Sången från andra sidan havet

Virke, Emma

Det är en sån där magisk kväll då himlen färgas rosa. En sån där kväll då man inte vill gå och lägga sej. Farmor Räv går långsamt uppför berget.   Bakom henne springer en liten en på kvicka fötter. Snart är han ikapp. Farmor vänta! Jag vill följa med!Farmor Räv sjunger en sång. På ett språk barnbarnet Ritso inte kan förstå, men att sången är sorglig, det hör han ändå. Sen berättar Farmor sin äventyrliga historia. Hur hon lämnade sitt land, färdades över havet och till slut hittade nya vänner och en ny framtid.Sången från andra sidan havet är en bedövande vacker äventyrshistoria som också handlar om hur man kan bygga ett hem på en främmande plats. Boken är ­resultatet av ett unikt bilderboksprojekt där Emma Virke har skrivit texten och den japanska illustratören Fumi Koike har skapat illustrationerna."Detta är en berättelse som passar väl in i vår nutid. ... ett...

Denna bok är resultatet i ett svensk-japansk samarbete mellan Virke och Koike. En bok om familj, flykt och otrolig saknad. Men också om hopp och att föras samman av musiken.
Den handlar om Farmor Räv som tillsammans med sitt barnbarn är ute på promenerar en vacker kväll. Farmor börjar sjunga en sorglig sång på ett språk som ej barnbarnet förstår.
Sången visar sig handla om när Farmor en gång för länge sedan var tvungen att fly från en plats på andra sidan havet. Hon och hennes rävfamilj brukade spela musik för andra skogsdjur men under en konsert kommer plötsligt jägarna.
Hur hon i samband med detta förlorade hela hennes dåvarande familj i flykten. samt senare även hennes flöjt som hade kommit att betyda så mycket för henne i brist på hennes familj.
Vi får följa flykten, längtan till en trygg plats, hur hon blir utnyttjad och bestulen under färden för att sedan komma fram och hamna i ett nytt främmande sammanhang.
Allt detta låter riktigt ruggigt, men Virke & Koike lyckas skapa en stämningsfull bok som berör utan att skrämma. Som är allvarlig men ändå hoppfull. Som är hemsk men ändå fantastiskt vacker.
Boken ger även hoppkänslor då den visar hur Farmor Räv hittar ett nytt sammanhang där hon känner sig hemma. Där musiken förde dom samman.
En väldigt fin bok som har en poetisk känsla över sig i såväl hur texten är skriven som berättelsen i stort i kombination med illustrationerna.

Det är en fin twist hur Farmor Rävs fd hem
som hon flytt från så tydligt verkar röra sig om vår svenska natur. Djuren som besöker hennes familjs skogskonsert är alla från svenska skogar och när hon flyr via havet ser vi karaktäristiska fiskebodar. När hon anländer till sitt nya hem möts hon av nya slags djur och en annorlunda omgivning.
Tankevärt att byta perspektiv på det viset, att vårt svenska sammanhang är det som Farmor Räv flyr från.

Är man jägare som är trött på att bli demoniserad så kanske man nog ska hoppa boken, även om jag tycker det är en liten detalj i boken.
Är man djurrättare uppskattar man förmodligen den detaljen än mer.
Är man neutral så har inte den sidan någon större betydelse i bokens hela berättelse.

Jag skulle säga att denna boken är ett måste att läsa minst en gång, så ta och gör en reservation på bibblan. Jag är nyfiken på vad för slags samtal ni har med barnen efteråt.