Smärtbäraren

Nilsonne, Åsa

| 2002

Smärtbäraren är berättelsen om en ung kvinna, Ada Zack, som har förmågan att gå in i andra kvinnors kroppar och ta över deras problem: övervikt, värk, trauman. Allt kan hon ställa till rätta igen och därefter lämnar hon kroppen i perfekt skick. Redan som liten flicka upptäckte Ada sin förmåga. Då var det för att hjälpa sin tvillingsyster – nu har hon det som ett synnerligen inkomstbringande yrke hos en plastikkirurg. Allt har hitintills fungerat utan problem och hon har kunnat kontrollera de kroppar hon arbetar med, men den senaste klienten, en medelålders kvinna, börjar plötsligt bete sig underligt. Efter att ha sökt hjälp för problem med övervikt börjar hon skräckslagen att vakna på nätterna och verkar jagad av någon....

Glada Gunvor

2013-12-14

Ewa Fröling läser väldigt bra, men boken är tråkig och konstig. Därför lägger jag nu av med den.

Eleonor Hultmark

2012-08-11

Ett helt nytt grepp. Mindfulness inbakad i en spännande roman! Älskar den!

Den tråkigaste bok jag någonsin läst.
Jag läste inte klart den men den här boken är inget jag kommer att rekommendera er andra.

Linda Åslund

2011-04-01

Fyran är för idén och för det medvetna budskapet som jag vet att jag har nytta av att ta till mig. Jag, som annars inte tänker mycket på kropp, ser kroppsligt motstånd och smärta på ett annat sätt efter läsningen. Idén är fräsch och spännande. Berättelsen i sig är mer en ren "trea" i betyg, varken mer eller mindre, och den som inte gillar böcker som i högre grad överför en idé än berättar en historia kommer inte att älska den här boken. Dagboksformen bidrar till det lite överpräktiga intrycket; det är alltid svårt med böcker som talar till ett fiktivt "du". Och jag gillar berättarkaraktären bäst när hon får vara självsäker och dömande, inte självmedveten, som hon blir ibland.

Jonna

2011-03-24

Okej bok och visst är det intressant men ett sådant perspektiv på boken men den är ändå rätt trist och jag stör mig på att ordet "oförutsebar" återkommer hela tiden.

Lotta Berling

2010-08-05

Jag gillar betraktelserna "inifrån" av kroppens olika reaktioner på t.ex. mat och motion. De är välskrivna och intressanta. Den som är ute efter spänning får dock leta i en annan bok, för särskilt nagelbitande blir det aldrig. Upplösningen är tyvärr väldigt enkel och platt. Mysteriet med denna övertagna kropp hade gärna fått ha en intressantare förklaring.

Ullis N

2010-03-08

Som insikt i hur vi människor behandlar våra kroppar är jag glad att jag har läst den, men storyn....nej.

Sofia Åkerberg

2009-06-03

Kul idé, men av någon anledning funkade det inte. Kanske var det första-persons-dagboks perspektivet som jag inte blev särskilt förtjust i.