Snöjungfrun

Lehtolainen, Leena

| 2002

Rosberga gård, en fristad för kvinnor. De söker sig hit för att få tid för sig själva. Ingen man släpps innanför porten. Runtomkring brer skogen ut sig, snötyngd och tyst. Under en tät gran syns ett stycke rosa satäng fladdra för vinden … och en kvinnas kropp. Gårdens ägare är död, sannolikt mördad. Hur har våldet kunnat nästla sig in på Rosberga? Har det trots allt funnits manliga besökare – eller är mördaren en kvinna? Kom det onda inifrån? Maria Kallio, en ung kvinnlig polis, får hand om fallet. Snart är hon mitt uppe i en intrikat mordutredning som tvingar henne att konfronteras med frågor om sexualitet och graviditet, om fysiskt och psykiskt våld. Hon värjer sig men blir allt mer personligt involverad, som människa,...

2020-08-22

Ganska ordinär deckare, men ändå uppfriskande att den utspelar sig i Finland. Kommer lyssna på någon fler i alla fall.

2020-06-29

Standarddeckare som inte tillför något nytt men ok lyssning. Betyg 2,5

Biulas Books

2020-03-23

Då har jag nu lyssnat klart på min första finska deckare. Historien som sådan är bra, lite trög och svår att komma in ifrån början men det hettar till ju närmare slutet man kommer. Påminner mycket om de kriminalberättelser som man kan hitta i både Sverige, Norge och Danmark. Mitt problem är att jag tyckte det var lite förvirrande med alla finska namn som jag inte är van vid. Och när jag försöker få en bild av vad författaren beskriver geografiskt så blir jag än mer förvirrad trots googlande efter kartor. Eftersom vissa orter, stadsdelar och gator finns även i Sverige så får jag upp den svenska orten på näthinnan istället för den finska. Det gick dock bättre ju längre in i historien man kom, kanske är detta en vanesak.

Kommer jag fortsätta läsa övriga delar i kriminalserien om Maria Kallio ? Ja, troligen, jag började uppskatta den ganska burdusa, manhaftiga poliskvinnan. Det ska bli spännande att se hur författaren väljer att presentera Maria Kallio i kommande böcker och vad hon kan tänkas utsättas för.

2020-01-08

Okej första bok i en serie om en ung, kvinnlig, finsk polis. Spännande, läsvänlig och jag vill absolut läsa mer i serien om Maria Kallio.

Merja A

2013-05-06

3.6 estimerar Boktipset och det får bli en fyra. Huvudpersonen är Maria Kallio, en ung kvinnlig polis. Läsaren får följa henne på jobbet och i hennes parrelation.
Nästa gång vill jag läsa en betydligt färskare bok av Lehtolainen. Den handlar om unga asylsökande kvinnor som försvinner.
Jag kan varmt rekommendera alla spänningsälskare att läsa Leena Lehtolainen. Det svåra kan vara alla finska namnen!