Sångfåglar

Lefteri, Christy

| 2021

Nominerad till Årets Bok 2022 Den gröna linjen som splittrar Cypern löper längs kvarteret där Petra bor med sin dotter Aliki och hushållerskan Nisha. Petra hyr ut övervåningen till tjuvjägaren Yiannis som drömmer om ett nytt liv tillsammans med Nisha, ett liv där de inte längre behöver dölja sitt förhållande. Om dagarna tar Nisha hand om Aliki; om nätterna är hon mamma till sin egen dotter Kumari, som är kvar på Sri Lanka, via Yiannis iPad. Men en kväll försvinner Nisha spårlöst.När polisen vägrar utreda fallet förstår Petra att det är upp till henne att återfinna kvinnan som hon så länge har sett som sin skugga. Under sökandets gång börjar Petra se kvinnor som Nisha i ett nytt ljus: även de har ett förflutet, även de har genomlidit förluster, även de drömmer om frihet och kärlek.Tillsammans nystar Yiannis och Petra till slut fram sanningen, och därigenom även berättelsen om Nishas...

Bokdjungeln

2022-08-04

Jag måste tyvärr säga att jag började gilla boken mer efter att ha lyssnat på efterordet än jag gjorde under själva tiden som jag lyssnade på berättelsen. Just ämnet migranters arbetsvillkor är i sig väldigt intressant och jag uppskattar att det tas upp. Dessvärre tycker jag att det i denna bok inte fick mig att brinna så mycket för det som jag vet att det hade kunnat göra. Handlingen flöt på så enormt långsamt, det hände inget förutom att läsaren får lära känna hushållerskan Nishas liv utifrån de människor som hon lärde känna genom sitt arbete.
För mig är detta en medelmåttig bok.

2022-07-03

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Boken Sångfåglar av den engelsk/cypriotiske författaren Christy Lefteri var en mycket bra bok. Det är den första boken som jag har läst av henne. Hon har skrivit tre böcker varav två finns översatta till svenska. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av henne, för jag tyckte mycket om den här. Boken var väldigt intressant, gripande och berörande. Och även välskriven och lättläst. Rekommenderar boken varmt.

Mycket läsvärd!
Vissa böcker fångar läsaren nästa direkt, "Sångfåglar" är en sådan. Jag har precis läst "Biodlaren från Aleppo" och den golvade mig fullständigt. Så förväntningarna var höga när jag nu gav mig på ytterligare en bok av samma författare. Blev jag besviken då? Nej, verkligen inte. Blev jag överväldigad? Nja, inte det heller men jag blev lika tagen av denna som av den tidigare.

"Sångfåglar" är en roman full av känslor. Det är vänskap, kärlek och hopp men också fördomar, rasism och förtvivlan. Intrigen är lågmäld, nästan lite smygande men på något sätt lyckas den ändå skapa en spänning som håller genom hela boken. Tack vare att den är skriven ur både Petra och Yiannis perspektiv skapas ett driv och ett sug att läsa vidare. Att sen boken är baserad på en verklig händelse med ett flertal mord som skedde på Cypern, som polisen sen struntade i då de "bara" var migranter, gör den ju ännu bättre.

Det är något speciellt med Christy Lefteris språk, det är liksom sjungande, nästan som om det är sångfåglarna som berättar. Det är vackert, välskrivet och lättläst med trovärdiga karaktärer som är lätta att tycka om. Miljöskildringarna är bitvis ganska detaljerade men det hjälper storyn snarare än stjälper den. Det är som om författaren har valt scenerna med omsorg vilket bidrar till en filmisk känsla. Helt klart en bok värd att läsa!

Kerstin Kolm

2022-05-13

En så fin bok om drömmar och längtan efter ett bättre liv. Ett gripande kvinnoöde som skildras genom ett mycket träffsäkert men lågmält språk som går rakt in.
Mycket passande inläsning.

Petra bor på Cypern tillsammans med dottern Aliki. Sedan makens död har hon haft Nisha anställd som hushållerska och barnflicka och känner sig avundsjuk på relationen som dottern har med kvinnan istället för sin egen mamma. Däremot känner hon sig själv avtrubbad och vet inte hur hon ska närma sig barnet som påminner henne så mycket om hennes livs kärlek. Nisha är en av många kvinnor som kommit till Cypern i jakt på ett bättre liv och för att tjäna pengar att skicka hem till sin familj. Hemma på Sri Lanka har Nisha dottern Kumari, som hon inte träffat på flera år men som hon har regelbundna videosamtal med. Ofta hemma hos grannen Yiannis, som bor på övervåningen av Petras hus, och som Nisha har ett hemligt förhållande med. Yiannis verkar vara en bra hyresgäst, men är tjuvjägare och förser många restauranger med Sångfåglar, en olaglig delikatess.

En kväll försvinner Nisha, och när Petra försöker anmäla henne försvunnen tas hon inte på allvar av polisen och inser att hon måste försöka hitta kvinnan på egen hand. Hon får även hjälp av Yiannis, och tillsammans försöker de lära känna en kvinna som inte alls var den som de trodde och dessutom får de reda på mycket mer om de invandrande kvinnornas villkor och liv.

Christy Lefteri har bestämt sig för att vara rösten för de som inte hörs i övrigt och det är väldigt gripande. Hennes tidigare bok, Biodlaren från Aleppo, var en röst för flyktingar från Syrien och här är det kvinnor som flytt till Cypern för att få ett bättre liv. Ett liv som inte alls blir som de tänker sig, de flesta av gångerna.

Persongalleriet är visserligen ganska stort men det är Petra, Yiannis och Nisha som framträder tydligast. Petra och Yiannis är berättare i varsina kapitel men Nisha är den som kommer igenom i varenda ett av dem. Jag tycker om Petras karaktärsutveckling för hon är väldigt svår att tycka om från början, men mot slutet är hon mycket mer mänsklig.

Språket är bra och flyter på, det är en bok som är svår att sluta läsa. Det är gripande livsöden och en spännande historia att läsa och försöka hjälpa till att nysta ut. Mot slutet har jag andan i halsen och hoppas hela tiden på det slut jag vill ha. Översättningen av Nika Abiri är strålande och det känns inte som att det saknas något genom att läsa översättningen.

2022-02-28

Den här boken fick mig att gråta. ”Sångfåglar” är en vacker bok, en sorglig bok och den drabbade mig. Den drabbade mig och mitt mammahjärta hårt.

Det är en fängslande berättelse om kärlek, om hopp men också om den djupaste sorg och förtvivlan. Det är en berättelse om längtan efter ett bättre liv, om längtan efter frihet. Men det är även en berättelse om rasism och fördomar, att inte vara någon ”viktig”, fast ändå vara det för andra. Jag älskar det vackra språket i boken, hur författaren bygger upp sin historia. Hur hon blandar sorg, kärlek och hopp. ”Sångfåglar” är en brutal men både lärorik och väldigt läsvärd bok.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken och rekommenderar den varmt!

Älskade ”Biodlaren från Aleppo”, så var verkligen peppad på ”Sångfåglar”. Tyvärr upplevde jag den som mycket mer långsam och seg, även om boken är bra skriven och storyn jätteviktig. Den är baserad på flera (verkliga) mord som skedde på Cypern, men då det gällde migranter struntade polisen i dem. Det är en berättelse om systematisk rasism, migration, längtan, utanförskap, kärlek och relationer. Inget snack om att Christy Lefteri (själv barn till cypriotiska migranter) skriver jättebra, och jag ser fram emot fler böcker av henne, men denna var ändå lite för långsam för min smak. Vet att det dock är mängder där ute som hyllat denna bok, så låt er inte avskräckas av mig.

Idas Recensioner

2021-12-27

Om det är någon bok som måste läsas i år så är det Sångfåglar. Sångfåglar är en roman om fördomar, migration, jakten på frihet och om vänskap och kärlek. Det är en välskriven bok som berörde mig på djupet med dess fantastiska karaktärer, hemska livsöden och dess beskrivningar om konsekvenserna av fördomar och rasism.

Christy Lefteri har verkligen lagt tid och energi på att skapa trovärdiga och djupa karaktärer som läsaren förälskar sig i. Jag fastnade snabbt för alla karaktärer och jag kände med deras upp -och nergångar under hela berättelsens gång. Jag blev starkt berörd av Nishas livsöde och hennes vackra berättelse, och detsamma gäller även för Petra och hennes dotter.

Handlingen är inte direkt händelserik, men den blir samtidigt aldrig långtråkig eller enformig; istället har Christy Lefteri lagt fokus på vackra berättelser som fängslar läsaren och skapar intresse. Sångfåglar är dessutom en jakt på sanningen om inte bara en kvinnas, utan fem kvinnors försvinnanden vilket är en hjärtskärande och viktig del av bokens budskap.

Sångfåglar är en oerhört läsvärd och välskriven roman som berörde mig från första till sista sidan. Den innehåller älskvärda karaktärer och deras berättelser samtidigt som den tar upp aktuella ämnen som rasism, fördomar och försvinnanden. Ett starkt tips till er alla!

idasrecensioner.se