Snögrottan

Trenter, Laura

Äntligen har första snön kommit! Så fort skolklockan ringer ut rusar David och Andreas iväg för att leka i snön. Det har redan hunnit bli snövallar längs vägen, perfekta att bygga grottor i. Pojkarna gräver så djupt att de inte märker när plogen kommer, och plötsligt har det hänt som inte ska kunna hända: de har blivit insnöade! Efter flera timmar under snön blir de äntligen hittade, mirakulöst nog oskadda. Men för pojkarnas del är räddningen inte slutet på ett läskigt äventyr, för dem är det bara början. Sjukhusvistelsen efteråt, skräcken som finns kvar och alla konstiga känslor - efter det är allting förändrat. Snögrottan baserar sig på vad Christoffer Asklöf och Joel Prisell råkade ut för en vinterdag. Laura Trenter har utgått från pojkarnas berättelser och sedan vidareutvecklat dem, så allt som händer i boken överensstämmer inte med verkligheten. Personerna i boken finns inte heller...

Realistisk

Helt ok

Kung Karls skola 4c

2021-10-13

Den var jättebra men den var lite läskigt och jätte spännande 😊 och lätta ord att förstå😘

bra

bra, lite läskig

Råda skola åk 4

2021-09-21

Våran klass har läst en bok som heter Snögrottan. Den är skriven utav Laura Trenter. Boken handlar om en hemsk händelse. Huvudkaraktärerna heter David och Andreas dom är två 10 åriga pojkar. Boken var bra för att den var spännande, rolig och lättläst. Jag rekommenderar boken Snögrottan/ Av Nellie.

Lotta Berling

2013-02-26

Bitvis spännande, lättläst.

Ludwig Sikström

2012-08-28

Sådär

Lilian_1D-JB<3

2011-03-04

Snögrottan av Laura Trenter.
Snögrottan läste fröken åt oss i skolan förra året.
Den var ganska bra, men lite långtråkig i början men sen blev det bättre och bättre.
Det handlar om två killar, jag kommer inte ihåg vad de hette, men det var så att de gjorde en snögrotta vid parkeringen som de lekte i, men sen kom en snöskopa men killarna visste inte det.
Han som körde snöskopan visste inte att killarna var inne i den snöhögen. Så han körde med snöskopan och slängde all snö vid kanten där snöhögen var, och då blev de instängda där inne och kunde inte röra sig.

Lilian_1D-JB<3

2011-03-04

Snögrottan var en bra högläsningsbok,
men den var lite långtråkig i början, annars var den jättebra.

Venesa Bajrami

2011-02-16

Den var mycket spännande.

Carl Åhlund

2011-02-16

Det var en spännande bok. Jag lärde mig att vara försiktig när jag leker i snön vid en parkering.

Nettan Holmér

2011-02-16

En bra högläsningsbok, speciellt nu när vi har fått sådan vargavinter även i södra Sverige. Den är spännande och gav oss i klassen en hel del att prata om.

elma I

2011-02-05

Jag tycker att snögrottan var faktist en bra bok. Jag förstod den inte så bra i början, men sen blev den mer och mer bättre och spännande.