Små svarta lögner

Bolton, Sharon

| 2015

»Höstens mest efterlängtade för min del, och Sharon Bolton är lysande, som vanligt.« | LOTTA OLSSON, DN »I Små svarta lögner glider misstankarna runt som smör i en het stekpanna. Jag hinner tro att jag vet precis vad som hänt flera gånger, innan jag verkligen får veta. Jag läser snabbare och snabbare mot slutet, för att få förklaringen. Det är det närmaste bokslukartagen jag hade som riktigt ung, jag kommit på länge.« | SIRI REUTERSTRAND, ALBA.NU »En av höstens bästa böcker. Slutet av boken är bland det mest rafflande och oväntade man kan läsa« | JOHANNAS DECKARHÖRNA Vad är det värsta din bästa vän skulle kunna göra mot dig? Det var visserligen inte mord. Ett ögonblicks ouppmärksamhet, en tragisk olycka och två barn är döda. Dina barn. Du bor i ett litet ö-samhälle och kan därför inte undkomma kvinnan som har förstört ditt liv. Varje slumpartat möte blir en plågsam påminnelse...

2022-08-30

Jag tycker att Bolton är helt fenomenal. Hennes böcker är så mycket mer än bara en deckare, och hon utforskar alltid svåra ämnen där karaktärerna vistas i olika former av gränsland.

Ellinor

2020-06-07

Näe, den här var inte alls i min smak. Allt för många lösa trådar när boken är slut och hela berättelsen lämnade mig med olustkänslor.

Malin Magnander

2018-06-11

Karin Johansson

2018-05-01

Säger bara,läs Sharon Bolton! Man blir aldrig besviken.

inger ericsson

2017-02-08

älskar när man inte kan lista ut vem som är skyldig förrän på sista sidan

Ulf Gustafsson

2016-11-24

En bok som jag egentligen av ren slump kom att börja läsa. Det var bibliotekarien som rekommenderade denna när jag letade efter en bok till min fru. Hon började läsa annat jag jag hade helt plötsligt inget sjäv att läsa. Spännande. Bra språk och en bok som fastnade.

2016-04-27

Jag har läst alla böcker i serien om Lacey Flint, av samma författare, och tyckt ganska bra om dem. Små svarta lögner hör inte till den serien och är dessutom något helt annat. Personligen är jag ganska nöjd med att slippa Lacey Flint och den turkosögda Mark Joesbury. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/04/sma-svarta-logner-av-sharon-bolton.html

2016-01-11

Blev bara bättre och bättre.

Helena Wennergren

2016-01-04

Spännande och oförutsägbar. En historia om försvunna barn på Falklandsöarna, som berättas av tre personer kronologiskt. Påminner lite om Gone girl. Intressanta karaktärer och fascinerande miljö.

Ingrid Bergenudd

2015-12-29

Intressant med en bok från Falklandsöarna.

Anna Johansson

2015-12-21

Denna är ingen deckare utan en drama med spänningsinslag skulle jag vilja säga. Bra skriven och man hänger med bra i handlingen. Dock kommer jag glömma att jag läst boken om några veckor. Helt klart en trea av fem.

2015-12-12

Wow! Så skickligt, så spännande och så oförutsägbart. Mot slutet finns tre bekännelser, samtidigt, och...
Fantastiska karaktärer, underbart skildrad miljö (Falklandsöarna) och en intrig som fängslar.

Åse Bandling

2015-12-07

3,5

2015-11-28

Men! Oj! Vilken bok! Ett solklart högstabetyg får den från mig! Den var så bra, så när jag hade läst ut den, så var jag tvungen att läsa om dom sista kapitlen en gång till!

Sharon Bolton har gett ut nio böcker, och sju av dom finns översatta till svenska. Jag har bara läst en bok av henne tidigare, och det är ?En mörk och förvriden flod?. Den boken var också bra, men inte så bra som den här boken var. Jag ska absolut läsa dom fem resterande böckerna av henne som finns på svenska.

Boken är indelad i tre delar, där man får följa tre olika personer. Som det står i beskrivningen av boken, så är huvudhandlingen en hemsk olycka där två små barn dör. Men det handlar även om försvinnanden av andra barn.

Boken är också en beskrivning av livet på Falklandsöarna, där boken utspelar sig år 1994. Man får även tillbakablickar på Falklandskriget mellan England och Argentina år 1982.

Det finns så många olika djup i den här boken. Och den är inte alls vad man tror från början. Många vändningar och twistar under vägens gång. Och åtminstone så kunde inte jag lista ut hur det skulle gå, förrän på dom absolut sista sidorna.

Spännande, välskriven, hemsk, och gripande, är väl bara några ord man kan säga om boken. Mycket, mycket bra bok, som jag absolut rekommenderar. Helt klart en av årets bästa böcker.

Marc Moore

2015-11-11

Språket är korthugget och kargt precis som öarna där historien utspelar sig och hade jag inte vetat att det var Sharon Bolton hade jag nog inte gissat på det. Men som vanligt får hon mig att tvivla på det uppenbara och historien är full av oväntade vändningar. Den är mörk men riktigt bra, inte den starkaste 5an jag satt men värd mer än 4, skönt är det också att slippa Lacy Flint.....