Snabba cash (Lättläst) (CD + bok)

Lapidus, Jens

JW har flyttat till Stockholm i jakten på ett bättre liv. Han gör vad som helst för att bli som sina nya polare, för att få cash. De val han gör, för honom samman med Jorge, en knarklangare som nyss har rymt från fängelset. Tillsammans smider de stora planer. Snart korsas deras väg även av Mrado, som arbetar för bossen Radovan. JW drivs allt djupare in i kriminaliteten och till slut finns bara en utväg ? Med ett närmast absolut gehör för språknyanser har brottmålsadvokaten Jens Lapidus skildrat Stockholmsbrott i sex romaner. Här är hans debutroman Snabba cash som lättläst. Intensiteten i språket och de korta drivande meningarna har blivit något av Jens Lapidus signum. Jens Lapidus berättar om sin jakt på ett autentiskt språk. Roman- och filmvärlden kryllar av skildringar av kriminella miljöer där språk och dialog känns konstruerade; där ville han inte hamna. I förhör och protokoll och via...

Sara Malm

2022-09-29

Vet inte. Hade ng förväntat mig mer av den här eftersom jag gillade teveserien och gillar Jens. Men ja.

Maja Nilsson

Torslandaskolanåk4

2021-09-29

Josefine Malmer

2021-08-24

Ganska bra bok men tyvärr dåligt språk vilket tar ner betyget.

Safira Blom

2020-12-06

Sofi Lindberg

2020-12-03

Boken fängslande, tyvärr förstördes upplevelsen när man såg filmen. Men så är det väl för jämnan. Men boken mycket läsvärld.

Anders Strandberg

2020-09-16

Mörk och upplevs som äkta. Bra karaktärsbeskrivningar.

Kristina Kex

2020-02-02

En rätt bra deckare helt enkelt!

Anders S

2019-10-19

Svårt att vänja sig vid språket men storyn var fängslande från början.

Lunsan

2019-07-30

Alltid läsvärd!

Sebastian Ekdahl

2019-07-05

Grymt bra bok som ger en bra insyn i hur den undre världen kan se ut.

Tomas J

2019-06-21

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Så annorlunda, jag njöt av läsningen hela boken, helhäftigt!

Jack Lorenz

2019-02-22

Helt okej, spännande och man vill gärna läsa vidare, men kanske lite överskattad enligt min åsikt.

Joakim Karlsson

2018-10-23

Spännande och lättläst, ibland väl mycket slang vilket dock passar handlingen bra. De olika karaktärerna beskrivs på ett bra sätt och historierna vävs samman på ett naturligt sätt. Läsvärd!

Ronnie Videli

2018-10-07

Danje Förlag

2017-01-10

Trovärdig, realistisk, likt ingen annan bok jag läst som skildrar den svenska förorten.

Matilda El Rameid

2016-06-27

Ljudboken är jättebra inläst

Mariann Winge

2016-02-12

Jag förstår inte språket! Så fullt av Stockholmsslang.

Lotta Andrén

2016-01-30

Tråkig. Handlade för det mesta om vilka kläder huvudpersonen skulle köpa. Lite action i slutet.

L A

2015-12-18

Nä det här var verkligen inte en bok för mig. Karaktärerna griper inte tag i mig och allt känns bara för mycket

Pia Falk

2015-12-11

Johan CB

2015-12-03

Lars Ståhl

2015-11-09

Inger Jonsson

2015-07-24

En bok där man verkligen känner att författaren har goda kunskaper om den miljö händelserna utspelar sig i Ser fram att läsa nästa bok i serien.

Johan Arvidsson

2015-07-11

Har vanligtvis svårt att ta in sådana här hårdkokta grejer men här gör Lapidus faktiskt något unikt för Sverige. Men en konstant röst och färgstarka karaktärer skapar han sitt eget tilltalande universum. Lite väl lång för självs storyn dock.

Jag gillar det hårdkokta språket och på något märkligt sätt luras man att gilla även huvudpersonen JW som är kall, undanglidande, manipulativ, girig lycksökare och samtidigt känslosam.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Intressant och historia med tydlig framåtriktning

Lars Wekell

2014-12-23

Snabb handling

Sebastian Rane

2014-12-12

Ganska enkelt språk som antagligen skulle störa min syrra som gillar vackra, långa meningar. För min del var det helt okej. Bra handling

ö

öline pettersson

2014-11-05

Mycket bra och spännande roman, man känner igen sig mycket i alla miljöerna och den är oerhört bra skriven.
Rekommenderas starkt till alla som inte läst.
Jag har t.o.m läst den tre gånger!

ingemar jönsson

2014-10-29

Bra bok, mycket spännande! Har börjat lära mig uppskatta dessa typer av böcker.
Det är inget litterärt mästervärk men spännande läsning kan jag lova.
Mycket bättre än exempelvis "Svensk Maffia"
Pajas bok.
/Ingemar

Adam Larsson

2014-09-01

Sjukt bra bok som höll mig klistrad från början till slut.

August Larsson

2014-05-14

Grym bok!

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Nä !! Amatörer ska inte ge sig in i deckarebranschen, bland det sämst jag läst och jag läser 30 deckar om året minst. Eller så är jag fel person för att gilla boken helt enkelt.

Linda N

2013-12-04

Jo, jag gillar Lapidus stil, åtminstone i denna första bok. Tröttnar lite senare

Mona Hedestig

2013-11-02

Jättebra skriven. Läskig grym och den känns verklig men i en annan värld än min

Emma Griph

2013-10-22

Mathilda Flood

2013-10-09

Alldeles för glorifierande av fel saker för min del.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok som är svår att släppa. Närmare verkligheten kommer du inte om du själv inte deltar. Boken är bättre än filmen.

Lars Willfors

2013-07-31

Det stilistiskt mest intressanta som har hänt svensk litteratur sedan Röda rummet. Absolut fulländad spänningsroman med klockrena samtidsobservationer.

Louise Ö

2013-07-03

Om man bortser från " Snygg guss" och alla den där konstiga slangen i boken, så var den bra när man kom in den. Jag kunde inte släppa den och var tvungen att läsa vidare. Den undre världen är verkligen något man annars inte kommer i kontakt med. Kanske var det, det som lockade!

Matilda Krig

2013-06-12

Bra och spännande. Och som vanligt mycket bättre än filmen. Ser fram emot att få fortsätta läsa om dessa karkatärer.

Nicklas Björk

2013-06-04

Mycket spännande roman, men jösses vad jag stör mig på språkstilen.

Jan Alkstål

2012-11-15

En bok som tyvärr är väldigt jobbigt skriven

Blev lie besviken. hade höga förväntningar. Spännande ändå att läsa hur de lever, de i undre världen. Otäckt att de dessutom gör av med varandra, också på riktigt.