Smrtpunkten : - Lars Norn, pjsen Sju tre och morden i Malexander

sbrink, Elisabeth

| 2009

Journalisten Elisabeth sbrink har skrivit en avsljande bok om ett av de mest omdebatterade teaterprojekten i Sverige och om de brutala morden p tv polismn i Malexander vren 1999. Hr fr vi en unik insyn i vad som egentligen hnde bakom kulisserna; de medverkandes skuld och ansvar blottlggs. Pjsen Sju tre skrevs av Lars Norn i samarbete med tre tungt kriminella mn. Tv av dem var nazister. Dagen efter den sista frestllningen av Sju tre rnade en av dem, Tony Olsson, stgta Enskilda Bank i Kisa, och deltog ocks i morden p de tv poliserna i Malexander. Elisabeth sbrink har gjort intervjuer med skdespelarna bde p fngelset och i frihet samt haft tillgng till deras brevvxling. Hon har ocks tagit del av exklusivt arbetsmaterial frn Lars Norns privata arkiv, lst opublicerade dagboksanteckningar och granskat hemligstmplade dokument. Dessutom har hon ftt...

Sofia C J

2019-05-29

Detta var en intressant och vlskriven bok!

Adina Jgbeck

2012-12-30

underbart insiktfull toch (tl)modigt grvande journalistik

Maria Eriksson

2010-11-21

"Smrtpunkten" r en bra titel p en reportagebok med frstoringsglas p hur det kan bli nr konsten mter kriminalvrden vid 90-talets slut och ett polismord med ngra av skdespelarna inblandade kommer i efterdyningarna. Den stller aktuella frgor om godhet kan besegra ondska och hur nazistiska tankegngar ska bekmpas. Ls och begrunda.

harriet karlsson

2010-09-27

Bra men lite lngtrkig med allt omkring pjsen. men man undrar om morden kunde avstyrts om man hade anmlt/kollat alla permisioner och kontakter.

Natasha Illys

2010-04-28

Det r intressant och vlskrivet men spretigt. Mnga frgor nalkas och syftet med boken blir lite otydligt. Ger dig dock en bra lektion i kllkritik och mediahets. Rttvisare betyg hade nog varit 3,5

Nils Thor

2010-03-10

Sg "7:3 terbesket" p Uppsala stadsteater och blev nyfiken p bakgrunden.
Den hr boken r en mycket intressant skildring av alla delar i det komplicerade skeendet.
Helhetsintrycket dras ned ngot av sbrinks stndiga nrvaro i texten och en del upprepningar och otydligheter.

Ullis N

2010-01-21

Elisabeth har gjort ett grundligt jobb. Hon har vnt p varenda sten fr att komma till ngra sorts svar p vem som gjort rtt och vem som gjort fel. Jag uppskattar att hon inte ger lsarna sina egna slutsatser utan lter oss sjlva ta stllning.
Och det r inte det lttaste. Hr r det inte frga om svart eller vitt och jag knner att, bortsett frn kriminalvrdens roll dr min sikt r klar, s svvar min sikter fram och tillbaka som en kappa efter vinden.
Ett extra plus r genusperspektivet. Hade en man tagit upp responsen nr Isa skte hjlp hos kriminalvrden? Hade en man ifrgasatt om hon rkade vrre ut n Lars Norn just fr att hon var kvinna?

Sigge Eklund

2009-09-28

Till en brjan ryggar jag tillbaka lite infr hur personligt tilltalet r - sbrink r ju s nrvarande sjlv i hela berttelsen - men snart vnjer jag mig, och brjar till och med tycka om det. Eftersom skeendet r s komplext s _mste_ ju analysen bli personlig; det finns inga svar.

Merete Madsen

2009-09-10

E har skrivit en mycket intressant bok om en tid som ingen som upplevde den kan glmma. Alla inblandade br sin goda vilja som skygglappar, Lars Norn vill visa hur nazismen kan se ut i dag, Riksteatern kan fra ut ett uppmrksammat projekt, kriminalvrden kan prova ett nytt stt att frbereda tungt belastade brottslingar fr livet i frihet, t o m Jackie Arklv fr visa sin goda vilja. Men fruktansvrda saker intrffar, vems var felet; var allt feltnkt frn brjan!
Ocks boken r skriven med en god vilja att ta reda p vad som hnde men jag tycker att den verkligen skulle ha vunnit p att stramas upp betydligt, som nu blir ocks det upprepade otydligt fr lsaren.

Merete Madsen

2009-09-10

Intressant,det handlar ju om ett oerhrt dramatiskt skeende med mnga bottnar! Den beskriver hur svrt det r att gra det rtta. Men den r ls i kanterna, skulle ha vunnit tskilligt p att stramas upp