Snger vid avgrunden

Snger vid avgrundenr Kristian Lundbergs mest sjlvbiografiska bok hittills. Detta r en bok om beroende. Hr mter vi honom bland narkomaner och alkoholister, bland hemlshet och ekonomisk brant. Dden lurar bakom knuten och r fr bokens varelser en sjlvklar ingrediens. verdoser blir vardag och lsaren tillts sitta bredvid en stund. Om det gr att likna denna likaledes litterra som sjlvutlmnande bok vid ngot s gr tankarna tillVi barn frn Bahnhof Zoo.Den kultfrklarade berttelsen om unga mnniskor p drift i ett vldshrjat Berlin r i sin nakenhet en knuff rakt in i Lundbergs tematik.En sng vid avgrundenr en markr, skuggvarelser tampas i en hrjad och beflckad stad. Med sedvanligt briljant sprk lyfts berttelsen upp till ett allmngiltigt plan utan att fr en sekund frlora i stringens. Lundberg har skrivit ett vittnesml av vuxna gatubarn dr heroinet...

Torbjrn Nilsson

2022-06-07

Outsgligt sorgligt slut som griper ordentligt tag inombords, bde i boken och genom Kristians dd. Drav femman.
Bst r det raka berttandet ur hans vardag och liv. Lite strande med de mnga avsnitten om vad och varfr han skriver detta.
Jag (mnga?) kan knna igen den sugande avgrunden. Jakten efter den korta befrielsen frn vrdelshetens och frdmelsens Kainsmrke.Tacksam att jag vxte upp i en milj som inte var genomsyrad av kemiska substansers frfriska lockelse.