Snömannen

Nesbø, Jo

| 2007

Det är november och vintern har kommit till Oslo. En liten pojke tittar ut genom fönstret på en snögubbe som någon gjort i trädgården. Varför ser den så otäck ut och varför stirrar den upp på honom i stället för ut mot gatan? Nästa morgon är pojkens mamma borta och runt snögubbens hals sitter en halsduk... Kommissarie Harry Hole på Oslopolisen kopplar ihop kvinnan som anmälts försvunnen med ett anonymt brev han fått från någon som kallar sig Snömannen. Snart upptäcker han att det förekommit fler fall där gifta kvinnor försvunnit spårlöst samma dag som den fösta snön fallit. Kan polisen ha att göra med en seriemördare och utmanar denne mördare Harry Hole personligen genom sina dåd? I sitt hemland Norge är Jo Nesbø den absolut störste kriminalförfattaren genom tiderna och han blir alltmer populär för varje ny bok. Böckerna om Harry Hole har sålt mer än en miljon exemplar bara...

Jesper Nåvik

2022-01-29

En av de bästa med Harry Hole!

Malin Sundman

2021-01-04

Läskigast hittills tycker jag. Gillar Harry Hole, gillar Jo Nesbø och kommer läsa mer..

Maria Jacobsson

2019-12-04

Det tar tid att komma in i boken och få grepp om handling och sammanhang. Men den sista halvan tar det fart och jag börjar gilla huvudpersonen Harry. Kanske läser jag fler böcker i serien och kommer lättare in i handlingen i nästa?

Adam Alsin

2019-06-29

Älskar Harry Hole serien

Ronnie Videli

2018-10-07

Johan

2018-07-19

Omöjligt att inte gilla. Vad han än skriver så gör han det bra.

Karin Johansson

2017-08-29

När Jo Nesbö skriver om Harry Hole är böckerna nästan alltid på topp. Denna är riktigt bra.

O

Olga Lund

2016-02-23

Det är något med Harry Hole som locker mig. Även om man förstår ganska tidigt vad som kommer att hända och vem som är den skyldige, så skriver Nesbö på ett sätt som får mig att vilja fortsätta till slutet. Han lyckas skapa spanning trots handlingens förutsägbarhet.

2015-05-13

Lysande! Så ska en deckare vara: välskriven, spännande, oförutsägbar. Nesbö kan det där.

Sträckläste!
Loved it.

Sträckläste!
Loved it.

Susanne Rosengren

2014-04-28

Nesbö är fantastisk, han har bara en brist och det är att han har avslutat sin serie om Harry Hole. Snömannen är den bästa boken av Nesbö.

2013-10-14

Nesbös berättarstil passar mig perfekt. Härlig humor, intriger och inte minst otroligt spännade.

Maria Larsson

2013-06-21

Sjunde Harry Hole-deckaren och det börjar äntligen att ta fart. Fortfarande anser jag att Jo Nesbö borde lära sig att "kill your darlings" men "Snömannen" har ett mycket bättre driv än de tidigare sex böckerna. Den är uppskruvad, överdriven och för mycket av allt men det ger intrigen en rejäl skjuts framåt och jag har inte tråkigt en sekund. Faktum är att boken mot slutet var så pass spännande att jag var tvungen att läsa de sista 200 sidorna i ett svep - det gick inte att lägga undan boken till förmån för sömn.

Det är också härligt med en författare som vågar ta ut svängarna så extremt och som bevisligen lägger ner ett stort och genuint jobb på research. Därför känns "Snömannen" som ett omsorgsfullt sammansatt hantverk, genomtänkt och kompromisslös.

Jag vill fortfarande emellanåt redigera och stryka en massa onödig text men inte i samma utsträckning som i de tidigare sex böckerna. "Snömannen" imponerar.

Maria Larsson

2013-06-16

För mycket av allt och det är till fördel. Oavbruten spänning.

PL *

2013-05-05

Mycket bra! Nesbø levererar alltid! Spännande och bra intrig som man klurar på in i det längsta.

Anna rasmussen

2012-01-04

Mycket spännande bok!! rekommenderas!

Sara Urger

2011-11-29

Tillsammans med "Pansarhjärta" är "Snömannen" den bästa boken i Harry Hole-serien, enligt mig. Dock ska man inte, som jag gjorde, läsa dem i fel ordning, det förtar spänningen lite i "Snömannen". Det är bra driv i berättelsen, den har inte så många sega partier och jag tycker att intrigen håller. Relationen till Rakel och Oleg ger en extra dimension till Harry, och jag tyckar att böckerna där de inte är med oftast är sämre.

Magnus Bergström

2011-07-13

Troligtvis den bästa delen i serien hittills, snyggt sammanflätad med hjälp av relationsutvecklingar och händelser från de tidigare delarna. Med en tillräckligt komplicerad gåta för att den ska kännas otrolig men ändå inte helt svårlöst för läsaren. Dessutom en berättelse där det, som i de bästa tidigare avsnitten, verkligen känns att huvudpersonerna har något av värde att förlora på kuppen. Rekommenderas.

Mattias Hellgren

2011-06-27

Började mycket bra och spännande, men sen försvann allt till en seg sörja och inte förrän upplösningen kom så blev det bra igen.
Detta var min första Nesbö och får väl se om det blir några fler....

Linda Vängbo

2011-06-23

Jag har verkligen fastnat för Nesbos deckare och den här är en av mina favoriter. Väldigt spännande och otäck. En bok som är svår att lägga ifrån sig och som gör att jag tittar en gång extra över axeln när det är mörkt ute.

Linda Åslund

2011-04-24

Ja, hu. Jag är numera inte en van deckarläsare och antagligen lättskrämd. Nesbø skriver här, precis som en tidigare recension här nedan säger, "lite för mycket av allt" också för mig. Ett par meningar för mycket i beskrivningen av hur saker sägs, onödigt mycket sex och onödigt detaljrikt tillkrånglade mord. Ändå får han ihop historien, väver, knyter och nystar trådar på ett sätt som jag gillar. Dessutom får han omedelbart fram rysningarna hos mig där jag förstår att rysningarna ska vara. Jag vet att de ska komma och vill värja mig, men det går inte. Den är en deckare av typen som gör mig mörkrädd.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Rödhake o denna är mina favoriter av Nesbo.

Anette B

2011-02-11

Lyssnade på första halvan på resan men hann inte klart. Fortsatte att läsa boken i stället och kunde bara inte släppa den!
Första boken av Nesbö jag läste men det lär inte bli den sista....

Lars B.

2011-01-17

Habil dussindeckare.

2011-01-05

Riktig toppdeckare, och Harry Hole är en av de bästa karaktärerna man kan välja för att skapa den känslan!

Peter Allanson

2010-11-04

Den mest spännande, otäcka och välskrivna bok jag läst. Jo Nesbo kan konsten att leka med ens tankar och överraskar mig gång på gång.

Anna Forsberg

2010-10-12

Har nu läst de första sju av Nesbö och jag gillar hans böcker. Lagom kluriga och lagom med intriger och relationer. Den här är den absolut bästa hittills!

h4l h4rtl3y

2010-08-04

ok då, den får en 4.a. Nesbø har ett bra driv i språket, och boken innehåller både spänning och överraskningar. Men alltsomoftast blir överraskningarna väntade. Jag är inte övertygad, även om jag säkerligen komer att läsa ngn mer Nesbø framöver. Skoj med Oslo-miljö (lite saknar jag den staden).

Absolut en av hans bästa böcker..

Det var en väldigt bra bok tycker jag med mycket spänning i men en aning för mycket halshuggningar.

Sina J. Saouk

2010-05-21

Mycket spännande bok, jag hade svårt att lägga ifrån mig den. Men det var för mycket död och halshuggningar, det följde genom hela boken.

Marina Trenkoska

2010-03-07

Hade väl överdrivet höga förväntningar på denna bok, som den inte riktigt levde upp till. Men det var en spännande bok med många intressanta vändningar.... Men lite långdraget kanske... En fyra får den i alla fall...

Ullis N

2009-12-10

Jag vet att intrigen är lite för otrolig, men vilken spänning! Det har varit ett nöje att följa Harry Hole genom hela serien och jag är glad att jag inte började med den förrän så pass många böcker varit utgivna så att jag har kunnat läsa dem i en följd.

Malin Paulsson

2009-10-20

Himla bra och spännande deckare, man kan inte sluta läsa !

Sofia Åkerberg

2009-10-09

Bra för den krypande spänningen, det där tricket med snögubbar fungerar verkligen. Men som någon annan skrev här: i slutänden blir det lite för mycket av allt för en riktig fullpoängare. Det blir alltid lite speciellt med de där ûbersmarta men ack så galna skurkarna. Dessutom känns det som att Nesbö vid det här laget borde kunna skapa spänning på något annat sätt än att Hole ska susa fram i en bil samtidigt som han skriker "Fan" och smäller handeni instrumentbrädan.

Karin R-g

2009-08-12

En intressant bok med många överraskningar.

Eva-Marie Nilsson

2009-08-03

Åh, varför avslutar han inte boken när den är som bäst. Sista fjärdedelen segar sig fram, synd på en annars bra bok.

Anders Högman

2009-07-02

Nesbös bästa, mycket smart skriven

Patricia B

2009-07-01

Jag gillar Nesbö, men just den här boken får lägre betyg - berättelsen är lite för löjlig och otrolig för att jag ska svälja den.

Väskriven, spännande, en av hans bästa

Karin D

2009-04-26

Otroligt spännande och en riktig bladvändare, men efteråt kändes det ändå som lite för mycket av allt. För mycket ondska, för mycket detaljer, för många mord... Fungerar väldigt väl som tidsfördriv på resa, t ex, men inte något som går till eftervärlden.