Snökupan

Bengtsson, Annika

| 2011

Carina står stark när det blåser. Alla i byn litar på henne. Om byskolan är dödsdömd eller det är fest i hembygdsgården ? det ordnar Carina. Hon finns där även för sin familj; man och barn, systerdottern Klara, som mamma Ann varken har tid eller lust med. Och sextonårige familjehemsplacerade Stefan.Men under några få sekunder, på en öde väg, med uppmärksamheten tillfälligt på annat håll, förändras allt. En hård duns, bilen girar och Carina tappar kontrollen. Sedan kör hon vidare. Tiger och förtränger. Men sanningen kommer ifatt henne.Snökupan är berättelsen om hur Carinas agerande får konsekvenser för alla omkring henne. Hur tigandet blir så stort att hon till slut inte själv får plats.Snökupan är en fristående fortsättning på Kråkprinsessan och Glömskelunden. Det sammanhållande temat i de tre romanerna är svårigheten att kommunicera, att ställas inför omöjliga situationer och inte klara...

2014-08-29

Åter igen en stark och lysande roman av Annika Bengtsson! Där det hela tiden händer något, och man måste helt enkelt sträckläsa! Det finns inget annat att göra. Jag förstår ärligt talat inte att hon är mer känd inom litteraturen! Kan varmt rekommendera den här samt hennes tidigare böcker!

Annika Bengtsson

2011-07-09

Kanske är det fult att betygsätta och kommentera sina egna romaner. Då får det väl vara så. Intressant är att åsikterna går isär. En del läsare tycker att detta är den bästa romanen jag skrivit, andra att den visserligen är spännande, men ? Jag försöker lyssna och lära av alla kommentarer för att bli bättre nästa gång.

Monika Häägg

2011-06-03

En lättläst och spännande bok. En roman som det är svårt att släppa ifrån sig när man börjat läsa den.

2011-06-01

"Snökupan" är Annika Bengtsssons tredje roman. Den är en fristående fortsättning på böckerna "Kråkprinsessan" och "Glömskelunden".

Jag har inte läst Annikas tidigare böcker, utan "Snökupan" var hennes första bok för min del.

Boken var mycket lättläst och den var välskriven.

Jag tyckte om karaktärerna i boken, och handlingen var också bra.

Så jag kan rekommendera boken. Och jag tror nog att jag kanske ska läsa Annikas två tidigare böcker också.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Kristina Simar

2011-06-01

Detta är den första bok som jag läst av Annika Bengtsson, men jag har varit väldigt nyfiken att läsa något av henne under en längre tid. Och jag blev mycket positiv och glatt överraskad över vilken härlig berättarröst och känsla hon hade i sin story. Berättelsen var lättläst och mycket verklighetstrogen. Det som Carina råkade ut för kan hända i stort sett vem som helst. En blackout och sedan tro att man kan förtränga det. Carina är även en ganska vanlig kvinna, en kvinna som gör allt för andra, men tyvärr glömmer bort sitt eget välbefinnande. Annika Bengtsson har sakligt och noggrant beskrivit Carinas berättelse. Texten var ofta sentimental och väldigt välskriven. Jag ser redan fram emot nästa bok Den blå dörren. Tyvärr dröjer den till 2013.