Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå för underliga mysterier och piratbesty

Linde, Camilla

| 2017

Rymdpiraten Snack Parrow har fått ge upp sitt piratande och startar istället en rymdbyrå för att lösa mysterier. Av en slemmig humfurk köper han ett rymdskepp med kristallkrona för att kunna resa mellan galaxerna. Ett skeppsspöke blir kapten eftersom han själv inte kan köra skeppet. Tillsammans med kompanjonen Flax drar de ut på äventyr. Men resan blir kort, för rymdbaljan går sönder. De måste till Skrotplaneten för att skaffa reservdelar. Men Skrotplaneten vaktas av universums farligaste varelser: robotkaninerna. Ska de lyckas komma levande därifrån?

Gustav 9 år:
Mamma och jag turades om att läsa boken om rymdpiraten Snack Parrow som startat en rymdbyrå. Det är en högläsningsbok eller bok man kan läsa själv. Inte så många kapitel, inte så långa kapitel och en del bilder. Jag tycker att den är rolig och man vill veta hur det går. Snack Parrow köper ett rymdskepp som nog borde skrottats. I boken finns det farliga robotkaniner. Snack Parrow är inte ensam, han har Flax och Kapten Hammock. Det känns som att man är en del av boken när man läser den.

Philip 7 år:
Jag tyckte mycket om Snack Parrow boken och ville läsa hela samma kväll men vi fick dela upp den. Det tog två kvällar att läsa boken. Den är rolig och nu ska vi läsa nästa bok. Det hade varit jobbigt att vänta. Det finns bilder i boken så man kan se hur de ser ut. Det är jobbigt att de måste köpa skrotdelar och det är roligt att det finns en massa slime med i boken.

AC (mamma):
Detta var en mycket trevlig bok att läsa. Jag har sett flera gånger att @barnboksfamiljen starkt rekommenderat boken så den har legat i läshögen men alldeles för länge. Det är en rolig bok som kommer få både dig som uppläsare och barnet du läser för att fnissa och skratta. Boken är som Gustav säger väldigt lättläst så det är lätt att man bara vill läsa på. Detta är första boken i serien och det känns som att det är en bok där man får info om karaktärer och miljöer så nu ser jag fram emot att läsa bok två för att se hur det kommer att gå. Jag har alltid sagt att jag inte är en science fiction person men jag får nog tänka om.

Detta är första boken om Snack Parrows rymdbyrå – jag och A började läsa igår och slutade inte fören den var slut. Den kändes som en ny bok – och inte ännu en version på alla barndeckare som är släppta nu. A (7,5 år) gillade den skarp – enligt honom var den spännande och roligt med pirater. Jag gillar att boken inte har machokillar som huvudkaraktärer – utan istället positiva och impulsiva Snack Parrow som sätter krydda på berättelsen som huvudkaraktär tillsammans med eftertänksamma Flax och kapten Hammock som är en tjej men där det inte görs till en stor grej att hon har den positionen – boken normaliserar istället det. På precis rätt sätt enligt mig. Jag gillar Lindes sätt att bygga upp kring berättelsens humoristiska bitar som resulterar i ett gapskratt från A när poängen/skämtet visar sig. Boken kändes lätt att högläsa. Dock känns det som en introbok till kommande böcker och man ville gärna läsa mer direkt när boken slutade, vilket inte ju så konstigt. Men
bra för oss att vi har nysläppta del två ”Nödrop från yttre rymden” i bokhyllan så vi kan fortsätta läsa ikväll. En bra bok! Funkar både som present och något för bibliotek att köpa in som kontrast till alla hcf 6-9 år av Olczak och Widmark.