Snabba cash

Lapidus, Jens

| 2006

"Jorge panikade. Sparkade allt vad han kunde mot kuken på polisen. Mannen vrålade. Jorge hade bara en sak i huvudet: kokset i bagageluckan. Greppade handtaget på luckan. Öppnade den. Slet upp NK-påsen. Polismannen slängde sig mot Jorge. Jorge höll sig fri. Polisen slet upp ett vapen. Skrek något. Jorge sprang. Mannen efter var snabb. Jorge var snabbare. Tacka Gud för tiden på Österåker och den träning han fått på sistone." Snabba cash är en spänningsroman för 2000-talet, en skildring av samhällets mörka sida där känslokalla psykopater som saknar spärrar styr. Med ett rättframt språk och imponerande berättardriv skildrar Jens Lapidus brottets obönhörliga logik mitt ibland oss. På Stureplan, i Sollentuna, i villaförorterna....

Danje Frlag

2017-01-10

Trovrdig, realistisk, likt ingen annan bok jag lst som skildrar den svenska frorten.

Matilda Prme

2016-06-27

Ljudboken r jttebra inlst

Mariann Winge

2016-02-12

Jag frstr inte sprket! S fullt av Stockholmsslang.

Lotta Andrn

2016-01-30

Trkig. Handlade fr det mesta om vilka klder huvudpersonen skulle kpa. Lite action i slutet.

L A

2015-12-18

N det hr var verkligen inte en bok fr mig. Karaktrerna griper inte tag i mig och allt knns bara fr mycket

Pia Falk

2015-12-11

Johan CB

2015-12-03

Lars Sthl

2015-11-09

Inger Jonsson

2015-07-24

En bok dr man verkligen knner att frfattaren har goda kunskaper om den milj hndelserna utspelar sig i Ser fram att lsa nsta bok i serien.

Johan Arvidsson

2015-07-11

Har vanligtvis svrt att ta in sdana hr hrdkokta grejer men hr gr Lapidus faktiskt ngot unikt fr Sverige. Men en konstant rst och frgstarka karaktrer skapar han sitt eget tilltalande universum. Lite vl lng fr sjlvs storyn dock.

Jag gillar det hrdkokta sprket och p ngot mrkligt stt luras man att gilla ven huvudpersonen JW som r kall, undanglidande, manipulativ, girig lyckskare och samtidigt knslosam.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Intressant och historia med tydlig framtriktning

Lars Wekell

2014-12-23

Snabb handling

Sebastian Rane

2014-12-12

Ganska enkelt sprk som antagligen skulle stra min syrra som gillar vackra, lnga meningar. Fr min del var det helt okej. Bra handling

line pettersson

2014-11-05

Mycket bra och spnnande roman, man knner igen sig mycket i alla miljerna och den r oerhrt bra skriven.
Rekommenderas starkt till alla som inte lst.
Jag har t.o.m lst den tre gnger!

ingemar jnsson

2014-10-29

Bra bok, mycket spnnande! Har brjat lra mig uppskatta dessa typer av bcker.
Det r inget litterrt mstervrk men spnnande lsning kan jag lova.
Mycket bttre n exempelvis "Svensk Maffia"
Pajas bok.
/Ingemar

Adam Larsson

2014-09-01

Sjukt bra bok som hll mig klistrad frn brjan till slut.

August Larsson

2014-05-14

Grym bok!

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

N !! Amatrer ska inte ge sig in i deckarebranschen, bland det smst jag lst och jag lser 30 deckar om ret minst. Eller s r jag fel person fr att gilla boken helt enkelt.

Linda N

2013-12-04

Jo, jag gillar Lapidus stil, tminstone i denna frsta bok. Trttnar lite senare

Mona Hedestig

2013-11-02

Jttebra skriven. Lskig grym och den knns verklig men i en annan vrld n min

Emma Andersson

2013-10-22

Mathilda Flood

2013-10-09

Alldeles fr glorifierande av fel saker fr min del.

O

Olle pung

2013-09-04

Mycket bra bok som r svr att slppa. Nrmare verkligheten kommer du inte om du sjlv inte deltar. Boken r bttre n filmen.

Lars Martinsson

2013-07-31

Det stilistiskt mest intressanta som har hnt svensk litteratur sedan Rda rummet. Absolut fullndad spnningsroman med klockrena samtidsobservationer.

Louise

2013-07-03

Om man bortser frn " Snygg guss" och alla den dr konstiga slangen i boken, s var den bra nr man kom in den. Jag kunde inte slppa den och var tvungen att lsa vidare. Den undre vrlden r verkligen ngot man annars inte kommer i kontakt med. Kanske var det, det som lockade!

Matilda Krig

2013-06-12

Bra och spnnande. Och som vanligt mycket bttre n filmen. Ser fram emot att f fortstta lsa om dessa karkatrer.

Nicklas Bjrk

2013-06-04

Mycket spnnande roman, men jsses vad jag str mig p sprkstilen.

Jan Alkstl

2012-11-15

En bok som tyvrr r vldigt jobbigt skriven

Blev lie besviken. hade hga frvntningar. Spnnande nd att lsa hur de lever, de i undre vrlden. Otckt att de dessutom gr av med varandra, ocks p riktigt.

Erik Eriksson

2012-10-18

Hittar ett trovrdigt sprk och karaktrer vilket gr att boken r spnnande och givande. Skildrar miljer och tankestllare som gr att jag kan frst dessa samhllets olycksbarn p ett nytt stt!

Tony

2012-10-14

Morgan Alling r grym som upplsare.

Emma Hortlund

2012-10-11

Jag bryr mig vldigt mycket om sprket i bckerna jag lser, och drfr hll jag till en brjan p att bli tokig av Snabba cash. Slang och korta meningar, upprkningar av vad som hnder snarare n beskrivningar. Men jag kom in i det, vande mig och kunde koncentrera mig p historien istllet.

Man fr flja tre killar i Stockholms undre vrld, som alla tre inte tvekar infr att anvnda sig av kriminella metoder fr att skaffa snabba cash. I bakgrunden fr man ocks flja en av killarnas letande efter sin syster som frsvann i Stockholm fyra r tidigare.

Jag kan frst att boken har blivit populr. Den r fartfylld och ganska spnnande, men tanken p att det kanske kan fungera s hr i Sverige p riktigt gr mig vldigt upprrd.

Carina Olsson

2012-09-30

Bra bok, den har sina brister men r absolut vrd att lsas. Svag 4:a i betyg.

A-K Lfgren

2012-09-18

Intressant

Diana Cudic

2012-08-09

Boken r mycket bttre n filmen!!!

Anna Andreasson

2012-07-25

Efter en lngsam brjan blev det bttre till slut. Inte den bsta bok jag lst men inte den smsta heller. Blir godknd och lite inspirerad att lsa hans andra bcker.

Karin Andersson

2012-07-11

Gsp, orkade aldrig ta mig igenom boken.

Anton Lilja

2012-07-06

Nagelbitande spnning som genom stttet historien berttas fr mig som lsare att knna mig nrvarande p riktigt!

Andreas Ruuth

2012-07-04

Ett mste. Jag har inte lst en s hr spnnande bok p ett bra tag!

Katarina Strid

2012-07-03

Bra och spnnande men det som lyfter den r Morgan Allings fantastiska inlsning, mycket bra! Av de tre huvudkaraktrerna var JW mest intressant.

Emma Andersson

2012-06-19

Snabba Cash var bttre skriven n jag frvntat mig och helt galet spnnande! Jag upplevde inte alls att den var srskilt rrig med karaktrerna, utan tyckte den var lttlst, flt p bra hela tiden och kndes realistisk. Mina favoriter r JW och underbara Jorge, som var ltta att ta till sig. Skulle bara vilja vcka upp JW till verkligheten och hoppades hela tiden p att han skulle brja inse vad som egentligen r viktigt. Hans vrld av lgner r fascinerande, men klart intressantare i brjan av boken innan han brjar leka maffiaboss. Boken blir ngot trgare mot slutet och jag tyckte att den sprade ur en aning. Lite fr mycket av det goda och tappade bort verklighetsfrankringen. Slutet var helt okej, men det kndes som om allt knts ihop fr snabbt. Jag hade velat ha mer djup och mindre actionrulle helt enkelt. Men vldigt bra underhllning, s ls...

Simon S

2012-05-01

Mycket bra, och den kndes verklighetstrogen. Sprket var fantastiskt, och Lapidus kunde verkligen skickligt vxla mellan sprket hos de olika karaktrerna. Spnningen lg p hg niv genom hela boken och den var helt klart mycket bttre n jag frvntat mig.

Marie Hansson

2012-04-22

Lskigt spnnande och verklig.

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag tycker att det r en riktigt bra bok. Jag tycker om att f insikt i hur Stockholms kriminella lever. Frortslivet och jargongen r autentisk. Som Hallonbergs-bo str jag mig p att huvudpersonen springer omkring i loftgngar i hallonbergen!? Finns inga loftgngar dr s Jens Lapidius borde gjort bttre research ;-)

Klas Forsman

2012-03-13

Bra men inte s straff skulle kunna tnka mig att lsa om den

Eva Sonesson

2012-03-12

Ok men inte mer. Ftt mer berm n den frtjnar.

Peter Eriksson

2012-03-02

De absolut bsta av hans bcker helt fantastisk. Mucket bra berttat och spnnande hela tiden.

Anette Hkerberg

2012-02-26

Kul och lite annorlunda bok, han skriver som man pratar vilket gr att man mste "lsa in sig" p honom, men det gr ganska snabbt. Lttlst med bra styckesindelningar. Det knns som om frfattaren fr fram budskapet om att det inte blir bttre av att hlla p med narkotika, varken anvnda eller slja.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Gillar inte alls Lapidus mrka bcker.

Helena Karlsson

2011-12-22

h vad berttelsen var jobbig till att brja med. Sprket, "blattesvenskan", var oerhrt svrt att frst i brjan. Nr man vl kom in i berttelsen och storyn brjade ta sig, blev det mycket spnnande. Om den r verklighetstrogen vet jag inte d det handlar om en vrld jag inte knner till.
Kul att det blev en film av boken. Har dock inte sett den men r glad att jag lste boken frst.

Liza Carlsson

2011-12-13

Riktigt bra!

Magnus Frst

2011-12-12

Godknd

Maria Jnsson

2011-12-11

Fr brutal och troligen alldeles fr autentisk. Skrmmande.

2011-11-01

=(

Elisabeth J

2011-10-04

I brjan tnkte jag ge den en fyra men den tappade lite mot slutet s det blir en stark trea istllet. Bttre n jag trodde att den skulle vara s det var en positiv verraskning :)

Gun Petersson

2011-07-20

Lyssnade p Morgan Allings inlsning. Sprket fungerade mycket bra, det kndes nytt och intressant. Storyn r spnnande och underhllande. Kommer nog att lyssna vidare.

Josefine Ejebjrk

2011-05-15

Lapidus r vl insatt i mnet och trovrdig, men sprket r ofta hackigt (och d menar jag inte dialekterna). Den tog sig mot slutet, men inte tillrckligt.

Julia Ravanis

2011-05-02

Jvligt intense, lskar sprket, denna boken fr mig bara att vilja brja slja k

Sina J. Saouk

2011-04-30

Jag var egentligen inte intresserad av att lsa den hr boken, men min brorsa kpte den, s jag tnkte varfr inte. Jag r inte s frtjust i "blattesprket", men det passade in i handligen och gjorde den trovrdig. Dock var det lite svrt att frst vad vissa uttryck betydde. Boken fr en femma av mig fr att den var jttespnnande och intressant, jag strecklste den. Vissa delar hoppade jag ver, som dr de snackade om juggarnas/serbernas historia. Ett minus r att det var frvirrande med alla namn som inte frekom s ofta i boken, jag hade svrt att hlla reda p vilka personerna var. Kul att frfattaren r advokat, visste inte att de vet s mycket om branschen. Eller s r det jag som har noll koll. Ser nu fram emot att se filmen.

Fredrik Andersson

2011-04-26

Bra bok. Sg tyvrr filmen frst. Boken r 100 ggr bttre

Ulrica Sandell

2011-04-05

Kndes nytt. Bra!

Ida

2011-03-28

En helt klart bra bok. Frsta hlften avverkade jag snabbt, det fanns ett driv och det hnde saker hela tiden. Efter det brjar det att avta, det hnder inte s mkt. I slutet fr historien ett uppsving. Sprket speglar historien, huvudpersonerna och miljerna. Nr historien flyter bryr man sig inte men kan bli lite segt i lngden. S mkt bttre n filmen.

Anette Marcusson

2011-03-15

Lst den tv gnger, mycket spnnande

heidi carlsn

2011-03-10

Lite rrig med alla namn och personer. I vrigt en bra bok, spnnande. Boken var bttre n filmen ska tillggas!

Anna-Karin L

2011-01-14

Intressant mne, men jag hade svrt att tycka om den. Kunde inte riktigt sympatisera med ngon, vilket man iofs kanske inte behver, men som jag grna vill. Annorlunda sprk...

Eyez Only

2010-12-18

Jag avgudar den hr boken. Sk*tbra rakt igenom! (Men det verkar samlas en del datahackers just p Lundagatan. I millennium-trilogin bor Lisbeth Salander p Lundagatan och i den hr boken bor hackern som hjlper Jorge p samma gata...)

Sandra Svensson

2010-12-06

lskade hans stt att skriva! mkt underhllande frn brjan till slut.

KR

2010-11-30

Lapidus r som en kulspruteversion av Leif GW Persson. Lyssnade p ljudboken, s de notoriskt "korta meningarna" strde inte lika mycket som jag kan tnka mig att de gr i skrift. Knns "kta", men vad vet jag? Snt hr intresserar mig egentligen inte alls.

Evert Nilsson

2010-11-25

Mste medge att berttartonen fngar, och att Lapidus frstr att bygga upp en spnning.

Men dr tar nstan upskattningen slut. Jag har vldigt svrt att finna ngon egentlig pong med boken, utver det att underhlla i strsta almnhet. Intrigen knns lite klichertad, och tagnerar nstan spoperan.

Nu har jag personligen ingen erfarenhet av brats, eller stureplansmilier, men har dremot grundliga erfarenheter av kriminella kretsar, missbrukarkretsar, och prosittuerade osv.
Min personliga bedmning r att karaktrerna saknar trovrdighet !
Boken br prgeln av samma sensationsprglade spekulativa skriverier som delar av svensk press gnade sig t under 70-talet, nr beteckningar och begrepp son "Mr. X", och "AB Svenska brott" prydde landets lpsedlar - bara i modernare tapning.

Det kittlar nog nerverna lite, men r betydlgt verdramatiserat, och lite sdr Bonnie-and-Clyde romantiskt !

Maria Stensson

2010-08-27

En av de bttre bcker jag lst. Tycker att den handlar om verkligheten p ett stt som berr

Sam Andersson

2010-08-24

Dlig prosa med korta meningar som gr boken sttig att lsa. Helt fri frn spnning men fullt med sakfel.

Paulina K

2010-08-15

verskattad - Lapidus r d rakt ingen frfattare.

Nytt roligt sprk. Otck.

Fredrik S

2010-08-01

En lovande inledning sedan frlorar han fokus och tempo. Mycket stereotyper och inte trovrdig i mina gon.

Wenche Sjberg

2010-07-31

En av dom f bcker jag aldrig lst klart.. Gillade den inte det minsta.

2010-07-31

Varfr tycker jag inte om den hr nr "alla" andra tycker s mycket om den??

Franciska Haldemo

2010-07-29

Mycket bra bok, intressesant karaktrer och den hller lsaren nyfiken. Filmen r inte alls i samma klass och har man lst boken fr man mycket mer bakgrundsfakta. Kan tnka mig att man hittar vissa luckor i berttelsen om man ser filmen utan att ha lst boken.

sa Landin

2010-07-28

En trffsker och mycket underhllande bok. Vldigt lttlst sprk och sidorna bara springer frbi. Lste boken efter det att jag sett filmen och inser att det inte ens r samma historia, denna r bttre. LS DEN

Erik Bamford

2010-07-25

Mycket underhllande bok men slutet kndes lite vl hastigt.

Liza Bolin

2010-07-21

positivt verraskad, den var mycket bttre n jag hade frvntat mig. fortfarande ingen tiotaggare, men absolut lsvrd.

Mariette Enelycke

2010-06-29

Nr jag brjade lsa tyckte jag att sprket var jobbigt, men efterhand s brjade jag frst det. Det gjorde att jag nu lskar den formen av sprk i en bok och jag vill bara lsa mer av Jens Lapidus. En av mina favoritfrfattare

Margareta Johansson

2010-06-27

En ganska bra bok dr det knns att frfattaren har en del inside information om hur den undre vrlden fungerar.

Petra Gardtman

2010-06-07

En bok jag kom in i direkt. Den r skriven s man tror allt r p riktigt och hnder nu. Mnga namn att hlla reda p som lter likvrdigt men fantastiskt bra!!!

Riktigt kul att f flja den undre vrlden i Stockholm.

2010-06-06

Oj, vad den var jobbig i brjan. Sprket var oerhrt svrt att vnja sig vid och jag hade behvt en ordlista fr att vara helt sker p betydelsen p vissa ord. Sjlva historien var mycket spnnande. Om den r verklighetstrogen kan jag inte uttala mig om. Jag vet inte hur det fungerar vare sig i Stockholms jet-set liv eller undre vrld, men spnnande och underhllande var det. Jag gillade speciellt att karaktrerna inte var antingen eller, utan bde och.

Pamela Fuentes

2010-06-04

Den r OK, jag antar att han vet vad han skriver om d det r vldigt detaljerad, sjlv har jag ingen aning om varken brats eller kriminellas vrld men lsvrt den var. Han skriver vldigt bra men tyckte att karaktrerna var lite ensidiga och platta, ven om han frskte visa en annan sida hos Mrado.

Marika Holmberg

2010-05-31

Ngonstans efter mitten av boken hnder ngot, den blir lite trg och jag hakar hela tiden upp mej p det faktum att alla "att" och "hade" saknas i texten!

Mrten Lf

2010-05-29

Han r ju duktig p att bertta en historia. men sprket r ju ljligt ibland. s. korta. meningar. sms-sprk kallade ngon det.

Annica Bark

2010-05-23

Helt okej, varken mer eller mindre.

Marina Trenkoska

2010-04-12

Trovrdig skildring av Stockholms undre vrld. Men det gick lite fr fort p slutet.... En fyra fr den!

2010-03-21

Att filmen r bttre n boken r jag sllan den som tycker, men i det hr fallet r det s fr mig... Jag hade precis brjat lsa boken nr jag o Elin gick p bio fr att se, vad min son tycker r den bsta svenska filmen p lnge... och vi var njda... Visserligen tyckte jag att filmen svepte ver vissa hndelser som jag d frvntade mig f mer ordning p i boken... men boken... ja den var frvisso bra men fr mig har den fr mnga sidor, den hade helt klart vunnit p att sortera bort en del, det blev rundgng fr mig o fr mycket detaljer o personer o hndelser att hlla reda p... s drfr sjunker betyget betnkligt mycket, hur grna jag n vill stta mer s nej det gr inte...

emma johnsson

2010-03-15

brjade lyssna p den, men slutade efter 2 kapitel

Birgitta Kllving

2010-03-09

Inte min stil p sprket

2010-02-23

Mycket trovrdig och spnnande berttelse. Obehaglig att tnka p.

Elin Olausson

2010-02-20

Vldigt "lng" bok som slutade snabbt och dumt. Hade frvntat mig mer av den.

Spnnade lsning!

Adrien Combier Hogg

2010-01-24

Helt OK nstan rakt igenom. Slutet r dock alldeles fr orealistiskt ljligt och "Hollywoodianskt" fr att jag skall ta det p allvar vilket gr att SC lmnar mig med en unken eftersmak...

jenny modin

2010-01-15

Mycket bra och gripande.

kajsa sderstrm

2009-12-29

Det hr kan vara en av de smsta bcker jag ngonsin lst. Den var upprrande dlig. Uselt sprk, klyschig handling och inte ett dugg trovrdig. En av f bcker jag lst som jag knner frtjnar ett bokbl. Den r rentav frdummande. Att den skulle beskriva "den undre vrlden"? Pyttsan! Frdomsfull och genomvidrig r vad den r.

Karl Jakobsson

2009-12-11

Underhllande bok, uppdelningen p tre olika delar r ett idag lite vanligare och rtt fungerande koncept. Frdelen r att jag fr egen del inte fastnar i alla tre, vilket gr att nr en segare del kommer r det rtt enkelt att lgga ifrn sig boken. Inget jag knde att jag ville sluta lsa och aldrig lyfta igen.

Knut Almgren

2009-11-13

Lapidus har lst s mycket Ellroy att Snabba Cash snuddar p att vara plagiat. Den r helt ok dock men hade blivit trovrdigare om Lapidus spenderat mer tid t research.

Maria Lindgren

2009-11-13

Intressant och verklighetstrogen. Kndes kta.

tom persson

2009-11-07

Synd att den vrlden finns.

Ann-Sofie Lindmark

2009-10-25

Bra bok. Gillade avsnittet om Hennes & Maurits i Robertsfors. Nej det finns inget H&M i Robertsfors.

Skrotmagnet

2009-10-03

Har frfattaren mnne en bjelse fr James Ellroy-romaner? Quick and dirty roman som r helt ok tidsfrdriv.

Tor von Geijer

2009-09-23

Skn stil.

Lotta Norn

2009-09-09

Orkade inte lsa klart den. Tyckte det var samma "tugg" hela tiden...

Ali Sandli

2009-09-01

Bsta boken!!

Lisa Wennerstrand

2009-08-31

Trodde aldrig att Stockholms kriminella vrld skulle intressera mig, men denna bok var vldigt spnnande och fngslande. En positiv verraskning!

Thomas Rosswall

2009-08-24

Kokainsvngen och Stureplan i en spnnande bok frn Stockholms under vrld. Man fr tydligen bra insyn frn jobbet p ett advokatkontor!

Maria Edstrm

2009-08-18

Bra, spnnande. Man kan knna igen p platser etc. Men sprket funkar INTE fr mig. Det blir fr mycket och vissa uttryck anvnder sig inte ens blattar av....

Cicci Harstrm

2009-07-27

Denna bok har legat lnge p nattduksbordet utan att bli lst, men nu s...
Bokens tempo r snabbt, precis som titeln.Handlingen skiftar mellan Stockholms under vrld till verklassen och Stureplan. Man fr flja tre personer parallellt i hela boken:
JW en vanlig kille frn en liten ort i Sverige, som kommer till Stockholm fr att plugga. Han gr allt fr att likna verklasskillarna och smlta in i deras gng. Men livsstilen kostar mycket pengar och han brjar slja kokain fr att finansiera sin nya livsstil, men inte helt utan kosekvenser.
Mrado en av Stockholm tyngsta kriminella med bl.a. misshandel, utpressning m.m. i sin meritlista. Han spelar ett hgt spel d han ifrgastter sin chef, inget man gr ostraffat.
Jorge en smkriminell lationokille som rymmer frn fngelset. Hans ml r att se till att hmnas de som sg till att han hamnade i fngelset.
Enligt min mening s var boken ok, men inte mer. Det kndes som det blev lite fr mycket av allt helt enkelt...

Mla 4 life

2009-07-24

Knns ungefr lika initierad som om den vore skriven av vemsomhelst med tillgng till kabel-TV.

Johannes Persson

2009-07-24

Det r en bomb till debutroman.

Carina Carlsson

2009-07-19

Egentligen gillade jag itne sttet boken var skriven p, men ger den nd hgt betyg, fr det r den sosrts bok jag gillar.

Sofia kerberg

2009-07-16

Helt ok, bde vad gller plot och sprk. Dock: sprket knns frscht i brjan men mot slutet blir det lite trttsamt och knns en aning forcerat och kanske lite vl verlagt. Historiens riktning pminner dessutom alldeles fr mycket om Aldrig fucka upp (som jag lste innan) s jag r lite besviken p bristen p uppfinningsrikedom.

I detta avseende var dessutom karaktrerna Jorge och Mahmud alldeles fr lika varandra bde vad gller sprk och utveckling.

Ulla Englund

2009-07-08

Fortstter pliktskildigast, "alla" sger att den r bra, men jag blir bara olustig ju mer jag lser. Alla ungdomar som frstr sina liv...

BOKMANIA bokblogg

2009-07-08

Bokmanias recension finns hr: http://www.bokmania.net/2008/06/snabba-cash.html

Johanna Falkered

2009-07-01

En banbrytande bok som handlar om hur det faktiskt ser ut idag.

Jag lste den, slukade den som en pse chips. Gick inte att sluta och jag r ingen bokmal. Rttare sagt s r det frsta boken jag lst slut. S vad tyckte en som jag om boken som ska spegla den undre vrlden och skriven av en advokat?

JW, Jorge och Mrado. Trion som knuts samman i en vrld dr mormor inte stickar utan rensar pipan p hagelbssan. Ja nu fanns det ju ingen mormor men en jvla massa juggar, sutreplanshng som drar K och en rymling som hoppa mur. Rakt upp och ner s lskade jag boken. Tycker den speglar Stockholms bottenskrap p ett frbannat bra stt. Okej, det finns flera sanningar och i denna bok tre. Min sanning r min sanning och s vidare, men Jens har gjort en riktigt bra jobb. Nej, ett frbannat bra jobb. Nu snackar vi milj, jargong och det under ytan. Trovrdigheten. Jag r mkta imponerad av Jens tunga jobb bakom boken, applder fr det.

Om vi glider ver p sprket. Ja, Jens har nog ett eget sprk. Snabbt, aggressivt och rakt. Korta meningar och stundvis springer storyn fram i hundra knyck. I love it. Jag gillar inte nr det segas ner och man mste plja genom lnga transportstrckor fr att n godiset. Men sprket i sig, det kort huggna meningar ligger rtt p tungan fr mig. Berttartekniken d? Ni vet tre olika gubbar som vvs ihop och s slutar det med en knut. Bra Bra och Bra. Det fr en som lsare att vara p hugget och inte trttas ut. En typ av Cliffhangers men vad jag tror s r det viktigt att man ja.. d som skribent har tre bra storys som r intressanta i sig. Och inte bara en bra och tv halvbra. D vill man bara blddra vidare, hoppa ver. Har J lyckats. Jo absolut. Jag digga Mrado s klart och JW var en kul och intressant karaktr plus rymman Jorge. Jo han har lyckats. En kriminell muskeljugge som r indrivare, pokertorsk, videouthyrare, underhuggare och som vill klttra stege. En wannabe stureplansbrat som gr allt fr att glida dyrt och bli accepterad. Och s snubben som rymde frn kken och lever som en fattig rtta, i hmnd. Alla tre har djupa sidor ocks, allts sidor i boken som r lite djupare. Hmm.. inte mina favoritdelar men jag fattar. Det r ett mste att ha.. dottern, familjen, syrran och ja.. ni fattar. Kontraster. Men J har lyft fram det hela p ett beundransvrt stt till och med mr R.

Nu har boken slt vad jag vet ca 700 000 ex och det r en del. En jvla massa. Var det tjugofem lnder som den ska publiceras i ocks? Jo jag tror det. Bara det r ju ett tecken p att man inte ska missa denna bok eller ja.. vem fan har gjort det? Till och med mormor borde lgga ifrn sig hagelbrakan och sniffa, Snabba C.

Fem av fem

Lena Friborg

2009-06-23

Macho till tusen, men spnnande. Bra tycker jag.
Men allts, i Robertsfors finns inget H&M. Lapidus kan inte ha varit dr.

Susanne Axmacher

2009-06-23

Jag gillar inte thrillers och deckare men tyckte Snabba Cash var riktigt bra pga av det nya greppet, sprket, men ocks fr att jag verkligen mmade fr JW som frskte behlla sin fasad av att hra till, och fr de andra personerna som hade trovrdiga sprickor i fasaden och ett mnskligt inre. Uppfljaren Aldrig Fucka Upp dock lite av en besvikelse, orkade aldrig riktigt brja lsa den.

Josefine Lind

2009-06-22

Klarade inte av sprket s jag kom aldrig lngre n till frsta sidan, Men jag kanske missar ngot?

Anders Hgman

2009-06-20

Grymt spnnande och nyskapande fr att vara svensk!

Martin Luther

2009-06-20

Viktor Ivicz r bg.

Lady Flanders

2009-06-18

Den brjade s bra, nr han tappade hanteln p ngons fot dr i gymmet... lovade s mycket, men levererade nada.

Inger Mrtenson

2009-06-15

Jag lyckades inte ta mig ver sprkbarriren s jag gav den till min dotter som gillade den.

Anna Hertzman

2009-06-15

verskattad!

Viktor Ivicz

2009-06-12

finns inga urskter fr den hr boken

Eva Grufman

2009-06-11

Lttlst och spnnande. Annorlunda mot vanliga deckare.