Snöa på!

Nya vantar, kallt idag Snö och ännu mera snö Snöa mera, snöa på! Mössan blå och gul och grön Hela världen vit av snö Allt har vita mössor på.Äventyr för alla barn, både de som inte sett snö och de som lever i massor av snö!"En bok om hur förunderligt vacker och variationsrik en snövärld är, och just det resulterar i en säregen skönhet. Det är genom bilderboken barnet lär sig att se konst." Lotta Olsson, Dagens Nyheter"Vacker pekbok om hur världen förändras när snön kommer: kyla och snö-plogar, pulkor och vantar. Poetisk text med vackra assonanser, och färger som lyser starkt i kontrasten mot det vita snötäcke." Dagens Nyheter"I barnspråkskorta, avskalade fraser utan punkter konstateras att snön faller och Allt har vita mössor på. Samspelet mellan bild och text, där texten inte säger allt, är typisk för Tidholm och ger innehållet en extra dimension ... Finstämt...

ACS Bokhylla

2022-11-22

AC (mamma);
Fristående Snöa på! har Anna-Clara Tidholm skapat. Hon är även skapare till Knacka på! Ut och gå! och Varför då!

Snöa på! Handlar om hur det kan vara när snö kommer och vad som händer. Man har vantar på sig, plogbilen kommer, det ligger en vit mössa på allt.

Vi får leka med fantasin, pulkor som åker och snöguggar som ska ut och gå. Vi får också läsa om hur kallt och blåsigt det kan vara för djuren och hur snön sedan töar bort.

En härlig, fin och tydlig bok för det lilla barnet. Mysig läsning!