Sånger vid avgrunden

Sånger vid avgrunden är Kristian Lundbergs mest självbiografiska bok hittills. Detta är en bok om beroende. Här möter vi honom bland narkomaner och alkoholister, bland hemlöshet och ekonomisk brant. Döden lurar bakom knuten och är för bokens varelser en självklar ingrediens. Överdoser blir vardag och läsaren tillåts sitta bredvid en stund. Om det går att likna denna likaledes litterära som självutlämnande bok vid något så går tankarna till Vi barn från Bahnhof Zoo. Den kultförklarade berättelsen om unga människor på drift i ett våldshärjat Berlin är i sin nakenhet en knuff rakt in i Lundbergs tematik. En sång vid avgrunden är en markör, skuggvarelser tampas i en härjad och befläckad stad. Med sedvanligt briljant språk lyfts berättelsen upp till ett allmängiltigt plan utan att för en sekund förlora i stringens. Lundberg har skrivit ett vittnesmål av vuxna gatubarn där heroinet...

Torbjörn Nilsson

2022-06-07

Outsägligt sorgligt slut som griper ordentligt tag inombords, både i boken och genom Kristians död. Därav femman.
Bäst är det raka berättandet ur hans vardag och liv. Lite störande med de många avsnitten om vad och varför han skriver detta.
Jag (många?) kan känna igen den sugande avgrunden. Jakten efter den korta befrielsen från värdelöshetens och fördömelsens Kainsmärke.Tacksam att jag växte upp i en miljö som inte var genomsyrad av kemiska substansers förföriska lockelse.