Snabba cash

Lapidus, Jens

| 2006

"Jorge panikade. Sparkade allt vad han kunde mot kuken på polisen. Mannen vrålade. Jorge hade bara en sak i huvudet: kokset i bagageluckan. Greppade handtaget på luckan. Öppnade den. Slet upp NK-påsen. Polismannen slängde sig mot Jorge. Jorge höll sig fri. Polisen slet upp ett vapen. Skrek något. Jorge sprang. Mannen efter var snabb. Jorge var snabbare. Tacka Gud för tiden på Österåker och den träning han fått på sistone." Snabba cash är en spänningsroman för 2000-talet, en skildring av samhällets mörka sida där känslokalla psykopater som saknar spärrar styr. Med ett rättframt språk och imponerande berättardriv skildrar Jens Lapidus brottets obönhörliga logik mitt ibland oss. På Stureplan, i Sollentuna, i villaförorterna....

Sara M

2022-09-29

Vet inte. Hade ng frvntat mig mer av den hr eftersom jag gillade teveserien och gillar Jens. Men ja.

Maja Nilsson

Torslandaskolank4

2021-09-29

Josefine Malmer

2021-08-24

Ganska bra bok men tyvrr dligt sprk vilket tar ner betyget.

Safira Blom

2020-12-06

Sofi Lindberg

2020-12-03

Boken fngslande, tyvrr frstrdes upplevelsen nr man sg filmen. Men s r det vl fr jmnan. Men boken mycket lsvrld.

Anders Strandberg

2020-09-16

Mrk och upplevs som kta. Bra karaktrsbeskrivningar.

Kristina Kex

2020-02-02

En rtt bra deckare helt enkelt!

Anders S

2019-10-19

Svrt att vnja sig vid sprket men storyn var fngslande frn brjan.

Lunsan

2019-07-30

Alltid lsvrd!

Sebastian Ekdahl

2019-07-05

Grymt bra bok som ger en bra insyn i hur den undre vrlden kan se ut.

Tomas J

2019-06-21

Anne Winterfeldt

2019-04-27

S annorlunda, jag njt av lsningen hela boken, helhftigt!

Jack Lorenz

2019-02-22

Helt okej, spnnande och man vill grna lsa vidare, men kanske lite verskattad enligt min sikt.

Joakim Karlsson

2018-10-23

Spnnande och lttlst, ibland vl mycket slang vilket dock passar handlingen bra. De olika karaktrerna beskrivs p ett bra stt och historierna vvs samman p ett naturligt stt. Lsvrd!

Ronnie Videli

2018-10-07

Danje Frlag

2017-01-10

Trovrdig, realistisk, likt ingen annan bok jag lst som skildrar den svenska frorten.

Matilda El Rameid

2016-06-27

Ljudboken r jttebra inlst

Mariann Winge

2016-02-12

Jag frstr inte sprket! S fullt av Stockholmsslang.

Lotta Andrn

2016-01-30

Trkig. Handlade fr det mesta om vilka klder huvudpersonen skulle kpa. Lite action i slutet.

L A

2015-12-18

N det hr var verkligen inte en bok fr mig. Karaktrerna griper inte tag i mig och allt knns bara fr mycket

Pia Falk

2015-12-11

Johan CB

2015-12-03

Lars Sthl

2015-11-09

Inger Jonsson

2015-07-24

En bok dr man verkligen knner att frfattaren har goda kunskaper om den milj hndelserna utspelar sig i Ser fram att lsa nsta bok i serien.

Johan Arvidsson

2015-07-11

Har vanligtvis svrt att ta in sdana hr hrdkokta grejer men hr gr Lapidus faktiskt ngot unikt fr Sverige. Men en konstant rst och frgstarka karaktrer skapar han sitt eget tilltalande universum. Lite vl lng fr sjlvs storyn dock.

Jag gillar det hrdkokta sprket och p ngot mrkligt stt luras man att gilla ven huvudpersonen JW som r kall, undanglidande, manipulativ, girig lyckskare och samtidigt knslosam.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Intressant och historia med tydlig framtriktning

Lars Wekell

2014-12-23

Snabb handling

Sebastian Rane

2014-12-12

Ganska enkelt sprk som antagligen skulle stra min syrra som gillar vackra, lnga meningar. Fr min del var det helt okej. Bra handling

line pettersson

2014-11-05

Mycket bra och spnnande roman, man knner igen sig mycket i alla miljerna och den r oerhrt bra skriven.
Rekommenderas starkt till alla som inte lst.
Jag har t.o.m lst den tre gnger!

ingemar jnsson

2014-10-29

Bra bok, mycket spnnande! Har brjat lra mig uppskatta dessa typer av bcker.
Det r inget litterrt mstervrk men spnnande lsning kan jag lova.
Mycket bttre n exempelvis "Svensk Maffia"
Pajas bok.
/Ingemar

Adam Larsson

2014-09-01

Sjukt bra bok som hll mig klistrad frn brjan till slut.

August Larsson

2014-05-14

Grym bok!

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

N !! Amatrer ska inte ge sig in i deckarebranschen, bland det smst jag lst och jag lser 30 deckar om ret minst. Eller s r jag fel person fr att gilla boken helt enkelt.

Linda N

2013-12-04

Jo, jag gillar Lapidus stil, tminstone i denna frsta bok. Trttnar lite senare

Mona Hedestig

2013-11-02

Jttebra skriven. Lskig grym och den knns verklig men i en annan vrld n min

Emma Griph

2013-10-22

Mathilda Flood

2013-10-09

Alldeles fr glorifierande av fel saker fr min del.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok som r svr att slppa. Nrmare verkligheten kommer du inte om du sjlv inte deltar. Boken r bttre n filmen.

Lars Willfors

2013-07-31

Det stilistiskt mest intressanta som har hnt svensk litteratur sedan Rda rummet. Absolut fullndad spnningsroman med klockrena samtidsobservationer.

Louise

2013-07-03

Om man bortser frn " Snygg guss" och alla den dr konstiga slangen i boken, s var den bra nr man kom in den. Jag kunde inte slppa den och var tvungen att lsa vidare. Den undre vrlden r verkligen ngot man annars inte kommer i kontakt med. Kanske var det, det som lockade!

Matilda Krig

2013-06-12

Bra och spnnande. Och som vanligt mycket bttre n filmen. Ser fram emot att f fortstta lsa om dessa karkatrer.

Nicklas Bjrk

2013-06-04

Mycket spnnande roman, men jsses vad jag str mig p sprkstilen.

Jan Alkstl

2012-11-15

En bok som tyvrr r vldigt jobbigt skriven

Blev lie besviken. hade hga frvntningar. Spnnande nd att lsa hur de lever, de i undre vrlden. Otckt att de dessutom gr av med varandra, ocks p riktigt.