I 1800-talets Kina levde kvinnorna isolerade i hemmet. Inom familjen rådde en strikt rangordning och den yngsta dottern tilldelades den absolut lägsta positionen. Flickor ansågs närmast som familjens tillfälliga gäster. Syftet var att gifta bort dem så fort som möjligt. En mycket grym, plågsam och farlig tradition som fördes vidare. Från tre års ålder lindades flickornas små fötter för att formas till så kallade liljefötter. Dessa fötter åtråddes högt av männen och gav flickorna hög status på äktenskapsmarknaden.
I Hunanprovinsen utvecklade kvinnorna ett eget hemligt kodspråk ? nu shu ? vilket de tecknade på sina solfjädrar och broderade på sina näsdukar. På så vis förmedlade de tankar, känslor och drömmar.
I romanens inledning möter vi Lilja. Det är några år in på 1900-talet. Lilja är en åttioårig änka. Hon har tappat livslusten och deltar inte i familjens glädjeämnen...
Visa mer
I 1800-talets Kina levde kvinnorna isolerade i hemmet. Inom familjen rådde en strikt rangordning och den yngsta dottern tilldelades den absolut lägsta positionen. Flickor ansågs närmast som familjens tillfälliga gäster. Syftet var att gifta bort dem så fort som möjligt. En mycket grym, plågsam och farlig tradition som fördes vidare. Från tre års ålder lindades flickornas små fötter för att formas till så kallade liljefötter. Dessa fötter åtråddes högt av männen och gav flickorna hög status på äktenskapsmarknaden.
I Hunanprovinsen utvecklade kvinnorna ett eget hemligt kodspråk ? nu shu ? vilket de tecknade på sina solfjädrar och broderade på sina näsdukar. På så vis förmedlade de tankar, känslor och drömmar.
I romanens inledning möter vi Lilja. Det är några år in på 1900-talet. Lilja är en åttioårig änka. Hon har tappat livslusten och deltar inte i familjens glädjeämnen och sorger. Bitter och närmast känsloförstummad blickar hon tillbaka på sitt liv.
Lilja växer upp i en fattig familj. Hennes far och bröder kämpar på den åkerlapp familjen arrenderar. Lilja har två bröder och tre systrar. Hon är en kärlekstörstande och bångstyrig flicka. Ständigt söker hon sin känslokalla mors uppmärksamhet och gillande. Hon kommer sin farmor närmare då denna lär henne teckna nu shu.
När Lilja är sex år lindas hennes och systrarnas fötter. Hennes yngsta syster drabbas av blodförgiftning och dör. Flickornas rörelsefrihet begränsas nu till kvinnorummet på övervåningen. En äktenskapsmäklare anlitas och Liljas framtid spås lysande. Det är inte bara en blivande make som utses utan även en laotong ? en kvinnlig följeslagerska och traditionsenligt tecknas ett kontrakt om livslång vänskap. Lilja paras ihop med Snöblomma ? en flicka från en mer välbärgad familj. Deras nära relation håller dem uppe genom arrangerade äktenskap, barnafödslar, sjukdom och rebelluppror.
Lisa Sees rika roman ger en fängslande inblick i kvinnors liv och villkor i Kina. Redan på bokens första sidor dras läsaren in i en fascinerande ? och för de allra flesta okänd värld. Författarens sakliga och återhållsamma språk skänker boken en känsla av autenticitet vilket gör Snöblomma och den hemliga solfjädern till en stark läsupplevelse.
Lisa See, född i Paris, växte upp och är bosatt i Los Angeles. Hon har tidigare skrivit tre romaner: Flower Net (som nominerades till Edgarpriset), The Interiorr samt biografin On Gold Mountain. The One Hundred Year Odyssey of My Chinese-American Family.
Lisa See arbetade tretton år som korrespondent på den amerikanska västkusten för Publishers Weekly. Som frilansande journalist har hon skrivit artiklar för ett flertal tidningar, däribland Vogue, The New York Times Book Review, The Los Angeles Times Magazine och The Washington Post. 2001 utsågs hon av The Organization of Chinese American Women till årets kvinna.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Välskriven, lättläst och ganska intressant roman om kvinnors liv och vardag i Kina på 1800-talet. Kanske inte direkt någon bladvändare, men helt okej.
Mitt slutbetyg blir, en stark 3:a!
Vad visste jag om flickors situation på den kinesiska landsbygden under 1800-talet innan jag läste den här boken? Ingenting! Och jag hade inte kunnat föreställa mig att jag skulle tycka att det var så intressant som jag faktiskt tyckte att läsa en roman som utspelar sig då.
Jag tycker om boken som en fiktiv historia om kärlek och vänskap, men kanske framförallt som en historisk beskrivning om en värld som jag inte alls kände till.
Historiens huvudperson och berättare, Lilja, tar med läsaren på en resa som kantas av fotbindningar, liljefötter, håruppsättningar, riter, hierarkier, arrangerade äktenskap, arrangerad vänskap, kvinnorum, den hemliga kvinnoskriften nu shu, dödsfall och vikten av att föda många söner.
Vilken fantastisk historia! Man får en oerhörd inblick i hur livet på 1800-talet var för kvinnorna i Kina. Lisa See är väldigt duktig på att använda sig av fakta för att skapa en roman som både är fascinerande och gripande. Snöblomma och den hemliga solfjädern kan läsas av alla, vare sig man är intresserad av Kina eller inte. Rekommenderas varmt!
För fler recensioner av böcker som jag läser, se min blogg:
http://recensenten.bloggproffs.se