Småtrollen och den stora översvämningen

Jansson, Tove

| 1991

I år är det 60 år sedan den första Muminboken, Småtrollen och den stora översvämningen, kom ut och det firar förlaget Alfabeta med en återutgivning av denna klassiker. Boken handlar om de äventyr Mumintrollet, hans kamrat Sniff och Muminmamman upplever när de letar efter den försvunna Muminpappan. Pappan har i början av boken försvunnit på något viktigt uppdrag. Till slut hittar de honom och en mycket vacker liten dal. Översvämningen kan ses som en metafor för kriget och tillvaron som beskrivs liknar hemmen under kriget, där kvinnor och barn fick klara sig själva, medan männen var borta och stred vid fronten. (9-12 år)

Kamali 

2016-03-19

Lyssnade på denna som ljudbok, uppläst av Tove Jansson själv. Hon är en FANTASTISK uppläsare och mysfaktorn är total.

Rebecka Bevka

2014-04-06

Jag tycker om utseendet på de första mumintrollen mer än hur de kom att se ut senare. Jag uppskattar såklart denna första muminsaga som början på något stort och vackert men i sig har den ju inte så mycket av det som fått mig att älska Mumindalen och dess invånare. Det här är en enkel barnsaga där händelserna avlöser varandra i ett raskt tempo utan vidare mål eller mening.

Nikolaj T

2014-02-25

'Nu är vi rika!' skrek det lilla djuret. 'Vi kan köpa oss en bil och ett ännu större hus!' 'Nej!', sa mumintrollets mamma. 'Det här huset är det vackraste vi någonsin kan få.'

Annimoure Nilsson

2013-04-10

Det är den första muminboken. Den första muminboken. Jag menar...FÖRSTA muminboken.

Då måste den ju bara få en trea, även fast hela berättelsen gick lite på "helium". Jag ska absolut läsa resten av serien för mina barn. (Men var är seriealbumen, de är borta från vårt lokala bibliotek nu)

Mattias Renström

2011-11-29

Missförstå mig inte nu, jag älskar mumindalen och allt som har med mumintrollen att göra. Men om jag ska se den här boken för sitt rena underhållningsvärde kan den inte få högre betyg än två. Det händer alldeles för mycket hela tiden utan något sammanhang alls, och det finns ingen myskänsla över det hela. Men detta är som vi vet en historia som skrevs innan Jansson verkligen definierade sin och mumintrollens stil ordentligt. Hoppas på mer glädje med efterföljande böcker!

Nils Thor

2010-09-12

Lite intressant förövning till Muminböckerna. Men berättelsen hade lite för mycket av allting.