Smuts

Wennstam, Katarina

| 2007

1938

Jonas Wahl är framgångsrik advokat. Han har en stark och vacker fru, fina barn och ett i varje detalj designat hus. Jonas karriär har tagit ordentlig fart och han har fått ett erbjudande från TV att kommentera en traffickingrättegång som dominerar Sveriges nyhetsbevakning. Vad ingen vet är att han spelar ett mycket högt spel i medias strålkastarljus. Hustrun Rebecca hanterar sin chefsposition på TV perfekt och borde kunna luta sig tillbaka då barnen mår bra och alla berömmer henne för deras vackra hus. Men det finns en krypande känsla av att allt inte står rätt till och Rebecca undrar ofta vad Jonas gör alla kvällar han jobbar över. Men hon är en kvinna som har gjort förnekelsen till en konst och som ständigt putsar på familjens fasad - utåt sett en lyckad yrkeskvinna, mor och maka, men inombords växer tvivlen kring livet och äktenskapet. Samtidigt utvecklas deras 14-åriga dotter Emma snabbt...

Malin Johansson

2022-07-10

En favorit hos mig av Wennstam. Som alltid aktuellt ämne, krypande, spännande och välskrivet.

Moa Norström

2019-10-13

Viktigt ämne, bra bok.

Sara AK

2018-08-01

Helt okej bok med viktigt ämne! Dock en aning seg.

Marie Stenshammer

2017-04-17

Bra och läsvärd!

Den var helt okej.. men inte riktigt så bra som jag hoppades

Maria Olofsson

2016-01-09

Helt ok. Lite seg och trögläst i början, men tog sig framåt andra delen av boken. Viktigt ämne såklart.

Nenne No

2015-09-01

Det är inte en tråkig bok utan har visst läsvärde rakt igenom. Men den saknar spänning.

Sandra nilsson

2015-08-10

En "viktig" historia men mycket förutsägbar.

2015-02-23

Ingen deckare, vilket jag trodde. Därav besvikelsen. Detta är mera ett socialreportage i fiktiv form, spänningen uteblir helt.

Birgitta Jönsson

2014-08-16

Jag blev så himla besviken på Jonas Wahl, advokaten. Tyckte han var en bra man och så var han så otroligt störd. Stackars hans barn!

Jag håller med i Monica W:s kommentar.

Louise Ö

2013-07-03

Jag kunde inte släppa den här!! Viktigt om mäns våld mot kvinnor!

D

Diana Cudic

2012-08-09

Tror att vissa av händelserna i boken händer oftare och är vanligare än man tror! Väldigt bra bok, verklig, spännande!

2012-07-28

Det här är en bok om ett väldigt viktigt ämne, men jag tycker nog att det viktiga slarvas bort bland alla stereotyper och offer. Trots det så är den definitivt läsvärd och den lyckas göra mig upprörd mest hela tiden. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/07/smuts-av-katarina-wennstam.html

Karin Jonsson

2012-07-20

Sträckläste! Runt trafficking och sexköp utifrån en familjs ögon och en åklagares försök till förändring, blandat till en riktigt bra roman. Obehaglig för att det här händer i verkligheten... Märks att författaren har mycket kunskap i ämnet.

Sussie S

2012-03-05

Böcker utan överraskningar är ganska platta...

Izabela Horn

2012-02-28

En mörk och dyster roman som tar upp ett mycket viktigt ämne. Den berör och lämnar en bitter smak efter sig.

2011-09-12

Håller med Alvan att den här boken är full av klyschor och inte en enda överaskning i hela boken. Alla män speciellt om de är framgångsrika är skitstövlar och alla kvinnor är offer!!! De enda som är helt fläckfria och är världens samvete är journalisterna. Är Katarina kanske journalist? Lite mer distans till verkligheten kunde gjort den här boken riktigt spännande. Nu blir iaf jag bara irriterad.

Nettan Holmér

2011-09-02

En mycket obehaglig bok med obehagliga människor. Man blir tragiskt medveten om vilken värld vi lever i.

Liza Bolin

2011-08-13

wennstam tar upp många extremt intressanta frågor och ämnen, som tonårssexualitet, prostitution och så vidare. dock tycker jag att hon blandar ihop prostitution och människohandel, och jag höll på att kasta ifrån mig boken när jonas beskriver sin fru som en madonna. jag FÖRSTÅR att han lider av hora/madonnakomplexet utan att få det skrivet på näsan. oproffsigt och förolämpande för läsarna att förklara det för oss, wennstam.

Miranda Holmqvist

2011-07-24

Temat är behjärtansvärt. Men mansbilden kunde varit mer nyanserad, och även kvinnorollerna. Den perfekta karriärsfrun/mamman/kvinnan som offrar sig för den kalle, narcissistiske och komplexfyllde alfahannen? Nja... Alla bokens mansroller är karikatyrer. Han skulle straffa sin fru, klarade inte av henne för att: 'Hon var så jävla verbal'.

Thorbjörn Lundin

2011-03-21

Lite väl spetsad i sexualitetens namn kanske

heidi carlsén

2011-03-10

En viktig bok,sett till handlingen. Fastnade dock inte för själva karaktärerna,men annars klart läsvärd. Man får en tankeställare om hur världen egentligen kan se ut bakom alla fina fasader.

Maria Blomkvist

2011-03-03

En viktig debatt förd genom en roman och dess karaktärer. Dock kändes både handling och nämnda karaktärer ganska enkelspåriga och platta. I min mening hade det varit bättre att utesluta vissa bitar helt för att kunna ge plats och gå mer på djupet i andra.

Catarina Danielsson

2011-02-11

En bok som är svår att lägga ifrån sig, precis som alla hennes böcker behandlar något aktuellt ämne som inte är "rumsrent".

Helena Larsson

2010-12-07

Riktigt läskig, men svår att lägga ifrån sig.

Marianne Bergkvist

2010-11-24

Det är en grisig värld vi lever i och det värsta är att det sett ur kvinnors synvinkel - alltid vi som är förlorarna. Jag vill läsa alla hennes övriga böcker - meddetsamma.

Fastnade inte riktigt för någon av karaktärerna

Josephine Glad

2010-09-15

Språket är enkelt, nästan för enkelt och vardagligt. Ämnet i boken är ständigt aktuellt.

Linda Åslund

2010-08-27

Människors undflyende skildras väl; att såväl jakten på den perfekta ytan som kicken av det förbjudna kan vara ett substitut för något som saknas i äkta, mänskliga relationer. En bok om att se och att vilja bli sedd. Och så förstås om sexhandel och samhälle. Men i ganska snabb och enkel pocketromanform.

Annicka Olsson

2010-08-19

Läs den!!!!

2010-07-28

Tyckte om den här. Men det är absolut ingen lättsam bok att lyssna på. Allvarligt ämne.

Mycket bra. Kändes som att det var en självupplevd berättelse.

D

Daniela Klaar

2010-06-23

Denna bok berörde mig starkt och jag har inte kunnat skaka av mig känslan av äckel och ilska sen jag läste den för två år sedan, kanonbok!

Annica Bark

2010-05-22

En bra bok, man fick känslan av att det var en sann berättelse, vilket den iofs skulle kunna vara.

Pia Stendahl

2010-05-09

Jag tycker att böcker som handlar känsliga ämnen saknas ofta nyanser. Ofta svartmålas allt och alla utan reflektion eller så förskönas det för mycket. Smuts hör inte till dessa böcker. Boken har nyanser trots bokens rättframma råhet och hårda kritik mot rättsväsendet. Det går inte att ta miste på Wennstams engagemang i ämnet.

Det är fascinerande att läsa om bokens karaktärer och deras självbedrägeri. Rebecka är en expert på förnekelse och Jonas lyckas nästan inbilla sig själv att han vid sina sexköp gör tjejerna en tjänst. Jonas liv är fullt av dubbelmoral och kontradiktioner.

Boken väcker känslor utan att den känns tung och svårläst. Boken hänger kvar i tankarna när jag läst färdigt, som sig bör för en bok av den här typen.

Läs gärna mer av mina bokrecensioner på www.bokbrus.se.

/Pia

Gitte Svensson

2010-03-13

En kanonbra bok som kan vara verklighetstrogen.

Xenia Oxenstierna

2010-03-05

Smuts handlar om trafficing, sexköp. Om familjedrama och tonårsdebut. Trafficing och sexköp är ett ämne som är starkt debatterat och väl belyst i media.
Det var en en bra bok. En sann och väl skildrad sanning som många blundar för idag.

Elisabeth E

2010-02-10

Inte lika bra som jag trodde att den skulle vara. Tappade fokus ibland. I övrigt en intressant historia.

Lena Svensson

2010-02-03

BRA !!

Annika Lönneborg

2010-01-31

Viktigt ämne, men oerhört hafsigt skriven.

Bok_maja _

2010-01-18

En mycket bra bok som väcker massor av känslor och funderingar. Det är det läskigaste bok jag har läst.

Pia W

2010-01-08

En stark berättelse om svek och utnyttjande av kvinnor. Skriven med flyt, en återhållen ilska och ett enagemang som det är svårt att värja sig emot. Sätter igång egna tankar.

M W

2009-11-02

Mycket bra bok.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Jag gillar bokens förnedring.
Känslorna av just smuts och skam. För på något sjukt sätt kan jag känna dem. Katarina förmedlar dem bra.
Jag gillar inte schablonbilden av rik blundande familjefru som accepterar och förlåter. Schablonbild förresten, hur många advokat/journalistfamiljer har den ekonomin???
Sedan gillar jag inte heller hur dottern hela boken igenom tror att det är FEL att vara kåt och tycka om sex, att ingen kan ställa henne till rätta. För jag är övertygad om att även 14-åriga tjejer kan läsa denna bok, och då vill jag att de ska se uttryckligt att det ÄR okej.

Maria Edström

2009-08-18

Lite långdragen, men jag gillar att man fick följa alla karaktärer. Spännande.