Small Great Things

Picoult, Jodi

| 2016

#1 NEW YORK TIMES BESTSELLER - With richly layered characters and a gripping moral dilemma that will lead readers to question everything they know about privilege, power, and race, Small Great Things is the stunning new page-turner from Jodi Picoult. SOON TO BE A MAJOR MOTION PICTURE " Picoult] offers a thought-provoking examination of racism in America today, both overt and subtle. Her many readers will find much to discuss in the pages of this topical, moving book."--Booklist (starred review) Ruth Jefferson is a labor and delivery nurse at a Connecticut hospital with more than twenty years' experience. During her shift, Ruth begins a routine checkup on a newborn, only to be told a few minutes later that she's been reassigned to another patient. The parents are white supremacists and don't want Ruth, who is African American, to touch their child. The...

Malin Falk

2023-10-19

Verkligen gripande.

Nina Gustafsson

2023-01-23

En bok om rasism som alla borde läsa. Den djupdyker i olika perspektiv från svart anklagad sjuksköterska till hennes vita försvarare till en vitmaktanhängare som förlorat sitt barn. Hur mycket påverkas man av racism? Hur fördomsfull är man trots att man inte tycker att man är det? Och hur kan man tycka att en ras är mindre värd?

Henrik Johansson

2021-12-29

Riktigt bra om polarisering och hat, av att leva i olika världar med olika drivkrafter. Kanske lite väl melodramatisk mot slutet.

Ellinor

2021-01-14

Tänk om alla böcker höll en sån här klass. Fantastisk!

Karin Adrian

2021-01-12

Hanna L

2020-06-14

Älskade boken och kunde inte sluta läsa! En av mina favoriter.

2018-05-12

Fantastisk

2018-03-25

Den amerikanske författaren Jodi Picoult har gett ut drygt tjugofem böcker, varav (vad jag har sett) åtta stycken finns översatta till svenska.

Jag har läst tre böcker tidigare av henne, Försvinnanden (som fick 3 av 5 i betyg från mig), Skulden (4 av 5), och Allt för min syster (4,5 av 5). Länkarna går till mina recensioner av böckerna. Jag läste alla tre böckerna år 2009.

Nu har jag läst författarens senaste bok, Små stora saker (Small Great Things) som kom ut 2016 i USA och nu 2018 i Sverige.

Boken får högsta betyget av mig. Jag tyckte den var väldigt bra, och mycket välskriven.

Så här står det i beskrivningen av boken: ”Intelligent och uppriktigt utforskar hon ras, privilegier, fördomar och rättvisa. Små stora saker ger oss tankeställare snarare än enkla svar.”, och det tycker jag stämmer precis på pricken.

Jag rekommenderar absolut boken, som är svår att lägga ifrån sig, gripande, tankeväckande, och mycket, mycket bra.