Snögubbens hemlighet

Öhnell, Åsa

| 2013

Sofia Pobog

2014-01-13

En jättetrevlig bok om Klara och Bella som åker till Sälen och upplever spännande äventyr här. Bra att författaren tagit upp våra fina svenska ordspråk som lätt försvinner om man inte använder dem. Något för lärare att läsa högt för för barn 9 - 12 år, och kanske även i invandrarundervisning?

Emma Nilsson

2013-08-22

En riktigt mysspännande deckare som jag läste högt i klassen (4:a). Två flickor åker till Sälen på sportlovet, men hamnar mitt i ett sökande efter pengarna från ett rån. Plötsligt blir det lite läskigt och väldigt spännande... Barnen älskade den.

Kristina Simar

2013-05-13

Denna bok vänder sig till nio- tolvåringar som precis lärt sig läsa ordentligt och som vill ta del av en spännande story. Den handlar om flickorna Klara och Bella som åker på skidsemester till Sälen tillsammans med Klaras familj.
I Sälen har det precis hänt ett rån på en bensinmack. Polisen har hittat rånarna men inte pengarna. I skidbacken blir Klaras syster Malin och deras kusin Stella tilltalade av några obehagliga killar som verkar nyfikna på familjen. Även Klara och Bella känner att de är förföljda av dessa killar och det känns mycket obehagligt. Vad vill de egentligen? Det händer märkliga och obehagliga saker, som tillexempel en dag när Klara och Bella upptäcker att deras förrådsdörr står öppen och ett par stavar är avbrutna. Vad är det egentligen som pågår?
Storyn är lättläst och spännande. Även jag som vuxen hade rysningar ibland. Jag tyckte den var välskriven och tror att barn som lärt sig läsa och vill ha spänning kommer att älska denna bok.