Snacka snyggt

Eksvärd, Elaine

| 2014

Retoriken handlar inte om konsten att tala, det handlar om konsten att få folk att vilja lyssna på det du har att säga. Det menar Elaine Eksvärd, en av Sveriges mest anlitade retorikexperter och föreläsare. I den utökade och reviderade utgåvan av hennes bästsäljande bok Snacka snyggt får du lära dig hur du når dit. Får du handsvett bara du tänker på att hålla tal? Får du inte riktigt till det på presentationerna på jobbet? Eller vill du helt enkelt bara bli ännu grymmare på att tala inför människor och få folk att lyssna på det du har att säga? Med grund i den moderna retoriken guidar Elaine Eksvärd dig till hur du blir den bästa retoriska versionen av dig själv. Oavsett om du ska hålla tal på ett bröllop, hålla en presentation på jobbet, löneförhandla eller ge kritik på ett snyggt sätt. Retorik är så mycket större än att bara stå inför en stor publik och hålla ett anförande. Enligt Elaine...

Tindra Jansson

2017-11-01

En klar favorit!

Boken känns välskriven (man märker att hon inte bara är duktig i språket - också i skrift), men den känns också personlig - som att hon skriver till en och inte allmänt. Samtidigt som hon bjuder på olika tips, erfarenheter och övningar finns glimten i ögat där - vilket gör boken intressant.

Att bokens struktur inte heller är en enda sörja av text gör det också roligare, hon har olika typsnitt, bilder, osv.

Något annat som var bra med boken var att hon, i slutet, "knöt ihop påsen snyggt" (som hon skulle beskriva det som - du som läst boken förstår vad jag menar) vilket gör att man får en bra överblick över vad man läst.

Jag kommer helt klart läsa fler av hennes böcker, samt köpa denna (jag lånade den från biblioteket) då den tål att upprepas/repeteras och tittas i inför en presentation, ex.

Jag kan starkt rekommendera denna bok till dig som är intresserad av att "snacka snyggt" i både privata och professionella sammanhang.