Små krig

Jones, Sadie

| 2010

En officer och gentleman Vad händer när allt man tror på ? armélivet, sitt land, sitt äktenskap ? börjar falla sönder?Hal Treherne är en ung och hängiven brittisk soldat med framtiden för sig. Ivrig att få ge sig ut i strid och hastigt stigande i graderna kommenderas han som major till en militärbas på Cypern. Med sig har han sin vackra hustru Clara, som stöttar honom på alla sätt hon kan, och deras två små tvillingdöttrar. Men livet på Cypern blir förstås ingen solskenstillvaro; ön befinner sig mitt i den världspolitiska hetluften, med Suezkanalens byggande och den grekiska befrielserörelsens gerillakrig mot den brittiska kolonialmakten. Sammandrabbningarna är föga ärofulla, militäroperationerna ofta hårda och blodiga. Ändå känner Hal stolthet och ansvar inför att tjäna sitt land, leda sina män. Också Clara sätter en ära i deras påtagna roller. Hennes vardag är förstås annorlunda...

Josefine Ejebjörk

2015-04-20

En bok att läsa långsamt och gärna vissa delar flera gånger. Sadie Jones har en känsla för ord och meningar som framkallar starka känslor och bilder.

Merja A

2012-05-19

"Små krig" kan inte mäta sig med debutromanen: "Den utstötte" men är absolut värd att läsas. Ett ungt äktenskap utsätts för påfrestningar på en militärbas på Cypern. Flera ohyggliga händelser gör att majoren Hal Treherne hamnar i en personlig kris.

2011-11-01

Läsvärt om en naiv yrkessoldat vars psyke bryts ner när idealen krockar med verkligheten. Något fattas ändå i romanen.

Tarja Ahlgrén

2010-05-15

Kanske som filmmanus och möjligen för miljön under kriget om Cypern, men annars - nja.