Smultron, bröllop och döden

Agatha Christie ler säkert i sin himmel, här har hon fått en värdig efterträdare på pusseldeckartronen ... Välformulerat, genomarbetat och väldigt behaglig läsning. Kerstin Särneö, Tara Två entusiastiska studenter vid Västgöta universitet tar initiativet till en amatörteatergrupp och annonserar efter skådespelare för att sätta upp Romeo och Julia. I samma veva hittas Roy Pedersen, forskare vid universitet och en av Europas främsta experter på Shakespeare, brutalt dödad. Han har varit spårlöst försvunnen i åtta månader och nu startar en intensiv jakt på hans mördare. När litteraturforskaren Helena Waller förstår att Pedersen letat efter ett okänt originalmanuskript av just Romeo och Julia ger hon sig i väg till Verona för att söka på egen hand. Morddramat tycks på ett egendomligt sätt hänga samman med den gamla kärlekssagan, fylld av både passion och ond bråd död. Kristina Appelqvist...

2020-02-12

Feelgood-deckare är nog genren, inte otäckt utan mer lättsmält och en smula spännande. Tycker att hennes böcker är ett bra tidsfördriv helt enkelt. Har betat av tre stycken på kort tid nu så nu blir det en liten paus för att inte lessna.

2018-04-29

Helena Waller fortsätter sin småpussliga jakt på äventyr i Skövde även om hon hamnar en sväng i Italien i denna del också. Helt okej, som de förra.

Helt OK. Men grep inte tag som hennes böcker kan göra ibland...

Therése Lönneberg

2016-09-13

Helt ok pusseldeckare. Ingen supernagelbitare i form av hjärtat i halsgropen hela tiden, men ändå en bladvändare.

Solveig Andersson

2016-07-17

Sveriges nya svar på en modern Maria Lang. Välskriven mysdeckare som jag lätt tar till mitt hjärta. Läs den!

Kristina har många gånger blivit jämförd med Agatha Christie och visst finns det vissa likheter, det är en riktigt bra pusseldeckare. Jag gillar hela uppbyggnaden av boken hur spänningen sakta växer fram, det känns genomtänkt. Helena verkar sympatisk och man känner igen en del av karaktärerna från bok 1 och 2 i serien. Den kunde kanske varit några sidor kortare för att få ett litet snabbare tempo på storyn. Det är mycket Shakespeare, även om vissa partier där är riktigt bra. Speciellt när det letar efter originalmanuset. Vill ni läsa en underhållande pusseldeckare i sommar då är detta boken ni ska satsa på.

Jag gillar Helena Waller, hon är en karaktär som är enkel och lätt att förstå sig på. Hon "leker" inte polis som vissa karaktär gör i en del deckare hon uppför sig som vilken normal människa som helst skulle gjort. Det är väl det som gör henne så lätt att tycka om. Själva historien är intressant och man blir nyfiken, dels på vad det egentligen är som har hänt och man blir även nyfiken på Shakespeare och Italien. Detta är ingen hårdkokt deckare utan en mjuk mordgåta som man kan läsa även om man inte är glad för deckare annars. Allt är skrivet med ett lätt och följsamt språk som gör att texten flyter snabbt och lätt genom sidorna och boken blir lätt att ta till sig. Jag kan varmt rekommendera dessa böcker. Läs dem gärna i ordning men inte något som är nödvändigt då historierna är fristående.

Betyg 4,5 av 5