The astonishing and impressive first collection of short stories from New York Times bestselling author Neil Gaiman An elderly widow finds the Holy Grail beneath an old fur coat in a second-hand store . . . A stray cat fights and refights a nightly battle to protect his adoptive family from an unimagiable evil . . .A young couple receives a wedding gift that will reveal a chilling alternate history of their marriage . . .Beneath a bridge by the railroad tracks, a frightened little boy bargains for his life with a most persistent troll . . .Such miraculous inventions and more await within Neil Gaiman's first collection of short fiction, a gift of wonder and delight from one of the most unique literary artists of our day. In his capable hands, magic is no mere illusion, but a powerful means to reveal the nature of our humanity obscured in the smoke of our fears and anxieties...
Visa mer
Recensioner
Betyg
Novellsamlingen Smoke and Mirrors ger en bra bild av Neil Gaiman som författare för vuxna, men man får inte glömma att han också skriver låttexter, barnböcker, seriemanus, manus till tv-serier och tv-spel. Mitt, och många andra svenskars första möte med Gaiman var serien Sandman som publicerades i serietidningen Inferno i början av nittiotalet.
Gaiman har alltid haft mycket intertextuella inslag i sina verk, gärna direkta citat från gothmusikens texter, skräckfilm, men också från äldre gotiskt influerad litteratur och konst. Så också i novellsamlingen Smoke and Mirrors, som tyvärr inte finns översatt till svenska. Gaiman använder välkända liksom obskyra mytologiska och sagofigurer, som är så vanligt inom fantasygenren till vilken det mesta av hans texter räknas. Men hela tiden försöker han ge det hela en ny tidsaktuell twist, gärna genom att spela på och sedan gäcka läsarens förväntningar. På så sätt undflyr han formens hot att ta död på spontaniteten i berättelserna. En underström av samhällskritik anas i det mesta av Gaimans produktion - hans käpphäst verkar vara en veklagan över alienationen i dagens samhälle. Alla hans karaktärer kännetecknas av ensamhet och huvudpersonerna lider oftast av ett utanförskap, de är outsiders. De är något av Frankensteins monster. Men liksom Mary Shelley i sin roman Frankensteins monster, har Gaiman sympati för sina monster.