Snabba cash

Lapidus, Jens

| 2006

"Jorge panikade. Sparkade allt vad han kunde mot kuken på polisen. Mannen vrålade. Jorge hade bara en sak i huvudet: kokset i bagageluckan. Greppade handtaget på luckan. Öppnade den. Slet upp NK-påsen. Polismannen slängde sig mot Jorge. Jorge höll sig fri. Polisen slet upp ett vapen. Skrek något. Jorge sprang. Mannen efter var snabb. Jorge var snabbare. Tacka Gud för tiden på Österåker och den träning han fått på sistone." Snabba cash är en spänningsroman för 2000-talet, en skildring av samhällets mörka sida där känslokalla psykopater som saknar spärrar styr. Med ett rättframt språk och imponerande berättardriv skildrar Jens Lapidus brottets obönhörliga logik mitt ibland oss. På Stureplan, i Sollentuna, i villaförorterna....

Danje Förlag

2017-01-10

Trovärdig, realistisk, likt ingen annan bok jag läst som skildrar den svenska förorten.

Matilda Pråme

2016-06-27

Ljudboken är jättebra inläst

Mariann Winge

2016-02-12

Jag förstår inte språket! Så fullt av Stockholmsslang.

Lotta Andrén

2016-01-30

Tråkig. Handlade för det mesta om vilka kläder huvudpersonen skulle köpa. Lite action i slutet.

L A

2015-12-18

Nä det här var verkligen inte en bok för mig. Karaktärerna griper inte tag i mig och allt känns bara för mycket

Pia Falk

2015-12-11

Johan CB

2015-12-03

Lars Ståhl

2015-11-09

Inger Jonsson

2015-07-24

En bok där man verkligen känner att författaren har goda kunskaper om den miljö händelserna utspelar sig i Ser fram att läsa nästa bok i serien.

Johan Arvidsson

2015-07-11

Har vanligtvis svårt att ta in sådana här hårdkokta grejer men här gör Lapidus faktiskt något unikt för Sverige. Men en konstant röst och färgstarka karaktärer skapar han sitt eget tilltalande universum. Lite väl lång för självs storyn dock.

Jag gillar det hårdkokta språket och på något märkligt sätt luras man att gilla även huvudpersonen JW som är kall, undanglidande, manipulativ, girig lycksökare och samtidigt känslosam.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Intressant och historia med tydlig framåtriktning

Lars Wekell

2014-12-23

Snabb handling

Sebastian Rane

2014-12-12

Ganska enkelt språk som antagligen skulle störa min syrra som gillar vackra, långa meningar. För min del var det helt okej. Bra handling

ö

öline pettersson

2014-11-05

Mycket bra och spännande roman, man känner igen sig mycket i alla miljöerna och den är oerhört bra skriven.
Rekommenderas starkt till alla som inte läst.
Jag har t.o.m läst den tre gånger!

ingemar jönsson

2014-10-29

Bra bok, mycket spännande! Har börjat lära mig uppskatta dessa typer av böcker.
Det är inget litterärt mästervärk men spännande läsning kan jag lova.
Mycket bättre än exempelvis "Svensk Maffia"
Pajas bok.
/Ingemar

Adam Larsson

2014-09-01

Sjukt bra bok som höll mig klistrad från början till slut.

August Larsson

2014-05-14

Grym bok!

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Nä !! Amatörer ska inte ge sig in i deckarebranschen, bland det sämst jag läst och jag läser 30 deckar om året minst. Eller så är jag fel person för att gilla boken helt enkelt.

Linda N

2013-12-04

Jo, jag gillar Lapidus stil, åtminstone i denna första bok. Tröttnar lite senare

Mona Hedestig

2013-11-02

Jättebra skriven. Läskig grym och den känns verklig men i en annan värld än min

Emma Andersson

2013-10-22

Mathilda Flood

2013-10-09

Alldeles för glorifierande av fel saker för min del.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok som är svår att släppa. Närmare verkligheten kommer du inte om du själv inte deltar. Boken är bättre än filmen.

Lars Martinsson

2013-07-31

Det stilistiskt mest intressanta som har hänt svensk litteratur sedan Röda rummet. Absolut fulländad spänningsroman med klockrena samtidsobservationer.

Louise Ö

2013-07-03

Om man bortser från " Snygg guss" och alla den där konstiga slangen i boken, så var den bra när man kom in den. Jag kunde inte släppa den och var tvungen att läsa vidare. Den undre världen är verkligen något man annars inte kommer i kontakt med. Kanske var det, det som lockade!

Matilda Krig

2013-06-12

Bra och spännande. Och som vanligt mycket bättre än filmen. Ser fram emot att få fortsätta läsa om dessa karkatärer.

Nicklas Björk

2013-06-04

Mycket spännande roman, men jösses vad jag stör mig på språkstilen.

Jan Alkstål

2012-11-15

En bok som tyvärr är väldigt jobbigt skriven

Blev lie besviken. hade höga förväntningar. Spännande ändå att läsa hur de lever, de i undre världen. Otäckt att de dessutom gör av med varandra, också på riktigt.

Erik Eriksson

2012-10-18

Hittar ett trovärdigt språk och karaktärer vilket gör att boken är spännande och givande. Skildrar miljöer och tankeställare som gör att jag kan förstå dessa samhällets olycksbarn på ett nytt sätt!

Tony

2012-10-14

Morgan Alling är grym som uppläsare.

Emma Hortlund

2012-10-11

Jag bryr mig väldigt mycket om språket i böckerna jag läser, och därför höll jag till en början på att bli tokig av Snabba cash. Slang och korta meningar, uppräkningar av vad som händer snarare än beskrivningar. Men jag kom in i det, vande mig och kunde koncentrera mig på historien istället.

Man får följa tre killar i Stockholms undre värld, som alla tre inte tvekar inför att använda sig av kriminella metoder för att skaffa snabba cash. I bakgrunden får man också följa en av killarnas letande efter sin syster som försvann i Stockholm fyra år tidigare.

Jag kan förstå att boken har blivit populär. Den är fartfylld och ganska spännande, men tanken på att det kanske kan fungera så här i Sverige på riktigt gör mig väldigt upprörd.

Carina Olsson

2012-09-30

Bra bok, den har sina brister men är absolut värd att läsas. Svag 4:a i betyg.

A-K Löfgren

2012-09-18

Intressant

Diana Cudic

2012-08-09

Boken är mycket bättre än filmen!!!

Anna Andreasson

2012-07-25

Efter en långsam början blev det bättre till slut. Inte den bästa bok jag läst men inte den sämsta heller. Blir godkänd och lite inspirerad att läsa hans andra böcker.

Karin Andersson

2012-07-11

Gääääsp, orkade aldrig ta mig igenom boken.

Anton Lilja

2012-07-06

Nagelbitande spänning som genom sätttet historien berättas får mig som läsare att känna mig närvarande på riktigt!

Andreas Ruuth

2012-07-04

Ett måste. Jag har inte läst en så här spännande bok på ett bra tag!

Katarina Strid

2012-07-03

Bra och spännande men det som lyfter den är Morgan Allings fantastiska inläsning, mycket bra! Av de tre huvudkaraktärerna var JW mest intressant.

Emma A

2012-06-19

Snabba Cash var bättre skriven än jag förväntat mig och helt galet spännande! Jag upplevde inte alls att den var särskilt rörig med karaktärerna, utan tyckte den var lättläst, flöt på bra hela tiden och kändes realistisk. Mina favoriter är JW och underbara Jorge, som var lätta att ta till sig. Skulle bara vilja väcka upp JW till verkligheten och hoppades hela tiden på att han skulle börja inse vad som egentligen är viktigt. Hans värld av lögner är fascinerande, men klart intressantare i början av boken innan han börjar leka maffiaboss. Boken blir något trögare mot slutet och jag tyckte att den spårade ur en aning. Lite för mycket av det goda och tappade bort verklighetsförankringen. Slutet var helt okej, men det kändes som om allt knöts ihop för snabbt. Jag hade velat ha mer djup och mindre actionrulle helt enkelt. Men väldigt bra underhållning, så läs...

Simon S

2012-05-01

Mycket bra, och den kändes verklighetstrogen. Språket var fantastiskt, och Lapidus kunde verkligen skickligt växla mellan språket hos de olika karaktärerna. Spänningen låg på hög nivå genom hela boken och den var helt klart mycket bättre än jag förväntat mig.

Marie Hansson

2012-04-22

Läskigt spännande och verklig.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag tycker att det är en riktigt bra bok. Jag tycker om att få insikt i hur Stockholms kriminella lever. Förortslivet och jargongen är autentisk. Som Hallonbergs-bo stör jag mig på att huvudpersonen springer omkring i loftgångar i hallonbergen!? Finns inga loftgångar där så Jens Lapidius borde gjort bättre research ;-)

Klas Forsman

2012-03-13

Bra men inte så straff skulle kunna tänka mig att läsa om den

Eva Sonesson

2012-03-12

Ok men inte mer. Fått mer beröm än den förtjänar.

Peter Eriksson

2012-03-02

De absolut bästa av hans böcker helt fantastisk. Mucket bra berättat och spännande hela tiden.

Anette Hökerberg

2012-02-26

Kul och lite annorlunda bok, han skriver som man pratar vilket gör att man måste "läsa in sig" på honom, men det går ganska snabbt. Lättläst med bra styckesindelningar. Det känns som om författaren får fram budskapet om att det inte blir bättre av att hålla på med narkotika, varken använda eller sälja.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Gillar inte alls Lapidus mörka böcker.

Helena Karlsson

2011-12-22

Åh vad berättelsen var jobbig till att börja med. Språket, "blattesvenskan", var oerhört svårt att förstå i början. När man väl kom in i berättelsen och storyn började ta sig, blev det mycket spännande. Om den är verklighetstrogen vet jag inte då det handlar om en värld jag inte känner till.
Kul att det blev en film av boken. Har dock inte sett den men är glad att jag läste boken först.

Liza Carlsson

2011-12-13

Riktigt bra!

Magnus Fürst

2011-12-12

Godkänd

Maria Jönsson

2011-12-11

För brutal och troligen alldeles för autentisk. Skrämmande.

2011-11-01

=(

Elisabeth E

2011-10-04

I början tänkte jag ge den en fyra men den tappade lite mot slutet så det blir en stark trea istället. Bättre än jag trodde att den skulle vara så det var en positiv överraskning :)

Gun Petersson

2011-07-20

Lyssnade på Morgan Allings inläsning. Språket fungerade mycket bra, det kändes nytt och intressant. Storyn är spännande och underhållande. Kommer nog att lyssna vidare.

Josefine Ejebjörk

2011-05-15

Lapidus är väl insatt i ämnet och trovärdig, men språket är ofta hackigt (och då menar jag inte dialekterna). Den tog sig mot slutet, men inte tillräckligt.

Julia Ravanis

2011-05-02

Jävligt intense, älskar språket, denna boken får mig bara att vilja börja sälja k

Sina J. Saouk

2011-04-30

Jag var egentligen inte intresserad av att läsa den här boken, men min brorsa köpte den, så jag tänkte varför inte. Jag är inte så förtjust i "blattespråket", men det passade in i handligen och gjorde den trovärdig. Dock var det lite svårt att förstå vad vissa uttryck betydde. Boken får en femma av mig för att den var jättespännande och intressant, jag streckläste den. Vissa delar hoppade jag över, som där de snackade om juggarnas/serbernas historia. Ett minus är att det var förvirrande med alla namn som inte förekom så ofta i boken, jag hade svårt att hålla reda på vilka personerna var. Kul att författaren är advokat, visste inte att de vet så mycket om branschen. Eller så är det jag som har noll koll. Ser nu fram emot att se filmen.

Fredrik Andersson

2011-04-26

Bra bok. Såg tyvärr filmen först. Boken är 100 ggr bättre

Ulrica Sandell

2011-04-05

Kändes nytt. Bra!

Ida

2011-03-28

En helt klart bra bok. Första hälften avverkade jag snabbt, det fanns ett driv och det hände saker hela tiden. Efter det börjar det att avta, det händer inte så mkt. I slutet får historien ett uppsving. Språket speglar historien, huvudpersonerna och miljöerna. När historien flyter bryr man sig inte men kan bli lite segt i längden. Så mkt bättre än filmen.

Anette Marcusson

2011-03-15

Läst den två gånger, mycket spännande

heidi carlsén

2011-03-10

Lite rörig med alla namn och personer. I övrigt en bra bok, spännande. Boken var bättre än filmen ska tilläggas!

Anna-Karin L

2011-01-14

Intressant ämne, men jag hade svårt att tycka om den. Kunde inte riktigt sympatisera med någon, vilket man iofs kanske inte behöver, men som jag gärna vill. Annorlunda språk...

Eyez Only

2010-12-18

Jag avgudar den här boken. Sk*tbra rakt igenom! (Men det verkar samlas en del datahackers just på Lundagatan. I millennium-trilogin bor Lisbeth Salander på Lundagatan och i den här boken bor hackern som hjälper Jorge på samma gata...)

Sandra Svensson

2010-12-06

älskade hans sätt att skriva! mkt underhållande från början till slut.

KR

2010-11-30

Lapidus är som en kulspruteversion av Leif GW Persson. Lyssnade på ljudboken, så de notoriskt "korta meningarna" störde inte lika mycket som jag kan tänka mig att de gör i skrift. Känns "äkta", men vad vet jag? Sånt här intresserar mig egentligen inte alls.

Evert Nilsson

2010-11-25

Måste medge att berättartonen fångar, och att Lapidus förstår att bygga upp en spänning.

Men där tar nästan upskattningen slut. Jag har väldigt svårt att finna någon egentlig poäng med boken, utöver det att underhålla i största almänhet. Intrigen känns lite klicheártad, och tagnerar nästan såpoperan.

Nu har jag personligen ingen erfarenhet av brats, eller stureplansmiliöer, men har däremot grundliga erfarenheter av kriminella kretsar, missbrukarkretsar, och prosittuerade osv.
Min personliga bedömning är att karaktärerna saknar trovärdighet !
Boken bär prägeln av samma sensationspräglade spekulativa skriverier som delar av svensk press ägnade sig åt under 70-talet, när beteckningar och begrepp son "Mr. X", och "AB Svenska brott" prydde landets löpsedlar - bara i modernare tapning.

Det kittlar nog nerverna lite, men är betydlgt överdramatiserat, och lite sådär Bonnie-and-Clyde romantiskt !

Maria Stensson

2010-08-27

En av de bättre böcker jag läst. Tycker att den handlar om verkligheten på ett sätt som berör

Sam Andersson

2010-08-24

Dålig prosa med korta meningar som gör boken stötig att läsa. Helt fri från spänning men fullt med sakfel.

Paulina K

2010-08-15

överskattad - Lapidus är då rakt ingen författare.

Nytt roligt språk. Otäck.

Fredrik S

2010-08-01

En lovande inledning sedan förlorar han fokus och tempo. Mycket stereotyper och inte trovärdig i mina ögon.

Wenche Sjöberg

2010-07-31

En av dom få böcker jag aldrig läst klart.. Gillade den inte det minsta.

2010-07-31

Varför tycker jag inte om den här när "alla" andra tycker så mycket om den??

Franciska Haldemo

2010-07-29

Mycket bra bok, intressesant karaktärer och den håller läsaren nyfiken. Filmen är inte alls i samma klass och har man läst boken får man mycket mer bakgrundsfakta. Kan tänka mig att man hittar vissa luckor i berättelsen om man ser filmen utan att ha läst boken.

Å

Åsa Landin

2010-07-28

En träffsäker och mycket underhållande bok. Väldigt lättläst språk och sidorna bara springer förbi. Läste boken efter det att jag sett filmen och inser att det inte ens är samma historia, denna är bättre. LÄS DEN

Erik Bamford

2010-07-25

Mycket underhållande bok men slutet kändes lite väl hastigt.

Liza Bolin

2010-07-21

positivt överraskad, den var mycket bättre än jag hade förväntat mig. fortfarande ingen tiotaggare, men absolut läsvärd.

Mariette Enelycke

2010-06-29

När jag började läsa tyckte jag att språket var jobbigt, men efterhand så började jag förstå det. Det gjorde att jag nu älskar den formen av språk i en bok och jag vill bara läsa mer av Jens Lapidus. En av mina favoritförfattare

Margareta Johansson

2010-06-27

En ganska bra bok där det känns att författaren har en del inside information om hur den undre världen fungerar.

Petra Gardtman

2010-06-07

En bok jag kom in i direkt. Den är skriven så man tror allt är på riktigt och händer nu. Många namn att hålla reda på som låter likvärdigt men fantastiskt bra!!!

Riktigt kul att få följa den undre världen i Stockholm.

2010-06-06

Oj, vad den var jobbig i början. Språket var oerhört svårt att vänja sig vid och jag hade behövt en ordlista för att vara helt säker på betydelsen på vissa ord. Själva historien var mycket spännande. Om den är verklighetstrogen kan jag inte uttala mig om. Jag vet inte hur det fungerar vare sig i Stockholms jet-set liv eller undre värld, men spännande och underhållande var det. Jag gillade speciellt att karaktärerna inte var antingen eller, utan både och.

Pamela Fuentes

2010-06-04

Den är OK, jag antar att han vet vad han skriver om då det är väldigt detaljerad, själv har jag ingen aning om varken brats eller kriminellas värld men läsvärt den var. Han skriver väldigt bra men tyckte att karaktärerna var lite ensidiga och platta, även om han försökte visa en annan sida hos Mrado.

Marika Holmberg

2010-05-31

Någonstans efter mitten av boken händer något, den blir lite trög och jag hakar hela tiden upp mej på det faktum att alla "att" och "hade" saknas i texten!

Mårten Löf

2010-05-29

Han är ju duktig på att berätta en historia. men språket är ju löjligt ibland. så. korta. meningar. sms-språk kallade någon det.

Annica Bark

2010-05-23

Helt okej, varken mer eller mindre.

Marina Trenkoska

2010-04-12

Trovärdig skildring av Stockholms undre värld. Men det gick lite för fort på slutet.... En fyra får den!

2010-03-21

Att filmen är bättre än boken är jag sällan den som tycker, men i det här fallet är det så för mig... Jag hade precis börjat läsa boken när jag o Elin gick på bio för att se, vad min son tycker är den bästa svenska filmen på länge... och vi var nöjda... Visserligen tyckte jag att filmen svepte över vissa händelser som jag då förväntade mig få mer ordning på i boken... men boken... ja den var förvisso bra men för mig har den för många sidor, den hade helt klart vunnit på att sortera bort en del, det blev rundgång för mig o för mycket detaljer o personer o händelser att hålla reda på... så därför sjunker betyget betänkligt mycket, hur gärna jag än vill sätta mer så nej det går inte...

emma johnsson

2010-03-15

började lyssna på den, men slutade efter 2 kapitel

Birgitta Källving

2010-03-09

Inte min stil på språket

Engelska Väninnan

2010-02-23

Mycket trovärdig och spännande berättelse. Obehaglig att tänka på.

Elin Olausson

2010-02-20

Väldigt "lång" bok som slutade snabbt och dumt. Hade förväntat mig mer av den.

Spännade läsning!

Adrien Combier Hogg

2010-01-24

Helt OK nästan rakt igenom. Slutet är dock alldeles för orealistiskt löjligt och "Hollywoodianskt" för att jag skall ta det på allvar vilket gör att SC lämnar mig med en unken eftersmak...

jenny modin

2010-01-15

Mycket bra och gripande.

kajsa söderström

2009-12-29

Det här kan vara en av de sämsta böcker jag någonsin läst. Den var upprörande dålig. Uselt språk, klyschig handling och inte ett dugg trovärdig. En av få böcker jag läst som jag känner förtjänar ett bokbål. Den är rentav fördummande. Att den skulle beskriva "den undre världen"? Pyttsan! Fördomsfull och genomvidrig är vad den är.

Karl Jakobsson

2009-12-11

Underhållande bok, uppdelningen på tre olika delar är ett idag lite vanligare och rätt fungerande koncept. Fördelen är att jag för egen del inte fastnar i alla tre, vilket gör att när en segare del kommer är det rätt enkelt att lägga ifrån sig boken. Inget jag kände att jag ville sluta läsa och aldrig lyfta igen.

Knut Almgren

2009-11-13

Lapidus har läst så mycket Ellroy att Snabba Cash snuddar på att vara plagiat. Den är helt ok dock men hade blivit trovärdigare om Lapidus spenderat mer tid åt research.

Maria Lindgren

2009-11-13

Intressant och verklighetstrogen. Kändes äkta.

tom persson

2009-11-07

Synd att den världen finns.

Ann-Sofie Lindmark

2009-10-25

Bra bok. Gillade avsnittet om Hennes & Maurits i Robertsfors. Nej det finns inget H&M i Robertsfors.

Skrotmagnet

2009-10-03

Har författaren månne en böjelse för James Ellroy-romaner? Quick and dirty roman som är helt ok tidsfördriv.

Tor von Geijer

2009-09-23

Skön stil.

Lotta Norén

2009-09-09

Orkade inte läsa klart den. Tyckte det var samma "tugg" hela tiden...

Ali Sandli

2009-09-01

Bästa boken!!

Lisa Wennerstrand

2009-08-31

Trodde aldrig att Stockholms kriminella värld skulle intressera mig, men denna bok var väldigt spännande och fängslande. En positiv överraskning!

Thomas Rosswall

2009-08-24

Kokainsvängen och Stureplan i en spännande bok från Stockholms under värld. Man får tydligen bra insyn från jobbet på ett advokatkontor!

Maria Edström

2009-08-18

Bra, spännande. Man kan känna igen på platser etc. Men språket funkar INTE för mig. Det blir för mycket och vissa uttryck använder sig inte ens blattar av....

Cicci Harström

2009-07-27

Denna bok har legat länge på nattduksbordet utan att bli läst, men nu så...
Bokens tempo är snabbt, precis som titeln.Handlingen skiftar mellan Stockholms under värld till överklassen och Stureplan. Man får följa tre personer parallellt i hela boken:
JW en vanlig kille från en liten ort i Sverige, som kommer till Stockholm för att plugga. Han gör allt för att likna överklasskillarna och smälta in i deras gäng. Men livsstilen kostar mycket pengar och han börjar sälja kokain för att finansiera sin nya livsstil, men inte helt utan kosekvenser.
Mrado en av Stockholm tyngsta kriminella med bl.a. misshandel, utpressning m.m. i sin meritlista. Han spelar ett högt spel då han ifrågasätter sin chef, inget man gör ostraffat.
Jorge en småkriminell lationokille som rymmer från fängelset. Hans mål är att se till att hämnas de som såg till att han hamnade i fängelset.
Enligt min mening så var boken ok, men inte mer. Det kändes som det blev lite för mycket av allt helt enkelt...

Mäla 4 life

2009-07-24

Känns ungefär lika initierad som om den vore skriven av vemsomhelst med tillgång till kabel-TV.

Johannes Persson

2009-07-24

Det är en bomb till debutroman.

Carina Carlsson

2009-07-19

Egentligen gillade jag itne sättet boken var skriven på, men ger den ändå högt betyg, för det är den sosrts bok jag gillar.

Sofia Åkerberg

2009-07-16

Helt ok, både vad gäller plot och språk. Dock: språket känns fräscht i början men mot slutet blir det lite tröttsamt och känns en aning forcerat och kanske lite väl överlagt. Historiens riktning påminner dessutom alldeles för mycket om Aldrig fucka upp (som jag läste innan) så jag är lite besviken på bristen på uppfinningsrikedom.

I detta avseende var dessutom karaktärerna Jorge och Mahmud alldeles för lika varandra både vad gäller språk och utveckling.

Ulla Englund

2009-07-08

Fortsätter pliktskildigast, "alla" säger att den är bra, men jag blir bara olustig ju mer jag läser. Alla ungdomar som förstör sina liv...

BOKMANIA bokblogg

2009-07-08

Bokmanias recension finns här: http://www.bokmania.net/2008/06/snabba-cash.html

Johanna Falkered

2009-07-01

En banbrytande bok som handlar om hur det faktiskt ser ut idag.

Jag läste den, slukade den som en påse chips. Gick inte att sluta och jag är ingen bokmal. Rättare sagt så är det första boken jag läst slut. Så vad tyckte en som jag om boken som ska spegla den undre världen och skriven av en advokat?

JW, Jorge och Mrado. Trion som knuts samman i en värld där mormor inte stickar utan rensar pipan på hagelbössan. Ja nu fanns det ju ingen mormor men en jävla massa juggar, sutreplanshäng som drar K och en rymling som hoppa mur. Rakt upp och ner så älskade jag boken. Tycker den speglar Stockholms bottenskrap på ett förbannat bra sätt. Okej, det finns flera sanningar och i denna bok tre. Min sanning är min sanning och så vidare, men Jens har gjort en riktigt bra jobb. Nej, ett förbannat bra jobb. Nu snackar vi miljö, jargong och det under ytan. Trovärdigheten. Jag är mäkta imponerad av Jens tunga jobb bakom boken, applåder för det.

Om vi glider över på språket. Ja, Jens har nog ett eget språk. Snabbt, aggressivt och rakt. Korta meningar och stundvis springer storyn fram i hundra knyck. I love it. Jag gillar inte när det segas ner och man måste plöja genom långa transportsträckor för att nå godiset. Men språket i sig, det kort huggna meningar ligger rätt på tungan för mig. Berättartekniken då? Ni vet tre olika gubbar som vävs ihop och så slutar det med en knut. Bra Bra och Bra. Det får en som läsare att vara på hugget och inte tröttas ut. En typ av Cliffhangers men vad jag tror så är det viktigt att man ja.. då som skribent har tre bra storys som är intressanta i sig. Och inte bara en bra och två halvbra. Då vill man bara bläddra vidare, hoppa över. Har J lyckats. Jo absolut. Jag digga Mrado så klart och JW var en kul och intressant karaktär plus rymman Jorge. Jo han har lyckats. En kriminell muskeljugge som är indrivare, pokertorsk, videouthyrare, underhuggare och som vill klättra stege. En wannabe stureplansbrat som gör allt för att glida dyrt och bli accepterad. Och så snubben som rymde från kåken och lever som en fattig råtta, i hämnd. Alla tre har djupa sidor också, alltså sidor i boken som är lite djupare. Hmm.. inte mina favoritdelar men jag fattar. Det är ett måste att ha.. dottern, familjen, syrran och ja.. ni fattar. Kontraster. Men J har lyft fram det hela på ett beundransvärt sätt – till och med mr R.

Nu har boken sålt vad jag vet ca 700 000 ex och det är en del. En jävla massa. Var det tjugofem länder som den ska publiceras i också? Jo jag tror det. Bara det är ju ett tecken på att man inte ska missa denna bok eller ja.. vem fan har gjort det? Till och med mormor borde lägga ifrån sig hagelbrakan och sniffa, Snabba C.

Fem av fem

Lena Friborg

2009-06-23

Macho till tusen, men spännande. Bra tycker jag.
Men alltså, i Robertsfors finns inget H&M. Lapidus kan inte ha varit där.

Susanne Axmacher

2009-06-23

Jag gillar inte thrillers och deckare men tyckte Snabba Cash var riktigt bra pga av det nya greppet, språket, men också för att jag verkligen ömmade för JW som försökte behålla sin fasad av att höra till, och för de andra personerna som hade trovärdiga sprickor i fasaden och ett mänskligt inre. Uppföljaren Aldrig Fucka Upp dock lite av en besvikelse, orkade aldrig riktigt börja läsa den.

Josefine Lind

2009-06-22

Klarade inte av språket så jag kom aldrig längre än till första sidan, Men jag kanske missar något?

Anders Högman

2009-06-20

Grymt spännande och nyskapande för att vara svensk!

Martin Luther

2009-06-20

Viktor Ivicz är bög.

Lady Flanders

2009-06-18

Den började så bra, när han tappade hanteln på någons fot där i gymmet... lovade så mycket, men levererade nada.

Inger Mårtenson

2009-06-15

Jag lyckades inte ta mig över språkbarriären så jag gav den till min dotter som gillade den.

Anna Hertzman

2009-06-15

Överskattad!

Viktor Ivicz

2009-06-12

finns inga ursäkter för den här boken

Eva Grufman

2009-06-11

Lättläst och spännande. Annorlunda mot vanliga deckare.