Smärtpunkten : - Lars Norén, pjäsen Sju tre och morden i Malexander

Journalisten Elisabeth Åsbrink har skrivit en avslöjande bok om ett av de mest omdebatterade teaterprojekten i Sverige och om de brutala morden på två polismän i Malexander våren 1999. Här får vi en unik insyn i vad som egentligen hände bakom kulisserna; de medverkandes skuld och ansvar blottläggs. Pjäsen Sju tre skrevs av Lars Norén i samarbete med tre tungt kriminella män. Två av dem var nazister. Dagen efter den sista föreställningen av Sju tre rånade en av dem, Tony Olsson, Östgöta Enskilda Bank i Kisa, och deltog också i morden på de två poliserna i Malexander. Elisabeth Åsbrink har gjort intervjuer med skådespelarna både på fängelset och i frihet samt haft tillgång till deras brevväxling. Hon har också tagit del av exklusivt arbetsmaterial från Lars Noréns privata arkiv, läst opublicerade dagboksanteckningar och granskat hemligstämplade dokument. Dessutom har hon fått...

Sofia C J

2019-05-29

Detta var en intressant och välskriven bok!

Adina Jägbeck

2012-12-30

underbart insiktfull toch (tål)modigt grävande journalistik

Maria Eriksson

2010-11-21

"Smärtpunkten" är en bra titel på en reportagebok med förstoringsglas på hur det kan bli när konsten möter kriminalvården vid 90-talets slut och ett polismord med några av skådespelarna inblandade kommer i efterdyningarna. Den ställer aktuella frågor om godhet kan besegra ondska och hur nazistiska tankegångar ska bekämpas. Läs och begrunda.

harriet karlsson

2010-09-27

Bra men lite långtråkig med allt omkring pjäsen. men man undrar om morden kunde avstyrts om man hade anmält/kollat alla permisioner och kontakter.

Natasha Illyés

2010-04-28

Det är intressant och välskrivet men spretigt. Många frågor nalkas och syftet med boken blir lite otydligt. Ger dig dock en bra lektion i källkritik och mediahets. Rättvisare betyg hade nog varit 3,5

Nils Thor

2010-03-10

Såg "7:3 Återbesöket" på Uppsala stadsteater och blev nyfiken på bakgrunden.
Den här boken är en mycket intressant skildring av alla delar i det komplicerade skeendet.
Helhetsintrycket dras ned något av Åsbrinks ständiga närvaro i texten och en del upprepningar och otydligheter.

Ullis N

2010-01-21

Elisabeth har gjort ett grundligt jobb. Hon har vänt på varenda sten för att komma till några sorts svar på vem som gjort rätt och vem som gjort fel. Jag uppskattar att hon inte ger läsarna sina egna slutsatser utan låter oss själva ta ställning.
Och det är inte det lättaste. Här är det inte fråga om svart eller vitt och jag känner att, bortsett från kriminalvårdens roll där min åsikt är klar, så svävar min åsikter fram och tillbaka som en kappa efter vinden.
Ett extra plus är genusperspektivet. Hade en man tagit upp responsen när Isa sökte hjälp hos kriminalvården? Hade en man ifrågasatt om hon råkade värre ut än Lars Norén just för att hon var kvinna?

Sigge Eklund

2009-09-28

Till en början ryggar jag tillbaka lite inför hur personligt tilltalet är - Åsbrink är ju så närvarande själv i hela berättelsen - men snart vänjer jag mig, och börjar till och med tycka om det. Eftersom skeendet är så komplext så _måste_ ju analysen bli personlig; det finns inga svar.

Merete Madsen

2009-09-10

EÅ har skrivit en mycket intressant bok om en tid som ingen som upplevde den kan glömma. Alla inblandade bär sin goda vilja som skygglappar, Lars Norén vill visa hur nazismen kan se ut i dag, Riksteatern kan föra ut ett uppmärksammat projekt, kriminalvården kan prova ett nytt sätt att förbereda tungt belastade brottslingar för livet i frihet, t o m Jackie Arklöv får visa sin goda vilja. Men fruktansvärda saker inträffar, vems var felet; var allt feltänkt från början!
Också boken är skriven med en god vilja att ta reda på vad som hände men jag tycker att den verkligen skulle ha vunnit på att stramas upp betydligt, som nu blir också det upprepade otydligt för läsaren.

Merete Madsen

2009-09-10

Intressant,det handlar ju om ett oerhört dramatiskt skeende med många bottnar! Den beskriver hur svårt det är att göra det rätta. Men den är lös i kanterna, skulle ha vunnit åtskilligt på att stramas upp