Snöfallet mitt i sommaren

Carling, John

Det är sommar i Knaseholm, och staden har drabbats av den värsta värmeböljan någonsin. Invånarna har blivit knasigare än vanligt av den stekande hettan. Värst är det för isbjörnarna på Knaseholms Djurpark. Det är jättefarligt med värme och solsken om man är en isbjörn. Bästa vännerna Vlademar och Ylva försöker att rädda de stackars isbjörnarna, när ett mystiskt och isande kallt snöoväder plötsligt drar in över staden och landar mitt i Drakparken. Kan det här vara räddningen för isbjörnarna?

Det här är en väldigt humoristisk bok med många bra teman att prata om. Dels finns klimattänk här i, det är en väldigt varm sommar, och isbjörnarna på zoo mår riktigt dåligt av det. Hur gör man för att få djur som inte är gjorda för ett klimat men ändå bor där, att klara sig? Dels finns också det här med att vara annorlunda och utanför, och Vlademar och Ylva är de enda som bryr som om yetin Isabella när poliserna vill jaga bort henne för att hon är annorlunda.

Jag gillar att de, som barn, löser alltihop. Jag gillar temana och Lotta Myrefelts illustrationer passar perfekt till den här sortens böcker. Det är roligt, det är humor och det är saker att tänka efter kring. Det är också kul att alla de här övernaturliga varelserna egentligen inte trodde att de andra fanns.

Kapitlen är lagom långa, texten är ganska stor och jag tror att den kan passa en van läsare i början på skolåldern men även som högläsning. Kanske inte för klass, om man inte har något bra sätt att visa illustrationerna på, för de lyfter verkligen hela berättelsen.

Jag har läst Snöfallet mitt i sommaren som är skriven av John Carling och illustrerad av Lotta Myrefelt, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Det är värmebölja i Knaseholm och invånarna är knasigare än vanligt. För isbjörnarna i djurparken är värmen farlig, de behöver is och kyla för att må bra. Vampyrerna och bästa vännerna Vlademar och Ylva försöker rädda isbjörnarna och får hjälp från oväntat håll. Snöfallet mitt i sommaren är en rolig och rar bok med ett lagom mysterium för dem som gillar spänning utan att det är för otäckt. Jag tänker på klimatförändringar när jag läser boken och hur det kan påverka människor, djur och natur. Vänskap och att alla är viktiga på sitt sätt kommer också fram i historien tycker jag. Snöfallet mitt i sommaren är rikt illustrerad i roliga och färgglada bilder. Boken har korta kapitel och passar barn i åldern 6-9 år, passar för högläsning och att läsa själv för dem som har kommit igång att läsa lite mer.

2019-10-03

Rekommenderad läsålder är 6-9 år.
Det här är andra boken om Valdemar och Ylva. Denna gång är det den värsta värmeböljan någonsin som drabbat Knaseholm. Värst är det för isbjörnarna på djurparken och Valdemar och Ylva försöker rädda dem! Ska de lyckas?! Det här är en fin och lite rolig berättelse! Mycket fina bilder och en bra story! Boken är lätt att läsa och jag tror att sonen kommer att gilla den!