken om Selma. Författaren har en förmåga att fånga alla stora tankar och känslor hos en sjuåring på ett väldigt träffsäkert sätt. Det är tankar som många barn kan känna igen sig i med ensamhet, vänskap och hemligheter. Jag börjar högläsa den första boken för sonen men när mormor börjar berätta spökhistorier för Selma vid sängdags, så vill han inte höra mer. Han är både lättskrämd och mörkrädd, speciellt när han ska sova själv. Jag läser istället böckerna själv den här gången, men en dag ska jag läsa dem igen för honom, då jag tycker de är så bra. Jag blir riktigt berörd av böckerna om Selma, de går rakt in i hjärtat. Böckerna riktas mot barn från 6-9 år, där passar de in utmärkt. De lämpar sig väl för högläsning men går precis lika bra att läsa för den som läser själv. Illustrationerna går helt i svartvitt och matchar texten alldeles ypperligt. Det är lätt att förstå varför boken blev utsedd till bästa barnbok 2013 och tilldelades Augustpriset, det är ren och skär njutning att läsa denna samlingsroman! Boken om Selma är en riktig pärla och rekommenderas varmt!

Lars B.

2014-05-22

Smått genialiskt om vänskap och självkänsla.

Ingeborg Amnéus

2014-02-09

Så himla härlig bok att högläsa!

Bästa Hcf-boken i år!