Småtrollen och den stora översvämningen

Jansson, Tove

| 2007

Scrolla ned och se en film där Mark Levengood berättar om Muminböckerna! Det är mer än 60 år sedan den första Muminboken, Småtrollen och den stora översvämningen, kom ut. Boken handlar om de äventyr Mumintrollet, hans kamrat Sniff och Muminmamman upplever när de letar efter den försvunna Muminpappan. Pappan har i början av boken försvunnit på något viktigt uppdrag. Till slut hittar de honom och till på köpet en mycket vacker liten dal.

W

Weronica

2022-12-06

Bra böcker om Mumintrollen och deras ävnetyr.

Ulla Englund

2022-04-27

Omläst

4, Vireda Skola

2021-09-22

Man får gissa vad som händer sen.

Ulla Englund

2021-09-02

2/9 2021

Maddox

2020-05-14

Solveig Andersson

2020-04-16

Läst för yngsta barnbarnet via video-link, april-2020. Farmor och barnbarn uppskattade denna saga lika mycket.

Denna bok innehåller tre muminberättelser av Tove Jansson som blivit bearbetade till bilderbok.
De har fått nya fina illustrationer i färg av Heikkilä som verkligen bevarar Mumintrollens traditionella känsla.
Det är helt enkelt en väldigt trevlig samlingsvolym som är fantastiskt bearbetad för att tillgängliggöra sagorna om Mumintrollen för förskolebarn.

Berättelserna i boken är:
Vägen till Mumindalen
Mumintrollen och den magiska hatten
Mumintrollen och hattifnattarnas ö

Dessa historier är alltså tagna och bearbetade från Janssons kapitelböcker Småtrollen och den stora översvämningen samt Trollkarlens hatt.
Som förskolepedagog blir jag himla glad att det nu finns en prima bok för att arbeta kring dessa berättelser i förskolan.

Boken är inbunden med halvklotband som är min favorit då det känns extra stämningsfullt.

Sofia Vikström

2018-01-23

Finaste barnboken jag vet. Uppskattar den nog ännu mer som vuxen haha.

Kamali 

2016-03-19

Lyssnade på denna som ljudbok, uppläst av Tove Jansson själv. Hon är en FANTASTISK uppläsare och mysfaktorn är total.

Christian Rydberg

2016-01-28

Fantastiskt att läsa om som vuxen, känna tyngden på ett annat sätt, förstå Tove Janssons otroliga sofistikerade sätt att möta både vuxna och barn med sin existentialism.

Eva Pettersson

2014-10-23

Oförglömliga karaktärer och finurliga ordvrängelser!

Eva Pettersson

2014-10-16

Fantastiskt fin, som alla Mumin-böcker ju är! Dock inte riktigt samma fina känsla som i "Trollvinter", så det får bli en fyra istället för en femma för denna...

Rebecka Bevka

2014-04-06

Jag tycker om utseendet på de första mumintrollen mer än hur de kom att se ut senare. Jag uppskattar såklart denna första muminsaga som början på något stort och vackert men i sig har den ju inte så mycket av det som fått mig att älska Mumindalen och dess invånare. Det här är en enkel barnsaga där händelserna avlöser varandra i ett raskt tempo utan vidare mål eller mening.

Sandra Björn

2014-03-03

ah, tove jansson. du är en pärla!

Klara Klingspor

2013-08-10

Underbara illustrationer och en mycket fin saga. Kommer att läsas många gånger.

Annimoure Nilsson

2013-04-10

Det är den första muminboken. Den första muminboken. Jag menar...FÖRSTA muminboken.

Då måste den ju bara få en trea, även fast hela berättelsen gick lite på "helium". Jag ska absolut läsa resten av serien för mina barn. (Men var är seriealbumen, de är borta från vårt lokala bibliotek nu)

Klara Ahlersten

2013-03-17

Länge sen jag läste. Kommer ihåg den som en av de långsammare Muminböckerna, därav det lägre betyget. Annars har boken den där underbara Jansson-stämningen rätt igenom. Helt klart läsvärd.

Mattias Renström

2011-12-30

VIsst är det bra och visst älskar jag mumin, men för ett högre betyg hade mer myskänsla, spänning och roligheter behövts. Kometen kommer är toppen på många sätt, men lite för långdragen och händelsefattig för att vara en ultimat muminupplevelse.

Mattias Renström

2011-11-29

Missförstå mig inte nu, jag älskar mumindalen och allt som har med mumintrollen att göra. Men om jag ska se den här boken för sitt rena underhållningsvärde kan den inte få högre betyg än två. Det händer alldeles för mycket hela tiden utan något sammanhang alls, och det finns ingen myskänsla över det hela. Men detta är som vi vet en historia som skrevs innan Jansson verkligen definierade sin och mumintrollens stil ordentligt. Hoppas på mer glädje med efterföljande böcker!

Ida

2011-08-16

Muminpappan kan det där med att försköna och skryta :)

Lotta Berling

2011-06-30

Utkom första gången 1952 och känns verkligen som en föregångare. I stort sett perfekt: fina rim och fantastiska bilder. Mycket effektfulla hål som leder vidare till nästa sida.

Klara Helmbold

2011-03-27

Har egenligen bara läst muminpappans bravader. Är det någon skillnad på dessa?

Britt Carlsson

2011-02-23

hålen är bäst!

Katarina Sjöö

2011-02-01

man behöver inte vara klokare än såhär. är ungarna rädda - sänd dem att titta på faran. word.

visst var även den här muminboken söt, men inte alls lika tänkvärd som till exempel pappan och havet. lite krystad på sina ställen. den här fick inte alls lika många understrykningar och hjärtmarkeringar som de jag läst innan..

2010-09-12

Lite intressant förövning till Muminböckerna. Men berättelsen hade lite för mycket av allting.

2010-09-12

Det här verkar vara den kronologiskt första boken i serien. För här möter Mumintrollet och Sniff för första gången Snusmumriken och Snorkfröken.
En stor katastrof drabbar Mumindalen men det slutar bra för alla. En underbar bok.

2010-09-09

En underbar bok full av tokiga äventyr beskrivna med muminpapans något pompösa stil.

Vilka klokheter och allmänmänskliga observationer muminpappan kommer med. Härlig läsning!

2010-06-26

Läsvärda memoarer! :)

Pernilla Andersson

2010-06-02

Roliga bilder, fina rim.

Själva sinnebilden för nostalgi !

miranda åkermalm

2009-10-06

UJnderbar! Alla karaktärer är beskriven med sådan värme och är så mänskliga. Filosofiskt och fint, språket lätt och lite läskig,

victoria westermark

2009-09-23

Älskar "muminens" filosofi.

Monika Holmberg

2009-09-19

men det var otäckt ibland...

2009-06-18

Jag tyckte aldrig om Mumintrollet som barn, som vuxen har jag uppskattat Tove Janssons böcker på ett helt annat sätt!